یتیمان ترامپ و "شخصی سازی" روابط بین المللی

یتیمان ترامپ و
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 22:21

در دوران تیره و تاریک ترامپ که رسماً رو به پایان است، و به لطف یتیمان ترامپ، تبعات آن همچنان ادامه دارد، همه چیز به روش ترامپ "شخصی سازی" شده است. از دین و روابط بین المللی گرفته تا تروریسم و جنگ و تجاوز و منافع ملی کشورها و ملت ها ، به گونه ای که خطرناک ترین تصمیمات در این زمینه گرفته می شود که با یک نوشته یا یک تماس تلفنی، زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

العالم - درگوشی

براساس این سیاست، رهبران سعودی، که ملت یمن طی شش سال گذشته آن ها را خوار وخفیف کرده اند، معتقدند که باید از 50 روز باقیمانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید برای متقاعد کردن وی به تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن استفاده کنند تا کمک های بینالمللی به مردم یمن متوقف شود و گرسنگی آن ها همچنان ادامه پیدا کند تا بدین شکل، شکست هایی که ائتلاف آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات متحمل شده اند، جبران شود.

قابل توجه است که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در توجیه درخواست عربستان سعودی مبنی بر درج انصارالله به عنوان یک سازمان تروریستی، گفته است که انصارالله تصمیمی برای وارد شدن به روند صلح از روی حسن نیت ندارد، درحالیکه همه جهانیان و در صدر آن سازمان ملل، به این باور رسیده اند که طرفی که همه راه کارهای سیاسی را رد می کند و تنها به دنبال تسلیم کردن کامل ملت یمن است، عربستان سعودی و رهبر فعلی آن بن سلمان است.

واضح است که عجله عربستان سعودی برای قرار دادن جنبش انصارالله در فهرست تروریستی آمریکا قبل از ورود جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید - که بارها گفته درخصوص یمن ، رویکردی متفاوت با رویکرد ترامپ دارد - با هدف تنگ کردن عرصه بر سازمان های بین المللی است که به ملت یمن کمک های انسان دوستانه می کنند، به گونه ای که اکثر ناظران بین المللی درباره اجرایی شدن این تصمیم آمریکا هشدار داده و گفته اند که این تصمیم، نه فقط جنبش انصارالله، بلکه ملت یمن را نیز هدف قرار می دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز هشدار داده که یمن اکنون با "خطر قریب الوقوع بدترین قحطی که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده، روبرو است.

گوترش از همگان خواست از هرگونه اقدامی که ممکن است این اوضاع نابسامان را وخیم تر کند، پرهیز کنند.

وی به شکل تلویحی به تهدیدات آمریکا اشاره کرد که به شکل مستقیم در روند برقراری ارتباط با جنبش انصارالله و اداره مالیات و استفاده از سیستم بانکی و پرداخت دستمزد به کارکنان بخش بهداشت و خرید مواد غذایی و سوخت و خدمات اینترنتی و موارد دیگر تاثیر خواهد گذاشت.

به نظر می رسد که پنجاه روز باقیمانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید، ممکن است مملو از شگفتی هایی و مسائل غیرمنتظره باشد که از میان سیل تحولات و حوادث، بروز کند. اما این شگفتی ها، درچارچوب "شخصی سازی" روابط بین الملل و متناسب سازی این روابط با ابعاد انسان ها و نه دولت ها و منافع عالی ملی باقی خواهد ماند وهدف اول و اخر همه اینها، حفظ تاج و تخت است، حتی اگر بهای آن، کرامت ملی، حاکمیت و استقلال باشد.

نمونه ای از هرج و مرج سیاست "شخصی سازی" که منطقه ما امروز با تشویق ترامپ و دار و دسته اش شاهد آن است، این است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی چند روز پیش، جنبش اخوان المسلمین را بر اساس فتوای شورای شرعی به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کردند ، بعد از اینکه چند سال پیش این جنبش را با اهداف و انگیزه های سیاسی ، تروریستی خوانده بودند.

از آنجایی که سیاست در این کشورها مبتنی بر افراد است و نه اصول ، از این رو شاهدیم که سیاست با تناقض های بسیار همراه است. در شرایطی که عربستان سعودی با فتوای شرعی ، گروه اخوان المسلمین را پس از بیانیه صادره از سوی هیات علمای کبار سعودی، گروهی تروریستی می خواند، شاه سعودی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که خود را به عنوان رهبر اخوان المسلمین در سراسر جهان معرفی می کند، تماس می گیرد تا در مورد تقویت روابط بین دو کشور بحث و گفتگو کند!!

ترکیه اخوانی همزمان با آغاز محاکمه 20 مقام سعودی متهم به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در سال 2018 ، از جمله دو شخصیت ارشد، یکی احمد العسیری، معاون سابق اطلاعات کل عربستان و دیگری سعود القحطانی، مشاور سابق دفتر سلطنتی، به عربستان سعودی و نیز به فراخوان تحریم کالاهای ترکیه پاسخ داد.

واضح است که یتیمان ترامپ در تلاشند تا درلباس بازیکنی که خود تصمیم گیرنده است، ظاهر شوند و آنها می توانند بر رویکردهای سیاست ایالات متحده تأثیر بگذارند. درحالیکه واقعیت ، کاملاً برعکس است، زیرا همه این پادشاهان ، شاهزادگان و شیوخ ، صرفاً ابزارهایی کوچک در دست آمریکا برای تأمین منافعش هستند و درصدر این منافع ، منافع رژیم اسرائیل قرار دارد. به همین دلیل است که تمام تحرکات یتیمان ترامپ ، درمخیله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جایی نخواهد داشت. زیرا در صدر اولویت های ترامپ ، سرپوش گذاشتن بر رسوایی امریکا در یمن ، بعد از ناکامی ائتلاف تحت رهبری آمریکا ، در شکست مقاومت افسانه ای مردم یمن است.

پربیننده ترین خبرها