دکتر جلیلی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

تشریح آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور/ تحریم ها روند تحقیقات ما رو کند تر کرد/ در تولید انبوه واکسن کرونا در آینده با مشکل مواجه نیستیم

تشریح آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور/ تحریم ها روند تحقیقات ما رو کند تر کرد/ در تولید انبوه واکسن کرونا در آینده با مشکل مواجه نیستیم
يکشنبه 2 آذر 1399 - 21:31

رئیس بخش  تحقیقات کرونا در شرکت دارویی برکت آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور را تشریح کرد.

العالم _ ایران / علمی

دکتر حسن جلیلی، رئیس بخش تحقیقات کرونا در شرکت دارویی برکت در رابطه با اقدامات صورت گرفته این شرکت دارویی برای مقابله با کرونا گفت: از همان زمان نخست که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد گروه دارویی برکت در تامین داروهای مورد نیاز جامعه مثل تولید ضدعفونی کننده ها و ماسک ورود پیدا کرد و پس از آن تمرکزش را در حوزه درمان گذاشت به همین دلیل داروهای مورد استفاده کرونا را در زیرمجموعه های خود تولید کردیم.

وی بیان داشت: تیم رصدی تشکیل شد و کلیه پلتفورم ها در دنیا که برای ساخت واکسن تامین شده بود مورد ارزیابی قرار گرفت که کدام یک امکان موفقیت در بازه کوتاه تری دارند از همین رو تیم های تحقیقاتی آماده شد و هسته های پژوهشی شکل گرفت. ما از اواخر فروردین مطالعات خود را تکمیل کردیم و پس از آزمایش ها اکنون آماده ورود به فاز انسانی هستیم.

دکتر جلیلی ادامه داد: ما در حوزه درمان داروهایی که در بسیاری از کشورها استفاده می شد تولید انبوهشان شروع کردیموی درباره و در حوزه درمان داروهایی که موثر در درمان است مدنظر قرار می دهیم و بالافاصله تولید انبوهشان را آغاز می کنیم.

ما درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور گفت: در تولید واکسن کرونا تمام سعیمان را می کنیم که بعد از اتمام مطالعات به تولید انبوه برسانیم که اولویت اول ما نیز این موضوع است. معمولا در دنیا طول دوره مطالعات بالینی را کوتاه کردند الان اگر واکسن هایی که می خواهند تولید انبوه شوند 4 الی 5 ماه مطالعات بالینی انجام داده اند ما نیز امیدواریم در مدت کوتاه تری مطالعات بالینی خود را به اتمام برسانیم تا واکسن را به بازار برسانیم. ما اکنون فاز مطالعات حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و بر حیواناتی نظیر موش ،خرگوش، خوکچه هندی و میمون آزمایش صورت گرفته و نتایج بسیار رضایت بخش بوده است.

دکتر حسن جلیلی با اشاره به اینکه در سرتاسر دنیا تولید واکسن وابسته به قوانینی منوط به استانداردهای علمی است افزود : تولید واکسن در سه فاز 1 و 2 و 3 افراد واجد شرایط را مورد تحقیق قرار می دهیم بعنوان مثال افراد در فاز یک بین 18 تا 50 فاقد هر بیماری زمینه ای و ویروس کرونا و کاملا سالم هستند.

رئیس بخش تحقیقات کرونا در شرکت دارویی برکت تصریح کرد: ما سعی کردیم کلیه مراحل لازم از نظر بین المللی و علمی را در توسعه واکسن هارعایت کنیم و لازم دانستیم سازمان بهداشت جهانی را در در جریان موفقیت ها و نتایج خود قرار دهیم ، بنابراین هر 5 پلتفرم خود را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردیم و اکنون نام واکسن های ایرانی در مرحله پیش تولید در سایت سازمان جهانی قرار دارد.

وی گفت : در سراسر دنیا بعد از اتمام تحقیقات پیش بالینی ، مقاله در ژورنال معتبر چاپ می شود ما هم در همین مرحله هستیم و نتایج پیش تولید خود را به اطلاع جهانیان خواهیم رساند و طبیعتا هر مرحله که وارد فاز بعدی بشویم نتیجه مطالعات را در مجلات بین المللی جهت داوری دانشمندان چاپ می کنیم.

رئیس بخش تحقیقات کرونا در شرکت دارویی برکت بیان داشت: شرکت فایزر آمریکایی با یک شرکت آلمانی بر روی پلتفرمی بصورت مشترک کار می کنند و تکنولوژی متعلق به کشور آلمان است.

وی افزود : ما نیز در یکی از کارخانه های خودمان تحقیق و توسعه بر روی این پلتفرم را انجام می دهیم و نتایج پیش بالینی در بخش حیوانی رضایت بخش بوده است و پیشرفتهای خوبی داشته ایم .

دکتر حسن جلیلی با بیان اینکه پلتفرم تولیدی ما طبعا بسیار قیمت کمتری نسبت به مشابه های خارجی خواهد داشت گفت : به طور مثال واکسن پلتفرم MRNA در برخی کشور ها ابتدا 150 دلار و سپس 63 دلار و یا 17 یورو پیش بینی شد که ما فکر می کنیم زیر 10 یورو پلتفرم ما در دسترس مردم ایران قرار گیرد با توجه به تبعات اقتصادی کشف واکسن کرونا برای شرکت ها و کشورهای مختلف، ارزش اقتصادی زیادی راخواهد داشت تمایل چندانی برای همکاری علمی در این زمینه دیده نمی شود و افراد ترجیح می دهند مستقل کار کنند.

وی ادامه داد: در ایران طی سالیان اخیر زیر ساخت های خیلی عالی در منابع انسانی و تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز برای تولید تکنولوژی های پیشرفته فراهم شده و با اتکا به آن توانسته ایم پلت فرم ها را توسعه دهیم.

دکتر جلیلی در رابطه با تولید انبوه واکسن کرونا در دنیا گفت: شرکت بایو توانایی تولید انبوه این واکسن رو نداشت بنابراین شرکت فایزر میتوانست در کوتاه ترین زمان آن را انجام دهد در واقع تحقیق و توسعه رو آلمان و تولید انبوه را فایزر انجام داد. ما نیز توسعه پلت فرم ها واکسن ها را در کارخانه هایی بردیم که تولید انبوه را داشتند به همین دلیل در تولید انبوه واکسن کرونا در آینده با مشکل مواجه نیستیم.

وی تاکید کرد: تحریم ها روند تحقیقات ما رو کند تر کرد .شرایط سخت تر شد ولی ما میدانستیم که چه راهی را پیش رو داریم و از قبل سناریو ها رو برای برخورد با مشکلات پیش بینی و برنامه ریزی میکردیم .با اینکه روند را به تاخیر انداخت اما باعث نشد از کار دست بکشیم و سدی بر کار ما به وجود نیاورد و بر مشکلات فائق آمدیم.

دکتر جلیلی ادامه داد: گروه دارویی برکت وظیفه خودش رو توسعه تکنولوژی های نوین میداند بنابراین در عرصه های سلتراپی و بایو تکنولوزی سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است .ما دو کارخانه با یو تکنولوژی خاورمیانه را دارا هستیم .در آینده توسعه داروهای بیولوزیکی مبنتی بر تکنولوژی نوین نانو تکنولوژی سلتراپی و تکنولوژی هایی که نوین مبنتی بر کشت بافت و غیره را بر اساس آن قرار دادیم. سعی ما ورود در حوزه های هایتک دارویی خواهد بود .

وی بیان داشت: کشور در طی این سال ها در تحقیق حوزه دارو و واکسن زیر ساخت های بسیار خوبی داشته است .همزمان با ما ، ده ها شرکت دانش بنیانی که شکل گرفته شروع به تحقیقات در حوزه دارو درمان و تولید واکسن کرونا کرده است .نتایج بسیار خوبی به دست آورده اند. ما در برخی از موارد در زمینه تجهیرات پزشکی وارد کننده بودیم اما هم اکنون صادر کننده هستیم .انیستیتو رازی شروع به کار تحقیقات کرده و نتایج خوبی به دست آورده و انستیتو پاستور همچنین نتایج تحقیقات آن ها هم رضایت بخش بوده است و چندین شرکت دانش بنیان دیگر هم در این زمینه موفق بودند. وزارت بهداشت سیاست گذاری صادرات را انجام خواهند داد و آن ها با توجه به مصالحی میدانند برای ما خط مشی تعیین میکنند و ما طبق آن حرکت خواهیم کرد .در همه مواقع ملت ایران در همه ی زمینه در کنار کشورهای دوست خود قرار گرفته و مطمئن هستم که اگر کمکی از دستش بر بیاید به دیگران انجام خواهند داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها