پاسخ حقوقدان عراقی درباره نحوه ابطال ماموریت 'الزرفی' در تشکیل کابینه

پاسخ حقوقدان عراقی درباره نحوه ابطال ماموریت 'الزرفی' در تشکیل کابینه
سه شنبه 19 فروردين 1399 - 16:23

یک حقوقدان عراقی درباره نحوه لغو ماموریت 'عدنان الزرفی' در تشکیل کابینه جدید عراق بر اساس قانون اساسی این کشور توضیح داد.

العالم - عراق

«علی التمیمی» حقوقدان عراقی طی بیانیه‌ای درباره امکان لغو ماموریت «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه جدید عراق، اظهارنظر کرد.

بر اساس این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الغدپرس»، آمده است: بر اساس قانون اساسی و طبق ماده ۷۶ این قانون و به طور مشخص بنا بر بندهای دوم و چهارم این ماده قانونی، الزرفی تنها چند روز دیگر فرصت دارد تا کابینه خود و ساختار آن را به پارلمان ارائه کند. اگر وی در این مدت ترکیب کابینه خود را برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان ارائه نکند، ما می‌گوییم که وی در این امر ناکام مانده و شکست خورده است.

التمیمی افزود: میان ناکام دانستن الزرفی در تشکیل دولت و وضعیت ابطال حکم ماموریت داده شده به او از سوی ریاست‌جمهوری یا گرفتن این اختیار از ریاست‌جمهوری تفاوت وجود دارد. اگر حالت نخست صورت گیرد؛ از آنجا که الزرفی آخرین نامزد نخست‌وزیری بر اساس بند پنجم ماده ۷۶ قانون اساسی بوده، دیگر باید به ماده ۸۱ قانونی اساسی رجوع کرد زیرا ما مقابل پست خالی مانده نخست‌وزیری قرار می‌گیریم. در این حالت رئیس‌جمهور آزاد است که از اختیارات موجود در بند دوم ماده ۸۱ قانون اساسی استفاده کند و آن انتخاب در وقت اضافه است.

وی درباره حالت دوم توضیح داد که می‌توان به دادگاه بدوی درباره صحت حکم ریاست‌جمهوری مبنی بر نخست‌وزیری الزرفی با استناد به ناقص بودن حد نصاب اعضای دادگاه فدرال در هنگام صدور حکمی که «برهم صالح» بر اساس آن، الزرفی را انتخاب کرد، شکایت کرد. زیرا رئیس‌جمهور از دادگاه فدرال درباره وضعیت به وجود آمده، کسب تکلیف کرده بود و این دادگاه با وجود این نقصان عضویت موجود، به او اجازه داد تا بدون رجوع به فراکسیون اکثریت، مامور جدید تشکیل کابینه عراق را انتخاب کند.

التمیمی تاکید کرد که در غیر این دو حالت نمی‌توان نخست وزیری الزرفی را لغو یا جایگزینی برای او انتخاب کرد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند با نادیده گرفتن حق فراکسیون اکثریت در انتخاب نخست‌وزیر و در سایه زیر سوال بودن صلاحیت دادگاه فدرال در صدور حکم مختار بودن او به انتخاب نخست‌وزیر، عدنان الزُرفی، را نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.

شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی شیعه عراق از همان ابتدا به این انتخاب اعتراض کردند و ضمن اشاره به نقض‌های صورت گرفته علیه قانون اساسی، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی توصیف کردند.

داشتن تابعیت آمریکایی و اقدامات او در دوران استانداری نجف اشرف از دیگر دلایل مخالفت‌های شدید علیه او از سوی گروه‌های سیاسی عراق بود و حتی شماری از مردم عراق در استانهای بغداد و نجف اشرف در اعتراض به این انتخاب به خیابان‌ها آمدند و علیه الزرفی شعار سر دادند و خواستار عزل او از این ماموریت شدند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها