کرونا و تغییر نقشه روابط سیاسی کشورها با دمشق

کرونا و تغییر نقشه روابط سیاسی کشورها با دمشق
دوشنبه 11 فروردين 1399 - 10:48

تماس تلفنی که ولیعهد امارات با بشار اسد برقرار کرد، نشان از آن دارد که پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانان آن در عرصه میدانی و شکستی که از این طریق بر طرح آمریکایی-صهیونیستی با همکاری برخی کشورهای عربی تحمیل شد، راه را برای برقراری این تماس تلفنی باز کرد.

العالم-تحلیل روز

بسیاری از کسانی که آدرس پایتخت سوریه را گم کرده بودند، هم اکنون در مسیری قرار گرفته اند که همه علائم آنها را به سمت دمشق سوق می دهد.

"محمد بن زاید آل نهیان" ولیعهد و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، در تماسی تلفنی با بشار اسد درخصوص آخرین تحولات مربوط به انتشار ویروس کرونا در منطقه و جهان و همچنین اتخاذ راهکارهای مناسب برای پیشگری از آن در امارات و سوریه گفتگو کرد.

بدون شک این تماس تلفنی ابعاد بسیاری دارد و از لحاظ زمانی با توجه به تحولات سیاسی و میدانی اخیر از جمله پیشروی های قابل توجه سوریه در جبهه ادلب و از سوی دیگر اصرار الجزایر مبنی بر حضور سوریه در کنفرانس اجلاس سران عرب ، صورت گرفته است.

به راستی اگر هدف اصلی این تماس ارائه کمک به سوریه بود، از طریق وزرا و یا موسسات زیربط انجام می شد، اما تماس ولیعهد ابوظبی با بشار اسد فراتر از رایزنی و اعلام کمک در زمینه شیوع کرونا، دارای ویژگی و شاخصه های سیاسی است، به ویژه آنکه بطور خاص در خلیج فارس برخی کشورها که پیشتر خود را در صف حامی مطلق تجاوز علیه سوریه جای گرفته بودند، امروز به دنبال احیای روابط با سوریه هستند که این مسئله جایگاه منطقه ای و سیاسی متفاوتی را برای سوریه متصور می شود.

در میان کشورهای عربی پویش جدیدی درخصوص تعامل با سوریه به راه افتاده است، پویشی که بر اساس پیروزی های میدانی سوریه به راه افتاده است، داده ها نشان از تشدید قدرت مقاومت پس از فائق آمدن بر بسیاری از بحران ها و فشارهایی که با هدف شکستن محور مقاومت صورت گرفته بود، دارد و بر ثبات مواضع آن درقبال مسائل مختلف در منطقه و جهان تاثیر گذاشت.

منطقه آبستن تغییرات دراماتیک و چشمگیری است و تصویر منطقه ای جدیدی را که از سوریه آغاز می شود رقم خواهد خورد، همین مسئله این تلاش امارات را که اهمیت و محوریت نقش سوریه را درک کرده است، توجیه می کند. حال این سؤال مطرح است كه چرا امارات منحصراً ازدیگر كشورها پا پیش گذاشته است؟ پاسخ مشخص است، زیرا به نحوی امارات نماینده عربستان سعودی است، ریاض امروز نیازمند آن است که پیام های مثبتی را به دمشق ارسال کند ، پس از آنكه جدی بودن خروج آمریكا از عراق و سوریه را احساس كرد بنابراین تلاش می كند تا با سوریه ارتباط برقرار كند حتی اگر این ارتباط از طریق ابوظبی باشد که در تلاش است جایگاهی را به عنوان یک بازیگر سیاسی فعال در منطقه کسب کند.

پیروزی سوریه با حمایت محور مقابله با تروریسم راه را به روی امارات گشوده است، کشوری که با بازگشایی سفارت خانه خود در دمشق تحریم بزرگ برخی کشورهای خلیج فارس را شکست تا گام بزرگی باشد در راستای بازگشت دمشق به آغوش کشورهای عربی.

پس از آنکه برخی کشورهای عربی و غرب هرکدام به صورت جداگانه نقش بزرگی در حمایت از تروریسم در سوریه داشتند و این پیروزی برخی از کشورها را وادار به برقراری ارتباط ولو جزئی، با کشورهای مقاومت می کنند.

این کشورها که بر دور کردن سوریه از مسئله فلسطین توسط جنگ تحمیلی بر دمشق و حمایت از تروریست ها در سوریه تمرکز کرده بودند هم اکنون خواستار حل و فصل درگیری ها و مشکلات سیاسی و میدانی با کشورهای محورمقاومت هستند و این بدان معناست که آنها به صورت تلویحی به پایان طرح آمریکایی-صهیونیستی با حمایت های عربی، اقرار می کنند.

حتی مسئله یمن نیز در این تحول و تغییر موضع دخیل است، چنانکه شاهد آن هستیم که صدای مخالفت با جنگ ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه یمن برخاسته و هر روز درخواست ها برای توقف جنایات روزانه علیه مردم یمن و حل و فصل درگیری ها بیشتر می شود.

بیداری دیرهنگام امارات و به صدا درآوردن زنگ بازگشت به دمشق از طریق ازسرگیری روابط دیپلماتیک و همچنین تلاش برخی کشورها برای پل زدن به دمشق پس از ثبات سوریه و دستاوردهای آن در عرصه میدانی صورت گرفت، امارات به عنوان کشوری که از حامیان کرونای تروریسمی و مسلح در سال2011 علیه سوریه بوده است امروز از مسئله شیوع کرونا به عنوان دستاویزی برای از سرگیری روابط با سوریه استفاده می کند.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها