محور "صهیو- آمریکایی" عامل مشکلات منطقه و جهان

محور
پنج‌شنبه 24 مهر 1399 - 14:29

در خبرها آمده است که آمریکا از عبور یکی از ناوشکن‌هایش از تنگه تایوان در روز چهارشنبه خبر داد و ادعا کرد که آن "یک گذر معمول" بود اما ناظران احتمال می‌دهند این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا خشم چین را که بر حق حاکمیت خود بر سرتاسر این گذرگاه تأکید کرده، برمی‌انگیزد.

العالم- درگوشی

کاپیتان "ریان مومسن" سخنگوی ناوگان هفتم با اعلام این خبر، تصریح کرد ناوشکن موشک‌انداز "یو اس اس بری" در 14 اکتبر، مطابق با قوانین بین‌المللی "گذر معمولی در تنگه تایوان" انجام داد. در حالی‌که چین با تأکید بر حاکمیت خود بر سرتاسر این گذرگاه دریایی، این اقدامی آمریکا را تحریک‌آمیز خواند.

آمریکا روابط دیپلماتیکش با تایپه را در سال 1979 قطع کرده بود حاکمیت چین را بر این جزیره به رسمیت شناخت، ولی با این حال، واشنگتن همپیمان اصلی تایپه است و از طرف کنگره، موظف شده است این جزیره را مجهز به سلاح کند. روابط میان تایپه و واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری "دونالد ترامپ" به شکل ملموسی بهتر شد؛ امری که باعث تیرگی روابط میان پکن و واشنگتن شده است.

دور جدیدی از جنگ سرد

اهداف و طرح‌های توسعه‌طلبانه آمریکا به منظور غارت ثروت‌های جهان و تسلیم کردن آن به پیروی از الگوی غرب از عوامل اضلی تهدید کنونی جهان است که موید آن نیز احتمال شکل‌گیری دور جدیدی از جنگ سرد است، البته به اوج رسیدن قدرت توسعه‌طلبانه آمریکا، که سیطره اقتصادی بر بازارهای جهانی را از طریق تحمیل نظام سرمایه‌داری آمریکا هدف قرار داده، مهم‌ترین عامل وقوع جنگ سرد است.

احساس خطر اتحاد جماهیر شوروی سابق از گسترش نفوذ جهان آمریکا باعث ورود آن به جنگ سرد شد، و امروز نیز چین و بقیه کشورهای جهان این اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا را، که به حیات خلوت چین رسیده است، احساس می‌کنند که ورود ناوشکن آمریکا مثال بارزی از چنین تحریک‌هایش است. چین، تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند و به همین امر، عبور هر کشتی خارجی از این تنگه را نقض حاکمیت تلقی می‌کند.

اگر تمرکز آمریکا تا دیروز سیطره اقتصادی بر بازارهای جهانی از طریق تلاش برای تحمیل نظام سرمایه‌داری بود، ولی امروز همین هدف را از طریق کنترل پیشرفت اقتصادی چین و چرخه توسعه آن دنبال می‌کند؛ چرا که پیشرفت آن موجبات خشم شخص ترامپ را برانگیخته، که با کسری بودجه و بدهی‌های سنگین آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. لذا، برخی ناظران بر این باورند که اعزام ناوشکن آمریکایی "یو اس اس بری" به تنگه هرمز، مانور رسانه‌ای دولت ترامپ است تا شانس انتخاباتی او را بالا ببرد.

کدام طرف در پشت اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه و جهان قرار دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که آمریکا با ایجاد ذهنیت دوران جنگ سرد، در پشت بازگشت مسابقه تسلیحاتی قرار دارد. آمریکا و رژیم اشغالگر بزرگ‌ترین موانع در مقابل روند جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه و جهان قرار دارند.

همچنانکه بر کسی پوشیده نیست که خطر سلاح‌های کشتار جمعی، تهدیدهای سایبری و ماهوراه‌ای و ظهور تهدیدهایی جدید در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی اوضاع امنیتی سرتاسر جهان را بدتر از گذشته کرده‌اند.

در همین راستا، "مجید تخت روانچی" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نسبت به بازگشت ذهنیت‌های دوران جنگ سرد هشدار داد و گفته است:" خطر سلاح‌های کشتار جمعی و تهدیدهای سایبری و ماورای جو، اوضاع امنیتی جهان را نسبت به گذشته بدتر کرده است."

تخت روانچی، که روز گذشته در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، همچنین از آمریکا ورژیم صهیونیستی به عنوان موانع بزرگ خلع سلاح اتمی در جهان ومنطقه نام برد و اظهار کرد: آمریکا بزرگترین دارنده سلاح اتمی در جهان است که تنها در سال 2019 مبلغ 36 میلیارد دلار برای زرادخانه هسته‌ای خود و تولید آخرین مدل سلاح‌های اتمی هزینه کرده است." وی همچنین به فعالیت‌های مخرب رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: اسرائیل هم یک خطر امنیتی منطقه‌ای است که با حمایت آمریکا، کشورهای دیگر را به انهدام اتمی تهدید می‌کند.

پربیننده ترین خبرها