خاندان هراسان آل سعود و قصری که سست تر از خانه عنکبوت است

خاندان هراسان آل سعود و قصری که سست تر از خانه عنکبوت است
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 23:05

پس از روی کار آمدن خاندان آل سعود توسط عبدالعزیز آل سعود در سال 1932 ، طی دهه ها این خاندان با توسل به اقدامات نمایشی در پی القای این امر بودند که دارای قدرت شکست ناپذیری هستند تا با هراس افکنی مردم را وادار به اطاعت بی چون و چرا از خود کنند و مخالفانشان را سرکوب کنند.

العالم - عربستان سعودی

سیاست ارعاب و هراس افکنی در میان مردم توسط حکام آل سعود، شیوه غالب آنان در حمکرانی بود و این سیاست در زمان حاضر یعنی در دوران ملک سلمان بن عبدالعزیز نیز اجرا می شود، شاه سعودی به محض روی کار آمدن در سال 2015 پسرش را به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد و در ژوئن 2017 نیز محمد بن سلمان با برکناری محمد بن نایف، پسر عمویش به عنوان ولیعهد و همچنین وزیر دفاع عربستان منصوب شد.

می توان گفت انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، به عنوان آغاز روند انتقال قدرت در خاندان آل سعود از پسران عبدالعزیز در این خاندان به نسل بعدی بود که در نتیجه آغاز این روند توسط سلمان بن عبدالعزیز، اختلاف و چند دستگی در میان خاندان آل سعود شدت گرفت.

محمد بن سلمان به حاکم کنونی عربستان در سایه وجود پدرش تبدیل شد، و این مسئله با مخالفت و عدم پذیرش شاهزادگان خاندان آل سعود روبرو شد و وی می دانست که مخالفان وی در این خاندان از به قدرت رسیدنش در زمان تغییر معادلات و تحولات جدید جلوگیری خواهند کرد، در نتیجه به تدریج اقدام به قلع و قمع یکی پس از دیگری اعضای برجسته این خاندان نمود تا به جایگاه حاکم بلامنازع در عربستان سعودی دست یابد.

در همین راستا شمار زیادی از شاهزادگان برجسته و صاحب قدرت از جمله ولید بن طلال و ترکی بن ناصر و همچنین چند تن از وزرا و سیاستمداران و سرمایه داران سعودی در سال 2017 بازداشت شدند و بسیاری از اموالشان ضبط شد.

درواقع بن سلمان با در پیش گرفتن سیاست "همه متهم هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود" اقدام به سرکوب همه کسانی می کند صاحب قدرت هستند.

محمد بن سلمان با تکیه بر این سیات همچنان در حال تاخت و تاز در عرصه سیاسی در عربستان است و دامنه این تاخت و تازهایش به قلمرو عمویش احمد بن عبدالعزیز که محتمل ترین شخص برای جانشینی ملک سلمان است نیز رسید، احمد بن عبدالعزیز، محمد بن نایف ولیعهد پیشین و حدود 20 نفر دیگر از شاهزادگان به جرم خیانت و تلاش برای کودتا بازداشت شدند.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی هرگونه تلاش و حتی قصد کودتا علیه شاه سعودی از سوی احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف را رد و تاکید کرد که این اقدام محمد بن سلمان، یک عمل پیشگیرانه بوده است، در واقع وی در تلاش است تا هرگونه خطر احتمالی را که پادشاهی عربستان پس از مرگ ملک سلمان را تهدید می کند، از بین ببرد.

به نظر می رسد شاهزادگان سعودی به جای اینکه اتحاد پیشه کنند در برابر هراس افکنی های محمد بن سلمان کمر خم کرده اند، در همین راستا میدل ایست آی در گزارشی اعلام کرده است که شاهزادگان سعودی یکی پس از دیگری با انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی، بر پایبندی و تبعیت خود از ولیعهد34 ساله تاکید می کنند و به غایت از اقدامات وی در تعامل با اعضای خاندان آل سعود دچار هراس شده اند، در همین حال مسئله ای که قتبل پبش بینی است، این است که ماجراجویی ها و رفتارهای قلدرمنشانه محمد بن سلمان سرانجام منجر به سرنگونی خاندان آل سعود و پادشاهی این خاندان می انجامد و همگان اذعان دارند که قصر این خاندان پادشاهی سست تر از خانه عنکبوت است.

علي القطان / العالم

پربیننده ترین خبرها