سرهنگ کریمی در گفتگو با العالم:

تحریم های ظالمانه مانع مبارزه با مواد مخدر است/ ایران قربانی ترانزیت بین المللی مواد مخدر/ با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط هستیم

تحریم های ظالمانه مانع مبارزه با مواد مخدر است/ ایران قربانی ترانزیت بین المللی مواد مخدر/ با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط هستیم
يکشنبه 15 تير 1399 - 19:26

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت:  خیلی تعجب‌برانگیزاست که پلیس یک کشور که می خواهدا با این حجم از مواد مخدر مقابله کند از طرف یک کشور مستکبر  مورد تحریم واقع می شود .

العالم _ ایران / سیاسی

سرهنگ مجید کریمی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم گفت: بر اساس اعلام سازمان ملل متحد متوسط سالیانه ده هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود. بخش زیادی از مواد مخدر از مسیر بالکان به مقصد کشورهای دیگر ترانزیت می شود که متاسفانه کشور ما هم در این مسیر واقع شده است.

ایران قربانی ترانزیت بین المللی مواد مخدر است

کریمی ضمن بیان اینکه، کشور ما قربانی ترانزیت مواد مخدر شده است گفت : موادی که از کشور ما عبور می‌کند به مقصد کشورهای غربی و اروپایی می رود زیرا بازار اصلی مصرف مواد مخدر تولید شده در کشور افغانستان ، کشورهای اروپایی هستند و برای همین متاسفانه بخشی از این موادی که از کشور ما عبور می‌کند و ترانزیت می شود در داخل کشور رسوب می کند .

تبادل اطلاعات مشترک ایران با سایر کشورها

سرهنگ کریمی با بیان اینکه ، ما سه کنوانسیون اصلی بین المللی داریم که اغلب کشورهای دنیا به آن پیوستند ، تعهد کردند که در حوزه مبارزه با مواد مخدر با هم همکاری کنند افزود: ما نیز به طور خاص در منطقه جنوب غرب آسیا و جنوب آسیا با کشورهای همسایه خودمان به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری‌های بسیار خوبی را در گذشته داشتیم و در حال حاضر هم با تعداد زیادی از کشورها همکاری های پلیسی خودمان رو ادامه میدهیم.

وی در ادامه افزود : این همکاری‌ها مجموع تبادل اطلاعات پلیسی در خصوص باند ها و شبکه های قاچاق مواد مخدر و تمام اطلاعات مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر است و اتباع کشورهای که در کشورهای منطقه دستگیر می شوند و اطلاع‌رسانی راجع به مشخصات هویتی و استعلام های پولی که صورت می‌گیرد از جمله همکاری های مشترک ما با کشورهای همسایه است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت : با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد مخدر تولید شده در منطقه از مسیر دریایی به کل دنیا ارسال می شود ضرورتا نیاز به این داریم که با پلیس کشورهای دیگر اطلاعات داشته باشیم.

کریمی تاکید کرد : بر اساس اعتقادات دینی و مذهبی ما فرقی نمی کند که مواد مخدر به مقصد کجا می رود ما همه را به یک چشم نگاه می‌کنیم و با کل مقوله مواد مخدر مخالفیم و مبارزه می‌کنیم و تا به حال هم سعی کردیم دیدگاه‌های سیاسی خودمان را در مبارزه با مواد مخدر دخالت ندهیم چرا که در قرآن آمده است که نجات انسان دارای اولویته وما نیز با مواد مخدر که ضد انسانیت است همیشه مبارزه می‌کنیم .

سرهنگ کریمی گفت : نمونه‌های خوبی از همکاری مشترک با کشورهای منطقه به ویژه آب‌های آزاد داشتیم که با استفاده از نیروهای دریابانی پلیس و یا حتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موارد خوبی را مورد ضربه قرار دادیم و از انتقال مواد مخدر به سایر نقاط منطقه و کشورهای دنیا جلوگیری کردیم.

با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط هستیم

همچنین سرهنگ کریمی افزود: چون بخش زیادی از مواد مخدر در افغانستان به عنوان کشور تولید کننده و پاکستان هم مثل ما به عنوان مسیر ترانزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد ما به صورت ۲۴ ساعته در حال تبادل اطلاعات و همکاری هستیم و بخش دیگر ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با اکثر کشورها ارتباط آنلاین داریم و تبادل اطلاعات می کنیم و حتی نشست های دوجانبه ای داشته ایم .

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت :بخش زیادی از مواد تولید شده در افغانستان از مسیر کشور ما عبور می‌کند.

وی افزود : ما فقط حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک در شرق کشور داریم که این مواد از نقطه نقطه این نقاط مرزی که بخشی غیر قابل دسترسی و صعب العبور است متاسفانه به داخل کشور وارد می‌شود که در مقابل اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم از جمله مسدود کردن نقاط غیر مجاز مرزی با استفاده از سیم خاردار حفر کانال و خندق ، دیوارهای بتنی و ایجاد استقرار نیروهای مرزبانی که در سراسر مرز منتهی متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در کنترل این حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز تقریبا می شود گفت تنها است چرا که ما یک طرفه این دو هزار کیلومتر و کنترل می‌کنیم و بارها از کشورهای همسایه شرقی خودمان درخواست کردیم که نسبت به استقرار نیروهای مرزبانی خودشان در این مناطق اقدام بکنند، هرچند که این کشورها دارای مشکلات داخلی هستند و این مزید بر علت شده که قاچاقچیان از این موقعیت سواستفاده کنند .

**تحریم های ظالمانه مانع مبارزه با مواد مخدر

سرهنگ کریمی تحریم های موجود را ظالمانه خواند و افزود : پلیس کاشف جرم و در حوزه کشف جرم نباید محدودیتی داشته باشد چون مجرمین علیه کل جامعه بشری اقدام می‌کنند به ویژه موضوع مواد مخدر که یک جرم سازمان یافته است و شبکه‌های مافیایی سعی در نقل و انتقال پول و مواد مخدر در کل دنیا دارند و بالغ بر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد دلار در گردش حوزه قاچاق مواد مخدر در سراسر دنیا است که طبق برآورد بر اساس اعلام سازمان ملل بعد از سلاح و مهمات و نفت بزرگترین تجارت جهانی محسوب می شود و هیچ وقت قطع نخواهد شد زیرا سود هنگفت مالی و درآمد های بالایی دارد.

وی در ادامه گفت : خیلی تعجب‌برانگیزاست که پلیس یک کشور که می خواهدا با این حجم از مواد مخدر مقابله کند از طرف یک کشور مستکبر مورد تحریم واقع می شود .

سرهنگ کریمی گفت : این تحریم ها فقط برای ما مشکل ایجاد نمی کند بلکه کل دنیا با مشکل مواجه می شوند چرا که اگر یک روز ، یک هفته یا دو هفته پلیس جمهوری اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر را تعطیل کند من معتقدم که سونامی هروئین و مواد مخدر کشورهای اروپایی را از بین خواهد برد.

همچنین وی افزود : ما نیازمند تجهیزات و امکانات فنی به روز هستیم در مواجهه با شبکه های قاچاق مواد مخدر هر چند که ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و الان در حال حاضر با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی وارد مذاکره شدیم و تجهیزات را در داخل کشور خودمان تولید می‌کنیم و استفاده می‌کنیم اما بر اساس اصل مسئولیت مشترک، کل کشورهای دنیا موظف هستند در راستای مبارزه با مواد مخدر و سهم خودشان را ایفا می کنند هرچند کیلومترها هزاران کیلومتر با ما فاصله داشته باشند اما این را باید در نظر داشته باشند که مقصد نهایی این محموله های مواد مخدر کشورهای غربی است.

رییس پلیس مواد مخدر گفت : در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۱۳ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط پلیس جمهوری اسلامی ایران کشف کرد که این امر با همکاری مرزبانی در مرزها و پلیس مبارزه با مواد مخدر در شهرها صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: ما دستگاه‌های مقابله دیگری هم در کشور داریم که دارند به پلیس کمک می‌کند از جمله نیروهای نظامی و امنیتی و گمرک کشور که مجموع عملکرد این دستگاه ها در کل سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۵۰ هزار کیلوگرم کشف انواع مواد مخدر بود .

کریمی افزود : طبق اعلام سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است به واسطه عملکرد بسیار خوبی که در حوزه مقابله داشته ، بالغ بر ۹۰ درصد از کل تریاک دنیا را جمهوری اسلامی ایران کشف کرده بیش از ۲۶ درصد از کل هروئین مکشوفه دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده و بالغ بر ۴۸ درصد از مرفین مکشوفه در کل دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران بوده گفتنی است کشفیات ما در حوزه هروئین و مرفین کلا به مقصد کشورهای اروپایی است زیرا مصرف مورفین به هیچ وجه و هرویین خیلی خیلی کم در داخل جمهوری اسلامی ایران مصرف دارد و این کشفیات که ما در تناژ بسیار بالا داشتیم همه آن به مقصد کشورهای اروپایی است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد، پیش سازهای صنعتی و مواد شیمیایی که برای تولید و ساخت مواد مخدر صنعتی بکار می رود همه در کارخانه های کشورهای توسعه یافته غربی تولید می شود از سویی مواد روانگردان و قرص های روانگردان هم در کشورهای غربی تولید می شود که این اطلاعات بر اساس آمارها، بولتن ها و گزارش هایی است که کشورهای دنیا ارایه می دهند و سازمان ملل متحد هم به عنوان مرجع رسمی اعلام کرده است.

وی افزود: بنابر این کل کشورهای غربی در این حوزه مسوولیت دارند و باید در روند مبارزه با مواد مخدر در منطقه و مبارزه جمهوری اسلامی ایران ورود کرده و کمک بکنند. در سال 2001 که افغانستان مورد اشغال کشورهای غربی قرار گرفت میزان تولید مواد مخدر در این کشور 185 تن بوده واکنون درسال 2020 به بالغ بر 10 هزار تن رسیده است که افزایش بیش از 40 برابری یافته است. سئوال اینجاست که چرا سربازان کشورهای ائتلاف که در مزارع خشخاش و تولید تریاک و لابراتوارها حضور دارند و شاهد افزایش تولید مواد افیونی هستند ولی عکس العملی نشان نمی دهند؟ اینها علامت سوال هایی است که وجود دارد و کشورهای غربی باید پاسخگو باشند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر درخصوص شهدای این نیرو در راه مبارزه با مواد مخدر گفت: بالغ بر 3هزار و 819 نفر از نیروهای پلیس جمهوری اسلامی ایران جان خودشان را نثار کرده اند و بیش از 12 هزار نفر از افسران ما جانباز شده اند که این فداکاری ها و جانفشانی ها در راه مبارزه با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر و نه تنها برای سلامت مردم کشورمان بلکه برای سلامت جامعه بشری و مردم دنیا صورت گرفته است و روند مبارزه بی امان ما همچنان ادامه دارد.

ما به عنوان پلیس وظیفه اصلی مبارزه با مواد مخدر را در کشور داریم اما با توجه به حجم تهدیدی که وجود دارد شاید قادر نباشیم مبارزه را به طور کامل انجام دهیم به همین دلیل بخی از نیروهای نظامی و امنیتی در داخل کشور درخواست کمک کردیم و به کمک ما آمدند.بنابراین درخواست خود پلیس بوده و تصمیم مقامات کشور ما بوده که دستگاه های نظامی و امنیتی در این حوزه به کمک پلیس بیاییند.

وی ادامه داد: ما فارغ از هرگونه نگاه سیاسی در حال مبارزه با مواد مخدر هستیم و بر اساس دیدگاه های اعتقادی خودمان و دین ومذهبمان موظف به برخورد با جرم هستیم و بر اساس قوانین بین المللی و داخلی کشور با ان مقابله میکنیم .رکوردی که ما در کشفیات مواد مخدر داریم بی نظیر است و هیات های بین المللی که به کشور ما سفر می کنند حجم این مواد را به آنها نشان میدهیم.

وی افزود: همکاری های ما در سطح خوبی برگزار می شود. کشورهایی که از این مسیله آسیب دیده اند در مبارزه بسیار جدی هستند اما این کافی نیست . کشورهایی که ما برای آنها در حال مبارزه هستیم باید به صحنه بیاییند؛ کشورهای تولید کننده مواد پیش ساز و صنعتی و شیمیایی که برای تولید مواد مخدر از این تولیداتشان استفاده می شود باید پای کار بیاییند. من به عنوان پلیس باید بدانم که این پیش ساز از کدام کشور و چه زمان حرکت می کند و کجا قرار است به مواد مخدر تبدیل شود که با آن مقابله کنم متاسفانه در این حوزه مقداری کم کاری صورت می گیرد . بیشترین استفاده ار مواد شیمیایی و پیش ساز که در کشورهای غربی تولید می شود نشان میدهد که آنها هم باید سهم خود را ایفا کنند. در نظر بگیرید که توان و حوصله و صبر ما هم اندازه ای دارد .ما نمی توانیم اینجا تنها مبارزه کنیم و منفعتش را کشورهای دیگر ببرند و بی اعتنا باشند و کم کاری کنند . اگر یک ماه این مبارزه در کشور ما قطع شود این 950 هزار کیلوگرم به مقصد کشورهای دیگر خواهد رفت بنابراین همین جا دعوت و درخواست میکنم که سهم خودشان را در مبارزه با مواد مخدر قبول کنند و انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها