حمله رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه به کمیته تدوین قانون اساسی

حمله رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه به کمیته تدوین قانون اساسی
يکشنبه 25 خرداد 1399 - 12:44

رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه (شاخه ریاض) پس از آنکه تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را قبلا «پیروزی برای ملت سوریه» عنوان کرده بود اکنون با پایان دوره ریاستش آن را «بی‌فایده» توصیف کرد.

العالم- سوریه

«نصر الحریری» رئیس هیأت معارضان سوری در مذاکرات ژنو در اظهاراتی، تلاش کرد که از اهمیت «کمیته قانون اساسی» سوریه بکاهد.

این سخنان تنها چند ساعت پس از به پایان رسیدن دوره ریاست وی در هیأت معارضان، مطرح شد؛ به گونه‌ای که نمی‌تواند برای سومین بار ریاست این هیأت را بر عهده گیرد.

قرار است انتخاباتی در بین معارضان برگزار شود و منابع معارض خبر می‌دهند که «انس العبده» ریاست این ائتلاف را بر عهده خواهد گرفت.

پایگاه خبری «عنب» به نقل از الحریری گزارش داد که «شخصا بر این باورم که کمیته قانون اساسی به صورت کنونی و با تحرکات جاری... به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید».

وی با بیان اینکه کمیته قانون اساسی، بخشی از قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل است و نه جایگزین آن، گفت که بر اساس قاعده، «تا زمانی که توافق بر سر همه چیز صورت نگیرد، هیچ توافقی حاصل نمی‌شود».

این معارض سوری ادعا کرد که بهترین راهکار در سوریه، تشکیل یک حکومت انتقالی است که وظایف حاکمیتی و اختیارات اجرایی به آن داده شود و سران کنونی سوریه در آن حضور نداشته باشند.

مسئله کمیته قانون اساسی برای نخستین بار در نوامبر سال ۲۰۱۸ در شهر سوچی مطرح شد. تشکیل این کمیته واکنشهای بسیاری به همراه داشت.

الحریری در آن زمان، تشکیل این کمیته را «پیروزی سیاسی برای ملت سوریه» عنوان و تأکید کرد که این مسئله «دستاورد حقیقی و بخشی از قطعنامه 2254 است و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود».

وی در سپتامبر ۲۰۱۹ و در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود که کمیته قانون اساسی، فرصتی برای ساختار سیاسی جدید در سوریه است.

این معارض سوری ادعا کرد که کمیته قانون اساسی «بدعت نیست، بلکه بخشی از قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل است».

فارس

پربیننده ترین خبرها