قطع آب یک میلیون سوری در الحسکه .. جنایتی دیگر از ترکیه!

قطع آب یک میلیون سوری در الحسکه .. جنایتی دیگر از ترکیه!
شنبه 22 آذر 1399 - 16:04

به دنبال اقدام ترکیه در قطع آب شهر الحسکه در شرق سوریه به روی اهالی این شهر برای پانزدهمین بار متوالی، یک میلیون نفر از اهالی این شهر و اطراف آن که برای تامین آب موردنیاز خود از ایستگاه آب علوک استفاده می کنند، بار دیگر با مشکلات بسیار روبرو شده و متحمل درد و رنج فراوان شده اند.

العالم کشکول

از زمانی که نیروهای ترکیه شهر رأس العین را اشغال و این شهر را غارت کردند و اهالی شهر از سوی گروه های مسلح وابسته به ترکیه، از آن جا رانده شدند، چاه های آب موجود در ایستگاه تقویت کننده علوک و تنها منبع تامین آب شهر الحسکه و اطراف آن، به برگ برنده ای در دستان ترکیه و گروه های مسلح مزدورش تبدیل شده است تا با ادعای اعمال فشار بر " قسد " آب را به روی اهالی الحسکه ببندند.

نیروهای ارتش ترکیه و گروه های مسلح وابسته به آن به مدت چند ماه، لوله های آب را به مقرهای خود و نیز برخی خطوط آب را برای آبیاری اراضی وابسته به برخی از مسئولان گروه های مسلح منتقل کردند و این اتفاق باعث شد که خط آب آلوک که از ایستگاه الدرباسیه تغذیه می کند، به علت فشار زیاد از کار بیافتد.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از برق منجر به فشار زیاد و ضعیف شدن ولتاژ برق و از کار افتادن تدریجی چاه ها و پمپ ها شد، با وجود اینکه شرکت آب الحسکه با کمک روسیه، اقدامات بسیاری را در زمینه حفاظت و نگهداری انجام داده است.

از سوی دیگر، موسسه انرژی زیرمجموعه تشکیلات خودمختار وابسته به قسد اقدام به کاهش قدرت ژنراتورها از 300 مگاولت به 150 مگاولت کرده است، این در حالی است که این مرکز برای ادامه فعالیت به حدود 3 تا 4 مگاوات برق نیازمند است که در صورتی که سرقت برق از خطوط را به آن اضافه کنیم، برق مصرفی از این خط بیش از 8 مگاوات می باشد. از این رو، باید ژنراتورهای جدیدی نصب کرد و مانع سرقت برق شد تا بتوان مرکز را مجددا فعال کرد اما ترکیه مانع آن شده است.

در حالی که تشکیلات خودمختار وابسته به قسد برق شهرهای رأس العین و تل ابیض را که در اشغال ترکیه و مزدورانش است ، در واکنش به قطع آب شهر الحسکه و حومه آن قطع کرده است، قربانی اصلی این کشمکش، اهالی تشنه الحسکه هستند که از زمان ورود اشغالگران ترک به شهرشان با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. به طوری که کارمندان دو شرکت دولتی برق و آب قادر به ورود به نیروگاه ها و تعمیر وسایل و تجهیزات آن و رفع مشکلات و دست اندازی های صورت گرفته در خطوط انتقال برق به مناطق تحت اشغال قسد و ترکیه نیستند.

اهالی الحسکه از دادگاه لاهه خواسته اند به رفتارها و باج خواهی های غیر اخلاقی ترکیه و مزدورانش پایان دهد. آنها تکرار سناریوی قطع آب از سرچشمه را که تنها منبع آب حسکه است، از فجیع ترین اشکال و نمونه های جنایت علیه بشریت دانسته اند.

"محمود العکله" رئیس شبکه آبهای الحسکه نیز این حوادث را جنایت جنگی توصیف کرده است.

پربیننده ترین خبرها