نظرکده/

آیا استعفای نخست وزیر عراق فایده ای دارد؟

آیا استعفای نخست وزیر عراق فایده ای دارد؟
شنبه 11 آبان 1398 - 18:11

بسیاری از کسانی که تظاهرات مستمر در عراق را دنبال می کنند، معتقدند که کناره گیری نخست وزیر در شرایط فعلی، مشکلات تظاهرکنندگانی را که با هدف مطالبه خدمات به خیابان ها آمده اند و خواسته های آنان هیچ ارتباطی به سیاست ندارد، حل نخواهد کرد.

العالم - نظرکده

فعالان رسانه ای بر این باور هستند که "عادل عبدالمهدی" مسئول مشکلات ناشی از نظام حکومتی فعلی در عراق نیست زیرا وی این مجموعه را به ارث برده است نه اینکه آنرا ایجاد کرده باشد.

سیاستمداران عراقی بر این باورند که کناره گیری عبدالمهدی در شرایط فعلی، کشور را به سوی وضعیتی نامعلوم سوق خواهد داد.

رسانه ها گفته اند که شکست احزاب سیاسی در طول سال های گذشته، به تحریک مردم عراق علیه افرادی منجر شده است که آن ها را به عنوان نمایندگان و وزرای خود در طول این سال ها انتخاب کرده اند.

به گفته آنان، خشم مردم از طبقه سیاسی حاکم، خواهان درخواست تغییر نظام کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری شده است.

تحلیلگران سیاسی بر این باور هستند که تغییر نظام سیاسی، بدون اصلاح قانون و پاکسازی روند سیاسی از تبعات منفی بیگانگان و رد پای آمریکایی ها در قانون اساسی عراق، به نفع کشور نخواهد بود و باعث بازگشت به نقطه اول می شود.

این در حالیست که فعالان رسانه ای بر این باورند که حضور آمریکا در عراق در نتیجه شعارهای مخالف آمریکا و "اسرائیل" و بعث که میان تظاهرکنندگان به ویژه جوانان تکرار شده است، سیاستمداران عراقی شرکت کننده در تظاهرات گفته اند که برخی طرف ها، درصدد براندازی نظام عراق اعم از شخصیت ها و احزاب این کشور تلاش می کنند تا کشور را به سوی وضعیت نامعلوم سوق دهند.

تحلیلگران سیاسی بر لزوم تشکیل جریان حمایتی از عادل عبدالمهدی برای مقابله با فاسدانی که وی را تحت فشار قرار می دهند، تاکید دارند ، زیرا اعمال فشار بر عبدالمهدی از جانب طرف هایی است که مردم را فریب می دهند مانند طرف هایی که در پارلمان نماینده دارند و درعین حال در تظاهرات شرکت می کنند.

نظر شما چیست؟

آیا کناره گیری نخست وزیر عراق در شرایط فعلی به حل بحران کمک می کند؟

آیا فشارهای تظاهرکنندگان بر دولت به تغییر نظام سیاسی منجر خواهد شد؟

کدام نظام سیاسی، برای عراق مناسبتر است، نظام پارلمانی یا ریاست جمهوری ؟

پربیننده ترین خبرها