موضع فلسطینیان درخصوص ازسرگیری روابط میان رام‌الله و تل‌آویو

موضع فلسطینیان درخصوص ازسرگیری روابط میان رام‌الله و تل‌آویو
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 09:40

توییت "حسن الشیخ" وزیر امور مدنی فلسطین درباره پیام تل‌آویو، که به موجب آن بازگشت امور با رژیم اشغالگر به وضعیت قبل از اعلام تصمیم نخست‌وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری برمی‌گردد، مبتنی بر تعهد صهیونست‌ها به توافقنامه‌های امضا شده میان طرفین است.

العالم- تحلیل روز

ولی پیامی، که افسر اسرائیلی آن را منتشر کرد، عبارت از پایبندی اسرائیل به تسویه وجوه و ازسرگیری هماهنگی‌های همه‌جانبه بر اساس توافقنامه‌های سابق میان طرفین است. فرق زیادی میان اظهارات این افسر اسرائیلی و اظهارات الشیخ است. افزون بر این، این پیام از سوی دولت نتانیاهو نیست بلکه پیام افسر اسرائیلی است که نقش مشخصی در روابط میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان دارد. لذا این سوال مطرح می‌شود که آیا قطع روابط میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در نتیجه یک موضع‌‌گیری سیاسی بود یا تصمیمی اجرایی؟ در پاسخ بهتر است بگوییم که ازسرگیری روابط بعد از تغییر در موضع سیاسی تل‌آویو انجام شد؛ اینجا این فرضیه مطرح می‌شود که نتانیاهو درصدد عقب‌نشینی از تصمیمش برای الحاق و همچنین اعلام پایبندی به راهکار دو دولت بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل است. ولی من این فرضیه را ردّ می‌کنم چرا که بعید است نتانیاهو جرات عقب‌نشینی از طرح الحاق را داشته باشد.

چه اتفاقی افتاده است که تشکیلات خودگردان فلسطین از موضع قبلی خود مبنی بر قطع روابط با رژیم اشغالگر عقب‌نشینی کرد و از نردبان امتیازگیری‌ها پایین آمد؟ واقعیت این است که تشکیلات خودگردان در بحران بزرگی به‌سر می‌برد؛ بحران اقتصادی همزمان با شیوع کرونا وضعیت دشواری را برای تشکیلات ایجاد کرده و بقای آن را به خطر انداخته است. ولی در سایه دولت ترامپ، بازگشت به هماهنگی‌ها با تل‌آویو برای رام‌الله دشوار بود؛ چرا که ترامپ فلسطینیان را کاملا نادیده می‌گیرد و به نفع دولت نتانیاهو موضع‌گیری می‌کند. بدیهی است دلیل تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین به ازسرگیری همکاری و هماهنگی با رژیم اشغالگر به پیروزی "جو بایدن" در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برمی‌گردد.

سوال آخر اینکه آیا روابط با رژیم اشغالگر به معنای پایان یافتن انتقاد از کشورهای عربی که عادی‌سازی کرده‌اند، است؟ و آیا تشکیلات خودگردان روابطش با این کشورهای سازشکار را بهبود خواهد بخشید؟ سرنوشت آشتی ملی چه خواهد شد؟ آیا احزاب در سازمان آزادی‌بخش، که همواره به توقف هماهنگی امنیتی تأکید می‌‌کردند، با ازسرگیری روابط با رژیم اشغالگر موافقت می‌کنند؟

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها