ترامپ از یک سو به دنبال خروج از منطقه از سوی دیگر در تکاپوی در اختیار داشتن قدرت حمله به ایران!!

ترامپ از یک سو به دنبال خروج از منطقه از سوی دیگر در تکاپوی در اختیار داشتن قدرت حمله به ایران!!
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 17:21

کارشناسان سیاسی می‌گویند اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به وتوی مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیارات جنگ علیه ایران تنها بیانگر ماهیت باج‌خواهانه دولت واشنگتن از جمهوری اسلامی ایران است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند کنگره و دولت آمریکا می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که گویا "دونالد ترامپ" اختیارات جنگ علیه ایران ندارد. در حالی‌که چنین تهدیدی در مورد ایران کارساز نیست؛ چرا که ایران آمادگی کاملش را برای مواجهه با هرگونه تجاوزی اعلام و تأکید کرده است 400 هدف را برای این واکنش نظامی در نظر گرفته و در صورت هرگونه تعدی و تجاوز به آن، از سلاحی جدید، که هنوز ماهیتش اعلام نشده است، استفاده می‌کند.

در حالی‌که مسئولان در مرکز ائتلاف آمریکایی - خاورمیانه‌ای ادعا می‌کنند که قطعنامه کنگره اختیارات رئیس‌جمهوری را تضعیف می‌کند و احتمال جنگ علیه ایران یا کره‌شمالی و یا دیگر کشورها را کاهش می‌دهد؛ به همین امر است که این قطعنامه نقض نشده است.

ولی کارشناسان استراتژیک بر این باورند که اوضاع اقتصادی ایالات متحده به نفع ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش نخواهد بود و لذا ترامپ به دنبال راه‌حلی در سوریه، یمن و عراق است تا از آن به عنوان اهرمی در انتخابات 2022 استفاده کند.

این کارشناسان خاطرنشان می‌کنند، از بُعد نظامی ترامپ مجبور است هزاران میلیارد دلار برای بهبود اقتصاد فروپاشیده و حل معضل بیکاری که گریبانگیر 30 میلیون شهروند آمریکایی شده است، هزینه کند و این مساله ثابت می‌کند که وی قادر به اختصاص هزاران میلیارد دلار برای جنگ علیه ایران نیست.

به گفته کارشناسان سیاسی، ایالات متحده قادر به آغاز جنگ علیه ایران نیست؛ چرا که این کشور به خوبی می‌داند که نمی‌تواند پیامدهای چنین جنگی را برتابد. زمانی‌که ایران با حمله موشکی به پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در الانبار عراق، به جنایت ترور سردار شهید "حاج قاسم سلیمانی" پاسخ داد و هیبت نظامی ایالات متحده را خوار کرد، ایالات متحده نتوانست هیچ تحرکی کند و یا به آن واکنش نظامی نشان دهد، برای این‌که می‌دانست که نمی‌تواند نتیجه آن را تضمین کند.

این کارشناسان تصریح می‌کنند که خروج نیروهای آمریکایی و تخلیه پایگاه‌های آن در منطقه به دلیل ترس از ارتکاب هرگونه حماقتی انجام شده که می‌تواند تمامی نیروهای آمریکاییِ حاضر در منطقه را در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دهد. با این اوصاف، چگونه می‌توان ادعای آمریکایی‌ها درباره جنگ علیه ایران را قبول کرد.

مسئولان در مرکز ائتلاف آمریکایی- خاورمیانه‌ای می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا پرونده امنیت منطقه را به وزارت خارجه تحویل داده و هدفش از تهدید شلیک به نیروهای ایرانی در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس، تنها تلاشی برای سرپوش گذاشتن به عملکرد ضعیفش در مدیریت بحران شیوع کرونا در ایالات متحده و بهبود اقتصاد فروپاشیده این
کشور است.

آنها همچنین ادعا می‌کنند که تمامی اطلاعات و داده‌ها ثابت می‌کند که
دولت ترامپ درصدد به راه انداختن جنگی در هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست ولی این کشورها برای منحرف کردن اذهان ملت‌های‌شان، می‌خواهند وارد جنگ شوند.

کارشناسان سیاسی چنین ادعایی را زیر سوال می‌برند و تأکید دارند که کشورهای منطقه در صلح و امنیت به‌‌سر می‌برند و قلدری و زورگویی آمریکایی‌ها است که جنگ را شعله‌ور می‌سازد.

نظر شما چیست؟

- پیام‌های اقدام ترامپ در وتوی قطعنامه مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیارات جنگ علیه ایران چیست؟

- آیا این اقدام ترامپ به این معناست که او به رغم در پیش گرفتن سیاست تحریم، آماده اجرا کردن گزینه‌های نظامی است؟

- در سایه این وتو، تصمیم آمریکا به خارج کردن "پاتریوت" و ده‌ها نظامی‌اش از خلیج‌فارس چگونه تفسیر می‌شود؟

- ادعای پنتاگون مبنی بر این‌که هیچ تهدیدی علیه منافع استراتژیک آمریکا وجود ندارد، چگونه توجیه می‌شود؟

پربیننده ترین خبرها