افشاگری‌های نیویورک‌تایمز؛ آخرین تلاش‌های ترامپ برای دوشیدن سعودی و امارات

افشاگری‌های نیویورک‌تایمز؛ آخرین تلاش‌های ترامپ برای دوشیدن سعودی و امارات
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 11:39

برخی رسانه‌های سعودی و امارات در چند روز گذشته در تلاش برای بزرگ‌نمایی درباره گزارش نیویورک‌تایمز هستند که مدعی شده مسئولانی در پنتاگون نگران این مساله هستند "دونالد ترامپ" دست به عملیات نظامی آشکار یا پنهان علیه ایران یا دشمنان دیگر دست بزند.

العالم- تحلیل روز

این مسئولان، همانگونه که نیویورک‌تایمز گفته است، این نگرانی را به برکناری "مارک اسپر" از وزارت دفاع و انتخاب "کریستوفر میلر" به عنوان سرپرست این وزارتخانه ربط داده‌اند. به گفته همکاران میلر، "او قدرت و توان پاسخ به مواضع افراطی ترامپ را ندارد".

این بود تمام آنچه در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است، و این خبر جدید و بی‌سابقه‌ای نیست و روزنامه‌های آمریکایی ده‌ها و شاید صدها خبر مشابه این را طی سال‌های گذشته گزارش کرده‌اند کو بر اساس همین گزارش، رهبران سیاسی و نظامی و کارشناسان آمریکایی از آمادگی‌های نظامی آمریکا برای حمله به ایران سخن می‌گویند.

این "افشاگری" معمولا با اقدام آمریکا به اعزام ناوهای هواپیمابر، ناوهای جنگی و هزاران تفنگدار دریایی‌اشبه منطقه همزمان می‌شود. ولی هر بار این جمعِ آمریکایی بدون شلیک حتی یک گلوله به سوی ایران از هم می‌پاشد به‌ویژه بعد از آنکه عربستان سعودی و امارات هزینه‌های استقرار و عقب‌نشینی نمایشی آمریکا در منطقه را پرداخت کرده‌اند.

این بار نیز مطبوعات و رسانه‌های سعودی و اماراتی خبر نیویورک‌تایمز و نگرانان در وزارت دفاع آمریکا را دریافت کردند و لذا، کوهی خیالی از آرزوهای عریض‌شان را درست کردند و به نقل از "گزارش‌های عربی خلیج‌فارس"!! از تماس‌های آمریکا با طرف‌های نظامی در منطقه به منظور آماده کردن مقدمات اقدام نظامی علیه ایران را دم زدند!!.

واضح است که عربستان سعودی و امارات مانند غرق‌شده‌ای رفتار می‌کنند که در آب به هر شاخه و سنگی چنگ می‌زند. ولی اینک که عمر ترامپ در کاخ سفید به پایان رسیده، این دو حکومت عربی بیشتر احساس غرق شدن می‌کنند و احساس می‌کنند که این مرد آنها را به بهانه "نابود کردن ایران"، فریب داده و خزانه‌شان را خالی کرده است. وگرنه هیچ عاقلی گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران را به همین سادگی باور نمی‌کند.

البته این احتمال قوی وجود دارد که برخی طرف‌های نزدیک به ترامپ، به برحی مسئولان در پنتاگون چراغ سبز نشان داده‌اند تا نگرانی‌شان را درباره استعفای مارک اسپر و مرتبط دانستن این استعفا به نیت ترامپ به حمله به ایران را ابراز کنند که هدف نهایی از این امر "مکیدن" میلیاردها دلار دیگر از خزانه فرزندان سلمان و زاید است که مبادا ترامپ دست خالی از کاخ سفید خارج شود.

به بن سلمان و بن زاید باید متذکر شد که نباید ثروت عربستان و امارات را به پای ترامپ و دروغ‌های‌شان نریزند؛ اگر ترامپ جرات جنگ علیه ایران را داشت مطمئنا این کار را می‌کرد وگرنه چرا به سیاست فشار حداکثری علیه این کشور متوسل شد و یا برای دریافت تماس تلفنی از ایران ثانیه‌شماری کرده.

بن سلمان و بن زاید باید بدانند که استعفای اسپر ناشی از شخصیت احمق‌گونه ترامپ است و هیچ ربطی به مسائل دیگر ندارد. موضوع خنده‌دار که رسانه‌های سعودی و امارات آن را مطرح می‌کنند این است که میلر، جانشین اسپر شخصیتی چپ‌گر، تندرو و دشمن سرسخت ایران است گویا دیگر مسئولان در دولت ترامپ، که طرد و برکنار شده و یا همچنان هستند، چنین ویژگی‌هایی را ندارند!!.

موسسه نظامی در آمریکا است که مانع از آن می‌شود که ترامپ- و همچنین روسای جمهوری سابق- دست به حماقتی دیگر علیه ایران بزند. ترامپِ احمق نه قدرت ایران را می‌شناسد و نه می‌دانند که جنگ و درگیری نظامی با ایران یعنی چه؟!.

همین موسسه نظامی آمریکا به روسای جمهور این کشور و از جمله ترامپ متذکر شده است که سیاست "حمله نظامی محدود" بی‌نتیجه است و هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی اگر محدود باشد به معنای جنگی فراگیر است. ایران کشوری است که به هر اقدامی خصمانه پاسخی قاطعانه می‌دهد و در آن زمان است که آمریکا باید بهای گزاف هرگونه ماجراجویی‌اش را که رئیس‌جمهور احمقش، ترامپ مرتکب می‌شود، بپردازد.

سعید محمد- العالم

پربیننده ترین خبرها