اردوغان در لیبی طرف چه کسی است؟

اردوغان در لیبی طرف چه کسی است؟
شنبه 7 دی 1398 - 22:51

کارشناسان سیاسی معتقدند که جنگ داخلی در لیبی در واقع جنگ کشورهای خارجی بر سر حفظ منافع و نفوذ خود در این کشور و سیطره بر منابع سرشار انرژی آن است.

العالمنظرکده

به همین دلیل می توان گفت که دخالت اردوغان رییس جمهور ترکیه، روسیه یا هر کشور دیگر در منازعه لیبی، نه به خاطر پایان دادن به جنگ داخلی و استقرار صلح در این کشور بلکه برای تحقق منافعشان به ویژه در زمینه انرژی است. آنان تاکید دارند که متاسفانه بهای جنگ این کشورها در لیبی را مردم این کشور با از دست دادن منابع، آینده و امنیتشان خواهند پرداخت.

در این میان عده ای از کارشناسان معتقدند، در صورتی که اردوغان تهدیدش درباره دخالت نظامی ترکیه در لیبی را عملی کند، این اقدام وی، مانع دخالت کشورهایی مانند مصر، امارات و روسیه در لیبی خواهد شد اما عده ای دیگر، بر عکس، معتقدند، این دخالت، سبب دخالت نظامی کشورهایی مانند مصر، در جنگ داخلی در لیبی خواهد شد، به این دلیل که مصر دارای مرز مشترک با لیبی بوده و استمرار جنگ داخلی در لیبی، بر امنیت ملی مصر تاثیری منفی خواهد داشت که البته کشورهایی مانند روسیه و امارات نیز به طور حتم، در چنین جنگی، از مصر حمایت خواهند کرد.

البته عده ای از کارشناسان معتقدند، دخالت نظامی ترکیه در جنگ داخلی لیبی، باعث شکست حمله ژنرال حفتر علیه دولت السراج خواهد شد.

آنان تاکید کردند که حفتر قادر نخواهد بود در جنگ نظامی علیه دولت السراج پیروز شود چرا که پس از گذشت 9 ماه بمباران و گلوله باران طرابلس توسط حفتر، هیچ نوع پیروزی نصیب وی نشده است اما عده ای دیگر معتقدند که راه حل نظامی، سبب خلع سلاح گروههای مسلح در لیبی شده و در نهایت به صلح در این کشور خواهد انجامید که البته این همان نظریه ای است که حفتر برای توجیه حمله اش به طرابلس مطرح کرده است.

در این میان، شماری نیز معتقدند، بحران لیبی، راه حل مسالمت آمیز ندارد چرا که هر یک از طرفهای درگیر، دچار این توهم شده که قادر است در جنگ نظامی پیروز شود که این نوع طرز فکر به تجزیه لیبی خواهد انجامید که صد البته این تجزیه همسو با منافع آمریکا خواهد بود.

البته کارشناسان تاکید کردند که رقابت میان روسیه و ترکیه در لیبی، سبب خواهد شد که در نهایت، این دو کشور درباره موضوع سوریه با یکدیگر کنار آیند.

اردوغان مدتی قبل ضمن اعلام حمایت کشورش از دولت السراج، تهدید کرد که علیه نیروهای حفتر از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود استفاده خواهد کرد.

پارلمان ترکیه نیز قرار است که در آینده نزدیک درباره موضوع اعزام نیروی نظامی به لیبی رای گیری کند.

در همین حال، روسیه خواستار حل مسالمت آمیز بحران لیبی شد و روسای جمهور مصر و آمریکا نیز با صدور بیانیه ای، پایان هر نوع دخالت خارجی در بحران لیبی را خواستار شدند اما هیچ راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور ارائه ندادند.

پربیننده ترین خبرها