نظام های عربی و "اسرائیل"...از عادی سازی روابط تا بردگی محض

نظام های عربی و
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 22:21

به نظر می رسد برخی کشورهای عربی از شکل پنهانی روابط خود با رژیم صهیونیستی آزرده خاطر شده اند و به دنبال راهی برای آشکار سازی و اعلام علنی روابط خود با این رژیم هستند.

العالم - درگوشی

پس از تعطیلی فرودگاهها و لغو تمام پروازها در فرودگاه مغرب به دنبال شیوع ویروس کوید-19، رسانه ها و منابع عربی از اعزام یک هواپیمای اماراتی به مغرب جهت انتقال گروه ای از صهیونیست ها در این کشور به تل آویو پرده برداشتند.

این اقدام امارات که به درخواست تل آویو و با موافق بی قید و شرط ابوظبی رخ داد نشان دهنده شتاب و تمایل فزاینده حاکمان برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آن هم به هر قیمتی، بود.

توافق حاصل شده میان امارات و "اسرائیل" جهت انتقال تعدادی از صهیونیست ها به تل آویو از مغرب بدون کسب مجوز و مشورت با رباط، باعث تیره و تار شدن روابط میان امارات و مغرب شد و عصبانیت مغرب را به دنبال داشت، مسئله ای که باعث شد روند انتقال صهیونیست ها به تعویق بیفتد.

منابع عبری تاکید کردند که در ابتدا امارات می کوشید که این مسئله محرمانه باقی بماند، اما گویا امارات این ضرب المثل را نشنیده که «هر رازی که بیش از دو نفر آن را بدانند افشا خواهد شد» بنابراین امارات چگونه می توانست انتظار این را داشته باشد که با وجود آنکه در این مسئله پای سه طرف یعنی تل آویو، رباط و ابوظبی در میان بود، سر به مهر باقی بماند.

بر این اساس، این خبر توسط یکی از صهیونیست هایی که توسط هواپیمای لوکس اماراتی از مغرب به تل آویو منتقل شده بود، فاش شد.

با نگاهی به این اقدام امارات، هدف از آن را فقط در چهار چارچوب دو احتمال می توان خلاصه کرد؛ اولی وضعیت وابستگی که رژیم های عربی به ویژه خلیج فارس در آن به سر می برند و امارات به عنوان مسئول تولید نسل شاهزاده های وابسته و فاقد توانایی در انتخاب و اراده بود، به این دلیل که بر اساس گزارش رسانه های عبری، هواپیمایی که برای انتقال صهیونیست ها استفاده شد، یک هواپیمای لوکس و خصوصی متعلق به یکی از شاهزاده های خانواده های حاکم در امارات بود.

به نظر می رسد که تابعیت سیاسی نظام های قدیمی جای خود را به حالت بردگی در نسل های جدید داده است.

احتمال دوم به اهداف سیاسی مشترک میان رژیم صهیونیستی و امارات در منطقه و تمایلات استعمارگری و استکباری که اخیرا در برخی حکام امارات به ویژه محمد بن زاید در حال تشدید و افزایش است، تمایلاتی که بن زاید را بر آن داشت تا وارد جنگ با یمن شود و در امور داخلی بسیاری از کشورها مداخله کند.

همگرایی اهداف سیطره طلب و تحمیل وابستگی به سیستم‌های سیاسی در منطقه به علاوه حالت اشتیاق به بردگی نزد رژیم های ارتجاعی عرب، موجب همگرایی و نزدیکی میان رژیم صهیونیستی و نظام های عربی ارتجاعی که هیچ راه حلی جز نابودی یکی از این دو طرف نیست یا نظام هایی که تبدیل به برده های رژیم صهیونیستی شده و یا صهیونیست های اشغالگر و فتنه گر.

* إبراهيم شربو - العالم

پربیننده ترین خبرها