بن سلمان تسلیم می شود و جنگ نفت را متوقف خواهد کرد؟

بن سلمان تسلیم می شود و جنگ نفت را متوقف خواهد کرد؟
شنبه 16 فروردين 1399 - 18:20

نگرانی شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پایین آمدن قیمت جهانی نفت وی را به گفت وگوی با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در زمینه ی بازارهای جهانی انرژی واداشت وی امید دارد که روسیه و عربستان حجم تولیدات نفتی خود را کاهش دهند.

العالم_نظرکده

کارشناسان استراتیژیک روس از تاثیر بالای تغییرات قیمت نفت بر اقتصاد جهانی و سیاست های بین المللی و علاوه بر آنها خطر شیوع ویروس کرونا که زندگی بشریت را به خطر انداخته است سخن گفتند این عوامل روسای کشورهای تولید کننده نفت و ترامپ را به فکر واداشت تا در تصمیمات اخیر خود تجدید نظر کنند.

آنان توضیح می دهند که آمریکا در حال حاضر به دلیل پایین آمدن قیمت نفت دچار بحران اقتصادی و انسانی شده است تاکید می کنند که دیدار رئیس جمهور روسیه با مسئولین اوپک بنا به درخواست ترامپ و محمد بن سلمان نبوده بلکه برای بررسی مشکلات اقتصادی روسیه و تاثیر آن ها بر قیمت نفت و اقتصاد موسکو و خزانه آن می باشد.

کارشناسان امور اقتصاد آمریکا معتقدند که آمریکایی‌ها به بن سلمان دستور دادن که قیمت نفت را کاهش دهد زیرا که منابع نفتی ذخیره جهان در حال پایان است و در صورت پایین آمدن قیمت ها این منابع دوباره پر خواهد شد و هنگامی که مجددا پر شود قیمت های به حالت اولیه و طبیعی خود باز می گردد و این دقیقا اتفاقی بود که در سال 2008 افتاد و آمریکا های بیشترین سود را از قیمت نفت در آن زمان بردند.

کارشناسان تاکید می کنند که تعیین کردن قیمت نفت جهانی براساس تصمیم کشورهای عضو اوپک صورت می گیرد و دخالت واشنگتن در بازارها، غیر قانونی است زیرا آمریکا خود وارده کننده نفت است و خطر بزرگی برای بازار جهانی نفت به شمار می آید. در عین حال آنان معتقدند که پیشنهاد ترامپ مبنی بر پایین آوردن حجم تولیدات نفتی تا مرز 10 میلیون آرزویی بیش نیست و دلایلی مشخص و موجهی برای پایین آمدن استخراج نفت وجود ندارد و کاهش این قیمت ها در آواخر سال گذشته به دلیل ویروس کرونا نبوده است.

کارشناسان معتقدند، عربستان بزرگترین ضرر را از جنگ اقتصادی و پایین آمدن قیمت ها متحمل شد و گاهی ضررهای روزانه‌اش به بالای 450 میلیون دلار رسید و بالا رفتن تولیدات نفتی اش حجم ضررهایش را افزایش خواهد داد و این موضوع سعودی ها را مجبور به پایین آوردن 32 در صدی بودجه احتمالی خود می کند.

کارشناسان امور نفتی آنچه را که در دو سال گذشته بعد از برگزاری جلسه کشورهای عضو اوپک و سایر کشورها از جمله روسیه را موجب اعتدال در بازار می دانند در حالی که اختلاف بوجود آمده در سال جاری بر میزان تولید و در حالی که قرار بود توافق های پیشین تمدید شود و با پخش شدن ویروس "کووید 19" همه اینها موجب فروپاشی بورس جهانی با نسبت 10 الی 15 درصد شد.

کارشناسان معتقدند که عامل اصلی این اختلالات دخالت آمریکا در بازار نفت بود که با فروپاشی قیمت های نفت اوضاع شرکت های نفتی آمریکایی که نقش مهمی در اقتصاد کشورشان را ایفا می کنند بحرانی شد و ضرر های زیادی کردند و این موجب نقطه منفی در اقتصادشان می باشد در حالی که آمریکا و کشورهای تولید کننده نفت سعی بر بازگرداندن قیمت ها به بشکه ایی 50 دلار می باشند اقتصاد چین به شدت متضرر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها