آیا عراق در اخراج نیروهای آمریکایی موفق خواهد بود؟

آیا عراق در اخراج نیروهای آمریکایی موفق خواهد بود؟
دوشنبه 23 دی 1398 - 07:24

درست زمانی که آمریکا با درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر عقب راندن نیروهایش از عراق مخالفت کرده، برخی تحلیلگران معتقدند، مخالفت آمریکا با خروج از این کشور می تواند گزینه های برخورد با نیروهای آمریکایی و پایگاه های آن در عراق به عنوان نیروی اشغالگر را مطرح کند.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند، عراق با پایبندی به اخراج نیروهای آمریکایی از خاکش، دیپلماسی را آغاز کرده که در صورت به بن بست رسیدن تلاش های دیپلماتیک، از نظر نظامی از سوی گروه ها ادامه خواهد یافت.

برخی پژوهشگران سیاسی، حضور میلیون ها نفر در تشییع پیکر شهدای جنایت اخیر آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد را تأیید تصمیم پارلمان عراق مبنی بر درخواست از دولت برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی‌ها دانستند.

آنها معتقدند تصمیم پارلمان، فقط گزینه‌ای است که نمایندگان به دولت عراق پیشنهاد دادند اما حضور و مشارکت میلیونی مردم عراق در مراسم تشییع جنازه شهدای مقاومت و در راس آنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون رئیس الحشد الشعبی، بدان مشروعیت مردمی داد.

این پژوهشگران، از اقدام برخی در نامشروع بودن این تصمیم به بهانه عدم حضور سنی ها یا کردها در پارلمان زمان تصویب انتقاد و تاکید کردند جلسه با ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان به حد نصاب قانونی رسیده بود.

برخی تحلیلگران نیز به شبهاتی درباره صلاحیت دولت پیشبرد امورعراق به ریاست عادل عبدالمهدی برای اجرای تصمیم پارلمان اشاره کرده و تاکید کردند: هر توافقی که عراق با ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا درباره اجازه به نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش، پس از تصمیم پارلمان عراق مبنی بر نیاز نداشتن به نیروهای خارجی در عراق ملغی است و دولت کنونی دارای اختیارات کاملی برای اجرای تصمیم پارلمان و فسخ این توافق است .

در مقابل برخی کارشناسان بعید می دانند دولت کنونی قدرت کافی برای اجرایی کردن تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق را دارد و به وجود فشارهای زیاد داخلی و خارجی بر دولت عراق اشاره کردند.

این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند الحشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق و منتظر این است که دولت از همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به حضور امریکا در عراق استفاده کند.

آنها اعلام داشتند الحشد الشعبی و گروه‌های تابع می تواند با روشهای مختلف در برابر حضور امریکا در عراق به عنوان یک نیروی اشغالگر مقابله کنند.

برخی نیز معتقدند ادامه تهدیدها ی امریکا برای ادامه حضور نیروهایش در عراق یعنی ناکامی دیپلماتیک واشنگتن که ناشی از جنایت تروردو فرمانده شهید سلیمانی و المهندس است.

آنها می گویند دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا پس از ترور المهندس و سلیمانی دیگر صلاحیت تصمیم گیری درباره صلح و جنگ را ندارد در صورتی که همه روسای جمهور آمریکا این صلاحیت را داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها