۴۰ مصدوم در زلزله یاسوج / حضور مردم در خیابان ها به رغم بارش باران و سرما/ زلزله تلفات جانی نداشته است

۴۰ مصدوم در زلزله یاسوج / حضور مردم در خیابان ها به رغم بارش باران و سرما/ زلزله تلفات جانی نداشته است
پنج‌شنبه 30 بهمن 1399 - 08:04

زلزله نسبتا شدید شب گذشته در شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی مردم را به رغم سرمای هوا و بارش باران به خیابان ها کشانده که حدود 40 مجروح تا کنون برجای گذاشته و خسارات زیادی هم به ساختمان ها و ابنیه وارد کرده است اما خوشبختانه تا کنون تلفات جانی نداشته است.

العالم ـ ایران

این زمین لرزه در شرایط سرمای هوا و بارش باران در ساعات پایانی چهارشنبه ۲۹ بهمن در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی سخت مرکز شهرستان دنا به وقوع پیوست که براساس اطلاعات منتشر شده تاکنون 40 مصدوم برجای گذاشته و خسارات زیادی به ساختمان ها در این مناطق وارد کرده است.

مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر و زمان وقوع آن را ساعت ۲۲:۰۵:۳۴ چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت کرده است.

این زلزله در شهرستان‌های مارگون، دهدشت، گچساران و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد.

اعزام آمبولانس به سی سخت

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد به ایسنا گفت: سه دستگاه آمبولانس از نیروهای اورژانس به شهر سی سخت اعزام شده است و ارزیابی های اولیه در حال انجام است.

وی در خصوص آمار مصدومان و تلفات انسانی ناشی از زلزله ۵.۶ دهم ریشتری در سی سخت اظهار کرد: تاکنون گزارشی از تعداد مصدومان به دست ما نرسیده است اما گزارش ترک خوردگی منازل و خسارت به ساختمان ها رسیده و منتظر اعلام تلفات انسانی هستیم

در همین حال فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: گزارشی از تلفات انسانی و مصدومین ناشی از زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به دست ما نرسیده است اما گزارشات زیادی از ترک خوردگی منازل مسکونی در شهرستان بویراحمد رسیده است.

وی اظهار کرد : ستاد بحران شهرستان بویراحمد در حال تشکیل جلسه است، تا آخرین وضعیت زمین لرزه ۵.۶ ریشتری سی سخت و یاسوج را بررسی کنیم.

ریزش محورهای یاسوج - سی سخت / آب، برق و گاز شهرستان دنا وصل شد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد ساعتی پس از وقوع زلزله گفت: تعداد مصدومان در ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله امشب ۲۳ نفر اعلام شد.

به گفته محمد محمدی، تعدادی از منازل مسکونی شهر سی سخت تخریب و تعدادی نیز دچار خسارت شدند. این زلزله تا کنون تلفات جانی نداشته و تعدادی از مصدومان نیز مداوا شدند و بقیه نیز تحت درمان هستند.
محمدی اعلام کرد: در پی این زمین‌لرزه آب برق و گاز شهرستان دنا قطع شد که با تلاش نیروهای دستگاه های خدمات رسان وصل شدند. هم چنین محور سی سخت_ یاسوج و راه‌های روستایی در شهرستان دنا ریزش‌ داشته است.

وی در خصوص ریزش دو تونل محور یاسوج_ اصفهان بیان کرد که این تونل ها ریزش هایی داشتند که با تلاش نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

خسارت جانی گزارش نشده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون خسارت جانی از زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت گزارش نشده است.

سید امان‌الله جهانبین افزود: آب و برق منطقه قطع شده است و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند. وی با اشاره به هماهنگی با استان‌های چهارمحال و بختیاری،اصفهان و فارس گفت: ۷ تیم ارزیابی به منطقه حادثه دیده از زلزله در شهرستان دنا و بویراحمد اعزام شده است.
امکانات رفاهی گردشگری سی سخت در اختیار مردم قرار گرفت

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد درپی وقوع زلزله در شهرستان دنا گفت: تمام تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می گیرد.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این تاسیسات سکوی نشینمن،آلاچیق، سرویس بهداشتی،ابخوری و دیگر امکانات وجود دارد.

درهمین حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه تیم های امدادی در ساعت اولیه وقوع زلزله در سی سخت حضور یافتند. نیروهای اعزام سریع هلال احمر، بحران و امدادی و ارزیاب نیز به شهرستان دنا اعزام شده اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: مسئولان و نیروهای امدادی و عملیاتی در شهرستان دنا در پی وقوع زمین لرزه پنج و شش دهم ریشتری امشب در این شهرستان به حالت آماده باش درآمدند. وی با اعلام این که این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشت، از مردم خواست که از تردد در محور سی سخت خودداری کنند.

تعداد مصدومان به ۲۵ نفر رسید

معاون پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون ۲۵ نفر زخمی سطحی این زمین لرزه داشته که دو نفری که وضعیت وخیم داشتند به بیمارستان یاسوج اعزام شدند.

بهمن چراغ‌سحر در ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۷ تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه زلرله زده سی سخت اعزام شده است. همچنین پنج دستگاه خودرو کمک دار و ۳ دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله زده برای کمک و امداد رسانی رهسپار شده اند.

معاون پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: دو کامیون حامل پتو، چادر، مواد غذایی، نایلون، و والور به مناطق زلزله زده سی سخت اعزام شده و هم چنین دو کامیون دیگر در حال بارگیری است.

مشکلات اسکان مردم شهر سی‌سخت

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: برای اسکان مردم شهر سی‌سخت مشکلاتی داریم که جمعیت هلال احمر استان در حال تنظیم و اندیشیدن تمهیدات لازم برای اسکان و تامین سیستم گرمایشی است.

وی ادامه داد: وضعیت برق در شهر سی سخت مرکز شهرستان هنوز مشکل دارد و نیروهای شرکت برق در حال تلاش برای رفع مشکلات این شهر هستند.

خسارت جدی به هتل"دال دنا"سی سخت

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از خسارت جدی به هتل دال دنا در پی وقوع زلزله در شهر سی سخت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مجید صفایی شامگاه چهارشنبه ۲۹بهمن ۹۹ افزود: مجتمع اقامتی و رفاهی دال دنا به دلیل نزدیک بودن با کوه دنا و احتمالا ریزش کوه، متاسفانه دچار خسارت زیادی شده است.

او ‌افزود: برخی دیگر از اردوگاه های گردشگری در شهر سی سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل در حال ارزیابی است.

صفایی ادامه داد: کارشناسان ارزیاب این اداره کل نیز برای بررسی خسارت به اثار تاریخی شهرستان دنا نیز به منطقه اعزام شده اند.

آمادگی کامل نیروهای امدادی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی در شهر سی سخت

دکتر پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور در شهر سی سخت گفت: چهار دستگاه آمبولانس جهت استقرار و سه دستگاه آمبولانس برای ارزیابی و آماده باش صد در صدی نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ و نیز تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع برای بررسی وضعیت به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: همه نیروهای امدادی و درمانی هم اکنون در آمادگی کامل بوده و اقدامات لازم صورت گرفته است. این نیروها تا پایدار شدن وضعیت، در حالت آماده باش خواهند ماند.

دکتر یزدان پناه تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود که در صورت وقوع زمین‌لرزه، خونسردی خود را حفظ کرده و از دویدن به هنگام زلزله جدا پرهیز کنند، مواظب کودکان و افراد مسن باشند و از خوابیدن یا نشستن زیر پنجره‌های شیشه‌ای خودداری کنند.

تعداد مصدومان به ۴۰ نفر رسید

جهانبخش وحدت نژاد رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش تعداد مصدومان زلزله ۵.۶ ریشتری در سی سخت به ۴۰ نفر خبر داد و گفت:تاکنون حدود ۲۶ نفر از مصدومان با آمبولانس های اورژانس به بیمارستان‌های شهر یاسوج انتقال داده شده اند. تاکنون گزارشی از فوت ناشی از زلزله سی‌سخت گزارش نشده است.

راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان دنا

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری با همه امکانات در شهرستان دنا خبر داد و گفت: در پی این زلزله خسارت جانی نداشته ایم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری افزود: این اردوگاه ها برای حضور خانواده هایی پیش بینی شده که نگران پس لرزه ها هستند.

کلانتری با تاکید بر این که آب، برق و گاز مناطق زلزله زده وصل است، خاطرنشان کرد: مردم برای تامین جبران خسارت نگران نباشند.

کلانتری با اشاره به هماهنگی و تماس با مدیریت بحران کشور، سازمان هلال احمر و استان های معین، تاکید کرد: مجموعه مدیریت بحران استان، سپاه، بسیج، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و ...از ساعات اولیه پای کار هستند و خدمات رسانی انجام می شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی و لغزندگی جاده امکان تصادف وجود دارد و مردم بدون دلیل به سمت شهر سی سخت حرکت نکنند تا امداد رسانی با مشکل رو به رو نشود. همچنین مردم اخبار و اطلاعات را از طریق ستاد بحران، صدا و سیما و رسانه های رسمی دنبال کنند همچنین انتظار می رود از انتشار شایعه خودداری شود تا آرامش مردم برهم نخورد.

آمادگی هلال احمر برای ارسال ١٠٠٠ چادر به منطقه زلزله زده

مهدی ولیپور رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از آمادگی برای ارسال ١٠٠٠ دستگاه چادر به محل وقوع زمین لرزه ۵.۶ مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مهدی ولیپور به ایسنا گفته در پی وقوع این زمین لرزه به استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اعلام آماده باش شد و هم چنین ۱۴ تیم ارزیاب و امدادی، ۸ تیم از کهگیلویه و بویراحمد ۶ تیم از اصفهان به محل اعزام شدند.
وی با اشاره به وضعیت جوی منطقه و بارش باران، از تخریب برخی از منازل و ابنیه در شهر سی سخت و روستاهای اطراف خبر داده و اعلام کرده که آمادگی ارسال ۱۰۰۰ دستگاه چادر مسافرتی از استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به محل وقوع زمین لرزه را داریم.

پربیننده ترین خبرها