عراقی‌ها و تجربه تلخ کشورهای آسیایی درخصوص پایگاه‌های آمریکایی

عراقی‌ها و تجربه تلخ کشورهای آسیایی درخصوص پایگاه‌های آمریکایی
دوشنبه 16 تير 1399 - 22:20

اقدامات غیرعادی و رفتارهای غیراخلاقی سربازان آمریکایی در شهر ساحلی "بوسان" کره‌ جنوبی، که اهالی را به وحشت می‌انداخته و به آنها به بهانه جشن روز ملی آمریکا تعدی می‌کردند، بار دیگر موضوع پایگاه‌های نظامی را در کره‌جنوبی و ژاپن برجسته کرده است.

العالم- کشکول

خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی" یونهاپ" به نقل از منابع پلیس گزارش داد، شنبه گذشته سربازان آمریکایی اقدام به پرتاب ترقه و مواد آتش‌زا به سمت شهروندان و ساختمان‌های نزدیک "ساحل هیه وون دیه"کردند و پلیس را به باد تمسخر گرفته و همچنین باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی شدند؛ که متعاقب این امر، 70 شهروند از چنین اقداماتی به پلیس شکایت کردند.

یونهاپ افزود، پلیس تلاش کرد مانع از آتش‌بازی سربازان آمریکایی شود که به رغم شیوع ویروس کرونا و بدون رعایت فاصله اجتماعی در این ساحل حضور داشتند ولی این نظامیان بدون توجه به درخواست نیروهای پلیس، به آتش‌بازی ادامه دادند.

به نظر می‌رسد مردم کره‌جنوبی با همان معضلی دست و پنجه نرم می‌کنند که همسایگان ژاپنی‎شان دهه‌هاست درگیر آن هستند. ژاپنی‌ها بارها با برگزاری تظاهراتی، خواستار بسته شدن پایگاه‌های آمریکایی در کشورشان شده و جنایات آنها از جمله قتل و تعرض علیه شهروندان ژاپنی را محکوم می‌کنند.

در سال 2016، جزیره "اوکیناوا" شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات طی دو دهه گذشته شد و طی آن بیش از 65 هزار تظاهرات‌کننده علیه اقدام یک سرباز آمریکایی به تعدی به یک دختر 20 ساله ژاپنی و قتل او، اعتراض کردند.

معترضان همچنین به حضور گسترده ارتش آمریكا در ژاپن و جنایات گسترده ارتش آمریكا علیه شهروندان محلی اعتراض كردند و خواستار بازنگری در قوانین حاكم بر رویه قضایی علیه پرسنل ارتش آمریكا مستقر در ژاپن شدند.

نکته قابل توجه این است که مدتی از حادثه تجاوز به زن جوان ژاپنی و قتل او توسط یک سرباز آمریکایی نگذشته بود تا این که سربازان آمریکایی مرتکب جنایتی بدتر شدند و آن زمانی بود که سربازان آمریکایی به صورت جمعی به یک دانش‌آموز در یک مدرسه محلی تجاوز کردند در حالی‌که مقامات ژاپنی نتوانستند مجرمان را دستگیر و یا محاکمه کنند.

در ابتدا، مردم کره‌جنوبی و ژاپن به آلودگی صوتی، آلودگی محیط زیست و هرج و مرج ناشی از حضور پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای‌شان معترض بودند اما امروز آنها به تجاوز سربازان آمریکایی، که تا حد قتل و تعرض رسیده است، اعتراض دارند.

این واقعیت‌های تلخ در مورد پایگاه‌های نظامی آمریکا مانند سرطان در سرتاسر جهان گسترش یافته است، اگرچه در برخی موارد جزئیات آنها متفاوت است. این پایگاه‌ها به بهانه‌های متفاوتی از جمله "کمک رسانی" ، "مقابله با تهدیدات" و "مبارزه با تروریسم" احداث شدند، آمریکا به این دلیل جزیره اوکیناوا را به عنوان مقری برای پایگاه‌های نظامی خود انتخاب کرد که این جزیره به دلیل واقع شدن در حاشیه دریای شرق چین، از موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند به عنوان یک پایگاه پیشرفته در درگیری با چین مورد استفاده قرار بگیرد، ولی بهانه احداث آن "مبارزه با کمونیسم" بود. جالب توجه است که آمریکا جزیره اوکیناوا را از جنگ جهانی دوم تا سال 1972 اشغال کرد و این اشغالگری امروز به عناوین دیگری به قوت خود باقی‌ست. امروز که عراقی‌ها این واقعیت‌های تلخ را مقابل دیدگان خود می‌بینند بر عقب‌نشینی اشغالگران آمریکایی از عراق و ردّ تمامی بهانه‌های آن برای توجیه این اشغالگری تأکید دارند؛ بهانه‌هایی که پیشتر در ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای دیگر ایجاد کردند.

پربیننده ترین خبرها