چین برای تحویل میلیون‌ها واکسن کرونا به کشورهای مختلف آماده می‌شود

چین برای تحویل میلیون‌ها واکسن کرونا به کشورهای مختلف آماده می‌شود
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 10:07

چین به زودی میلیون‌ها واکسن کرونا را به کشورهای مختلف تحویل خواهد داد.

العالم - آسیا

به نقل از سی‌ان‌ان، اتاق‌های ویژه فرودگاه بین‌المللی شنژن چین که دمای آنها به دقت کنترل می‌شود، به زودی از واکسن‌های کرونای ساخت چین پُر خواهد شد.

چین در ماه‌های آینده میلیون‌ها دوز از واکسن‌های کرونای خود را به کشورهایی که مرحله پایانی آزمایش آن را پشت سر گذاشته اند ارسال خواهد کرد. رهبران چین همچنین وعده داده اند واکسن‌های خود را در قالبی اولویت‌محور در اختیار فهرستی از کشورهای در حال توسعه -- که بر تعداد آنها افزوده می‌شود -- قرار دهند.

چین هم‌اکنون ۵ گزینه واکسن دارد که ۴ شرکت آنها را تولید کرده اند. همگی آنها به مرحله حساس سوم آزمایش رسیده اند؛ مهمترین و آخرین مرحله‌ای که پیش از صادر شدن مجوز تولید عمده آنها باید پشت سر گذاشته شود. با مهار ویروس کرونا درون مرزهای چین، شرکت‌های داروسازی این کشور برای آزمایش کیفیت واکسن‌های خود ناچار شدند به سراغ سایر کشورها بروند. آنها مرحله سوم آزمایش واکسن‌ها را دست‌کم در ۱۶ کشور آغاز کرده اند.

این کشورها نیز در ازای آن قرار است در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند. برخی از آنها نیز فناوری ساخت واکسن را دریافت خواهند کرد.

نام ترکیه، برزیل، اندونزی، مکزیک، امارات و چند کشور دیگر در خاورمیانه در فهرست کشورهای دریافت‌کننده واکسن‌های چینی کرونا دیده می‌شود. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی نیز به طور داوطلبانه در آزمایش یکی از واکسن‌های کرونای چین مشارکت کرده است.

از آنجایی که چین در مهار ویروس کرونا موفقیت چشمگیری داشته است، به واکسیناسیون آنی تمامی ۱.۴ میلیارد شهروندش نیازی ندارد. به همین دلیل پکن می‌تواند از ظرفیت‌های تولید واکسن خود برای کمک به سایر کشورها استفاده کند.

کمپین جهانی واکسیناسیون چین در تضادی آشکار با نگرش «نخست آمریکای» دونالد ترامپ قرار دارد. به باور ترامپ، شهروندان آمریکایی باید پیش از سایرین واکسینه شوند.

چین در ماه اکتبر به یک کمپین سازمان جهانی بهداشت پیوست که هدف از اجرای آن، تضمین دسترسی برابر و عادلانه کشورهای فقیر و غنی به واکسن‌های کرونا است. اما این طرح با مخالفت دونالد ترامپ و دولت آمریکا مواجه شد. به همین دلیل چین توانست جای خالی آمریکا را در آن به خوبی پر کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها