انتشار ویدئویی افشاکننده از رابطه «الکسی ناوالنی» با سرویس جاسوسی انگلیس

انتشار ویدئویی افشاکننده از رابطه «الکسی ناوالنی» با سرویس جاسوسی انگلیس
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 12:27

در ویدئویی که گفته می‌شود توسط سرویس امنیت فدرال روسیه ضبط شده، فرد دست راست مخالف مسکو دیده می‌شود که در حال چانه‌زنی با یک مقام سفارت انگلیس که مشکوک به جاسوسی بوده، برای دریافت کمک مالی و اطلاعاتی است.

العالم - اروپا

تصاویری منتشر شده که یکی از نزدیکان «الکسی ناوالنی» مخالف دولت روسیه را در حال درخواست پول و اطلاعات از فردی نشان می‌دهد که گفته می‌شود یک جاسوس انگلیسی است.

گفته می‌شود این نوار را که اولین بار روز دوشنبه شبکه روسی «آرتی» آن را پخش کرد، سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌بی‌اس) در سال ۲۰۱۲ فیلمبرداری کرده و ملاقاتی را بین «ولادیمیر آشورکوف» مدیر اجرایی سازمان ناوالنی موسوم به «بنیاد ضد فساد» و یک کارمند سفارت انگلیس در مسکو نشان می‌دهد.

طیق این گزارش، شخصی که دستیار ناوالنی در کافه‌ای در مسکو دیدار می‌کند، «جیمز ویلیام توماس فورد» دبیر دوم وقت امور سیاسی سفارت انگلیس در روسیه بوده که سرویس امنیت فدرال مظنون بوده او یک مامور ام‌آی۶ (سازمان جاسوسی بریتانیا) است که تحت پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کرده است.

در بخشی از این دیدار، آشورکوف می‌گوید «اگر ما پول داشته باشیم، تیم خود را گسترش خواهیم داد» و می‌افزاید هدف او از کسب اندکی پول حدود ۱۰، ۲۰ میلیون دلار در سال تفاوتی عمده ایجاد می‌کند.

به گزارش آرتی، وی در ادامه با بیان این که فعالیت به اصطلاح ضد فساد آن‌ها می‌تواند به نفع شرکت‌ها در لندن باشد و می‌افزاید: این پول زیادی برای کسانی نیست که میلیاردها در خطر دارند. و این پیامی است که من تلاش می‌کنم در فعالیت‌های خود برای جمع‌آوری پول و صحبت با افراد جامعه تجاری، ارائه کنم.

وی علاوه بر درخواست کمک مالی، می‌گوید که می‌تواند از اطلاعاتی که دولت انگلیس در اختیار سازمان ناوالنی قرار می‌دهد برای آنچه اشفاگری‌های می‌خواند استفاده کند.

ناولنی

بنابر این گزارش، سازمان ناوالنی با هدف ادعایی افشای موارد فساد در روسیه بنیان شده و در حالی که پوشش آن فعالیت روزنامه‌نگاری است، هدف نهایی آن منطبق با هدف ناوالنی برای دستیابی به قدرت سیاسی است.

این فرد نزدیک به ناوالنی سال ۲۰۱۴ روسیه را ترک کرد و در حال حاضر ساکن انگلیس است. او در روسیه به اتهام کلاهبرداری برای تامین مالی کارزار انتخاباتی ۲۰۱۳ ناوالنی به منظور تصدی سمت شهردار مسکو، تحت تعقیب است.

او یکی از شاهدانی بود که پارلمان انگلیس در سال ۲۰۱۸ برای تحقیقات درباره فساد ادعایی در روسیه از وی دعوت کرد. نام او همچنین در اسناد درز شده از ابتکاری است که ظاهراً عملیات جنگ اطلاعاتی مخفی دولت انگلیس برای برقراری ارتباط بین شخصیت‌های عمومی برای ایجاد هماهنگی بین آن‌ها در پشتیبانی از روایت‌ها و اهداف سیاسی لندن بوده است.

سالی که گفته می‌شود این فیلم در آن گرفته شده، مصادف است با زمانی که سرانجام یک مقام دولتی انگلیس تایید کرد که یک واقعه رسواکننده جاسوسی در روسیه واقعی بوده است. این رسوایی سال ۲۰۰۶ آغاز شد و در آن دیپلمات‌های انگلیسی از یک دستگاه وای‌فای در پوشش سنگ برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع در روسیه استفاده می‌کردند.

الکسی ناوالنی چهره غربگرای مخالف دولت روسیه است که اواخر ماه گذشته به محض ورود به فرودگاه مسکو از آلمان بازداشت شد و در پی آن روسیه شاهد برخی ناآرامی‌ها بوده است.

خبرگزاری «ایتارتاس» گزارش داده بود ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بود به علت امتناع از حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. روسیه این ادعاها را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود سم در بدن او را نشان نداده است.

کشورهای غربی تلاش کرده‌اند از پرونده ناوالنی برای اعمال فشار بر روسیه استفاده کنند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه دخالت دولت جدید آمریکا در امور داخلی این کشور و حمایت از تظاهرات‌های اخیر را محکوم کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها