پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هفته آینده به دمشق سفر می‌کند

پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هفته آینده به دمشق سفر می‌کند
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 17:41

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی با تشریح نتایج نشست سوچی اعلام کرد که «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان در امور سوریه، هفته آینده سفری به دمشق خواهد داشت.

العالم - سوریه

«علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی که به منظور شرکت در پانزدهمین نشست بین‌المللی کارشناسان ارشد روند آستانه در سوچی حضور دارد بعدازظهر امروز (چهارشنبه) بعد از صدور بیانیه این نشست، طی اظهاراتی عنوان کرد: خوشبختانه نشست پانزدهم روند آستانه کار خودش را به پایان رساند و بیانیه پایانی آن صادر شد.

وی افزود: در طول دو روز گذشته هیأت جمهوری اسلامی ایران ملاقات‌های بسیار گسترده‌ای را به صورت دوجانبه با کشورهای عضو و کشورهای ناظر و نمایندگان صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل متحد داشت. نشست‌های سه جانبه و چهار جانبه‌ای را برگزار و بعد از جلساتی که شب گذشته داشتیم موفق شدیم که متن بیانیه را به پایان برسانیم.

نکاتی که در بیانیه نشست آستانه به آن پرداخته شد

دستیار ارشد وزیر امور خارجه با بیان اینکه مدت زیادی بود که اجلاس روند آستانه به خاطر بیماری کرونا برگزار نشده بود، گفت: این جلسه، نشست بسیار مهمی بود که همه تحولات دوران گذشته را مورد بررسی قرار دادیم. بیانیه ما در ۱۷ بند صادر شد که تمام مسائل مهم داخلی، خارجی و بین‌المللی سوریه را که در مورد آن تفاهم کامل بین اعضا بود را در بر می‌گیرد.

خاجی خاطرنشان کرد: حاکمیت ملی سوریه، عدم تجزیه این کشور، مقابله با تروریسم و حمایت از مردم مظلوم سوریه در مقابل تحریم های یکجانبه و ناعادلانه‌ای که بر علیه آنها اعمال شده، کمک به جامعه سوریه برای مبارزه با کرونا و محکوم کردن تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم سوریه و توقف آن از جمله نکات بسیار مهمی بود که مطرح شد.

وی همچنین گفت: هفته آینده «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد سفری به دمشق خواهد داشت.

گفتنی است خاجی هفته گذشته به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. اسد در این دیدار از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه قدردانی کرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه بیان کرد: اعضای روند آستانه حمایت قاطع خودشان را از تلاش‌های کمیته قانون اساسی برای تدوین و اصلاح قانون اساسی فعلی مورد تأکید قرار دادند و امیدواریم که نشست بعدی کمیته قانون اساسی بتواند در اولین فرصت ممکن برگزار بشود و به نتایج مفید برسد.

پانزدهمین نشست بین‌المللی کارشناسان ارشد روند آستانه از روز سه‌شنبه به مدت دو روز در شهر سوچی روسیه و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه و ترکیه و همچنین هیأت‌های عراق، اردن و لبنان و سازمان ملل و صلیب سرخ برگزار شد.

حاضران در این نشست تصمیم گرفتند شانزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه در اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها