راهکار رهایی کشور از بمباران و سونامی‌ اخبار منفی و مقابله با به خطر افتادن سلامت مردم

راهکار رهایی کشور از بمباران و سونامی‌ اخبار منفی و مقابله با به خطر افتادن سلامت مردم
يکشنبه 29 دی 1398 - 21:19

اصلی‌ ترین‌ وظیفه‌ رسانه‌ها، خبررسانی و آگاهی‌ بخشی است، اما کم‌ توجهی به چگونگی انتشار اخبار و سیل بی محابای سونامی و بمباران اخبار منفی ، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را  به جامعه و خصوصا کودکان وارد خواهد کرد.

العالم ـ ایران ـ علمی

دکتر اکبر نصراللهی استاد ارتباطات و رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، با انتقاد از بی توجهی رسانه در خصوص ملاحظات انتشار اخبار منفی خاطرنشان کرد، اگر چه انتشار اخبار منفی همانند اخبار مثبت، از وظایف غیرقابل تعطیل رسانه‌ها و دانستن آنها از حقوق مردم است، اما اخبار منفی و خشونت‌ آمیز باید با رعایت‌ توازن و ملاحظاتی مثل هشدار قبلی، ‌زمان انتشار مناسب،‌ انتشار تصاویر حداقلی و از نمای دور و در صورت ضرورت مات همراه باشد.
وی با تاکید بر این که حجم زیاد اخبار منفی و نوع پوشش آن در رسانه‌های کشور، غیرطبیعی و زیان‌بار است، گفت: رسانه‌ها در بسیاری موارد با بمباران و سونامی‌ اخبار منفی، ناخواسته امید و سلامت مردم را هدف قرار می دهند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز اظهار داشت: رسانه‌ها و مسئولان باید به گونه‌ای اخبار را مدیریت کنند که در نهایت مردم به حل این حجم مشکلات با تلاش، خلاقیت، مشارکت، همدلی و استفاده از تجربیات دیگران امیدوار شوند.
وی همچنین افزود: بزرگنمایی‌ ناشیانه، غیرحرفه‌ای و جهت‌دار مشکلات کشورهای دیگر که گاهی در دستور کار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است و انکار و کوچک‌نمایی مشکلات داخلی نه‌ تنها امیدزا نیست؛ بلکه مردم را از رسانه‌های داخلی و بی‌صداقتی اعمال شده، ناامید می‌کند.

این استاد ارتباطات درگفت وگو با ابتکار، با بیان این که کودکان بیش از اقشار دیگر در معرض آسیب قرار دارند و مهارت برخورد با این حجم از اخبار منفی را ندارند، گفت: ضرروت دارد آموزش و پرورش کارگاه‌هایی را در سطوح مختلف برای افرایش مهارات دانش آموزان در مواجهه با اخبار منفی برگزار کند.
دکتر نصراللهی خاطرنشان کرد، گرچه میزان تصاویر خشونت‌آمیز در رسانه‌های رسمی نسبت به چند سال گذشته کاهش چشمیگری داشته است اما این رفتار نادرست همچنان در شبکه‌های مجازی ادامه یافته است.
وی افزود: مردم در خصوص اخبار دو حق دارند؛ هم حق دارند از آنچه که اتفاق می‌افتد، مطلع شوند و هم حق دارند امنیت روحی و روانی خودشان و فرزندان‌شان در معرض تهدید قرار نگیرد. به نظر می‌رسد رسانه‌های ما تنها به یکی از این حقوق توجه دارند و به حق روحی و روانی مردم توجه کافی ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها