وبینار بین المللی؛ اهمیت نوروز، جشن مشترک مشرق زمین

وبینار بین المللی؛ اهمیت نوروز، جشن مشترک مشرق زمین
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 13:59

اهمیت نمادین جشن نوروز و بقای این سنت دیرین در گذر از اعصار و قرون ، برگزاری جشن نوروز توسط افراسیاب در سرزمین توران مطابق آثاری در نزدیکی شهر سمرقند و درس‌های ارزشمند نوروز برای جامعه جهانی، از جمله محورهای مطرح شده در وبیناری با موضوع نوروز در کشور قزاقستان بود.

العالم ـ آسیا

در جریان وبینار بین المللی با موضوع "اهمیت نوروز ، جشن مشترک مشرق زمین" که با همکاری دانشگاه فارابی آلماتی قزاقستان و با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان و هند برگزار شد، شرکت کنندگان زوایای مختلف جشن نوروز را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار دادند.

نوروز حامل درس‌هایی برای نسل‌های حال و آینده

در این وبینار که حدود ۴ ساعت به طول انجامید، محسن فغانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی با خوانش و ترجمه دعای لحظه تحویل سال و همچنین قرائت بخشی از شعر معروف «نوروز بمانید که ایام شمایید... »، با اشاره به اینکه نوروز برخاسته از سرزمین ایران بوده و در سراسر سرزمین های حوزه تمدنی ایران گسترش یافته و تقویت و تکمیل شد است، گفت با وجود تقسیم مرزها و پاره پاره شدن سرزمین حامل تمدن بزرگ حوزه نوروز و قرارگرفتن در چارچوب مرزهای مختلف، نوروز و آیین های زندگی ساز و نوگرایانه آن همچنان در سرزمین‌های این حوزه ماندگار ماند و گذشت هزاران سال از پیدایش آن و بروز جنگها و هجوم قبایل و ارتشهای مختلف خارجی ، نتوانست این هدیه الهی و این آیین تمدن ساز را با چالش جدی مواجه نماید.

وی همچنین گفت گرچه نوروز زاییده حوزه تمدنی منطقه ما و شماست اما این آیین هزاران ساله نیاکان که مورد تایید اسلام نیز قرار گرفته است، هرگز در مرزهای کنونی ایران باقی نمانده و از مرزهای اولیه به اقصی نقاط جهان گسترش یافته است. وی گفت نوروز فقط یک رسم و سنت باستانی صرف از روزگاران قدیم و تکرار سنتهای بدون آگاهی از دلایل آن نیست بلکه با نگاهی به تک تک مراسم و نمادهای آن در می یابیم که هر یک از این مراسم، آموزه ای برای نسل های کنونی و آینده دارد.

وی با ذکر مراسم مختلف نوروز، به آموزه های تک تک مراسم قبل و در خلال روزهای نوروز و همچنین نمادهای نوروز و هفت سین اشاره نموده و تصریح کرد این مراسم و نمادهای آن حامل پیام‌های ارزشمندی برای جامعه جهانی هستند و به همین علت در قرون متمادی استمرار داشته و مورد تایید اسلام نیز قرار گرفته است.

اهمیت نمادین نوروز با ریشه در طبیعت

"مجید صمدزاده صابر" سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان (نورسلطان) نیز با اشاره به اهمیت وجود سمبل (نماد) برای فرهنگهای مختلف تاکید کرد نمادهایی ماندگارند که ریشه در طبیعت داشته و بصورت قراردادی نیز مورد توجه قرار گرفته باشد و نوروز هر دوشاخص را دارد. وی خاطرنشان کرد محاسبه دقیق نوروز از هزاران سال پیش توسط ایرانیان که برای ما به ارث رسیده است چون ریشه در طبیعت دارد، به روح و روان بشر طراوت می دهد.

به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از این وبینار ، "اختیار پالتوره" رییس دانشکده شرق شناسی دانشگاه فارابی ضمن تبریک عید نوروز به عنوان جشن مشترکی که توسط کشورهای مختلف برگزار می شود، آن را عامل یکپارچگی، همبستگی و شادمانی ملل برگزار کننده دانست.
"الویر موسیچ" استاد زبان فارسی در دانشگاههای بوسنی نیز با اشاره به وجود نمادهای خاص نوروز در ایران و احساس آن از عمق وجود از سوی افرادی که در ایران زندگی کرده اند متذکر شد، نوروز از صدها سال قبل با زبان فارسی وارد بوسنی، آلبانی، مقدونیه شمالی، کوزوو و مونته نگرو شده و در این کشورها جشن گرفته می شود و شاعران بوسنیایی همیشه عشق خود را به فرهنگ ایرانی و خراسانی و نمادهای نوروز ابراز نموده و به زبان فارسی نیز در خصوص نوروز شعر می سرایند.

احمد صفاری مقدم از مسئولین بنیاد سعدی با اشاره به برگزاری یکی از جذابترین مراسم نوروز در قزاقستان تصریح نمود همه کشورهایی که از نظر فرهنگی، تاریخی و تمدنی با ایران اشتراکاتی دارند در حوزه تمدنی ایران قرار می گیرند. دکتر واعظی استاد دانشگاه تهران با اشاره به استقبال اسلام از جشن نوروز گفت هر چیزی که غم و اندوه انسان را به شادی تبدیل کند مورد تایید اسلام است و نوروز با ارزشهای متعالی خود توانایی جذب مردم جهان زیر یک چتر واحد را دارد.

خانم دکتر نظیروا پژوهشگر دانشگاه ازبکستان نیز در ارائه مطلبی تحت عنوان نوروز در منابع مکتوب تصریح نمود در نزدیکی شهر سمرقند آثاری پیدا شده است که نشان می دهد افراسیاب نیز جشن نوروز را برگزار می کرده است. دکتر زین العبا استادیار دانشگاه پنجاب هند، با اشاره به برگزاری جشن نوروز در کشورهای مختلف تاکید کرد نوروز همیشه بر جشنهای جهان فخر می فروخته است. وی همچنین یادآور شد در شبه قاره هند نوروز را با تولد حضرت علی علیه السلام همزمان می دانند و از زمان شکل گیری حکومت گورکانیان در هند گسترش زیادی در اقصی نقاط هندوستان داشته است.

دکتر نازیا زرین عظما استاد زبان فارسی در دانشگاه پنجاب پاکستان با اشاره به اینکه نوروز بیش از ۱۰۰۰ سال است که در پاکستان برگزار می شود و با مراسمی مذهبی نیز همراه است گفت نوروز را عالم افروز می خوانند و در برخی از مناطق این کشور جشن نوروز را جشن بهاران می دانند.

دکتر فرامزر فیض الله استاد زبان فارسی و ایرانشناس از دانشگاه ابوریحان بیرونی ازبکستان ، خاطرنشان کرد که تمامی اقوام حوزه تمدنی ایران، نوروز را بعنوان جشن کشاورزی جشن می گیرند و مردم بخارا از حدود ۴ هزار سال پیش نوروز را جشن می گرفته اند ولی در زمان حکومت کمونیستی متوقف شد و از سال ۱۹۹۰ میلادی مجددا نورزو جشن گرفته می شود.

خانم دکتر آیناش قاسم ایران شناس و استاد زبان فارسی دانشگاه فارابی، نوروز را پیام آور صلح و انسان دوستی برای جهانیان دانست و گفت نوروز تنوع فرهنگی و دوستی را گسترش می دهد و با توجه به پیام های انسان دوستانه، صلح طلبی و حفظ روابط دوستانه بین انسانها، این آیین هزاران سال ماندگار مانده و در سطح وسیعی از جغرافیا نیز گسترش یافته است. وی گفت در قزاقستان بیش از ۱۳۰ قوم زندگی می کنند که همگی جشن نوروز ا برگزار می کنند.

پربیننده ترین خبرها