توسعه انسانی برای نخستین بار در جهان در مسیری نزولی قرار دارد

توسعه انسانی برای نخستین بار در جهان در مسیری نزولی قرار دارد
شنبه 4 مرداد 1399 - 08:05

بنا بر اعلام برنامه عمران سازمان ملل متحد، توسعه انسانی برای نخستین بار در جهان از زمان تعریف این شاخص در مسیر زوال قرار گرفته است.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ طی چند ماه اخیر دست‌کم صد میلیون نفر دیگر به افرادی که در جهان زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند افزوده است.

برنامه عمران ملل متحد می‌گوید بنا بر برآوردهای این نهاد، برای نخستین‌ بار از زمان تعریف نمایه‌ای برای سنجش توسعه انسانی در سطح بین‌المللی، این شاخص به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ رو به زوال گذاشته‌است.

بنا بر اعلام عمران ملل متحد، همه‌گیری جهانی کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونا، به نابرابری‌ها و اختلافات بین‌المللی و ملی دامن زده و پیامدهای آن نیز بیش از همه بر دوش آسیب‌پذیرترین اقشار مردم سنگینی خواهد کرد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل با در نظر گرفتن تبعاتی هم‌چون افزوده‌شدن دست‌کم صد میلیون نفر دیگر به مردمانی که زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند، ۱.۴ میلیارد کودکی که از تعطیلی مدارس آسیب دیده‌اند، سطح بی‌سابقه بی‌کاری و یا نابودی وسایل و ابزار معیشت، پیش‌‌بینی کرده شاخص توسعه انسانی برای نخستین بار از زمان تعریف این نمایه، در مسیر زوال قرار گرفته‌است.
برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد رقمی حدود ۱۹۹ میلیارد دلار در ماه لازم است تا بتوان درآمد پایه حدود سه میلیارد نفر از مردم در ۱۳۲ کشور، که در جوار خط فقر یا زیر خط فقر هستند را تضمین کرد؛ اجازه داد آن‌ها در خانه بمانند، و در نهایت با شیوع فزاینده ویروس کرونا نیز مقابله کرد.

شاخص توسعه انسانی، نمایه‌ای‌ست ترکیبی و آماری از امید به زندگی، سطح آموزش (اعم از نرخ بی‌سوادی تا دسترسی برابر و مناسب به دانش) و درآمد سرانه که کشورها را در چهار سطح مختلف از منظر توسعه قرار می‌دهد. این شاخص را برنامه عمران ملل متحد از آغاز دهه ۱۹۹۰ به این سو ارائه می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها