مواضع واشنگتن؛ نادرست، مذموم و مغایر با قطعنامه های بین المللی

مواضع واشنگتن؛ نادرست، مذموم و مغایر با قطعنامه های بین المللی
پنج‌شنبه 10 تير 1400 - 19:09

سیاست تخریب که رژیم اشغالگر در منطقه در پیش گرفته است، یکی از طرح های ثابت اوست که از طریق مزدورانش در منطقه به اجرا می گذارد؛ مزدورانی که هرآنچه این رژیم بخواهد عملی می کنند تا این غده سرطانی در منطقه قوی باقی بماند.

العالم ـ کشکول

سخن از تخریب منطقه یادآور تلاش های غرب برای به زانودرآوردن جمهوری اسلامی ایران از طریق جنگ تحمیلی هشت ساله و نیز از طریق تحریم اقتصادی است؛ هدف اصلی این تحریم ها اعمال فشار بر ملت ایران به منظور تسلیم شدن آنها در برابر دیکته های آمریکایی و اسراییلی برای نابودی انقلاب اسلامی است زیرا ایران علاوه بر اهمیت ژئوپلتیک خود با حمایت از جنبش های مقاومت در منطقه که برای آزادی کشورهایشان از حاکمان مزدور و نیز برای آزادسازی فلسطین از غاصبان صهیونیست می کوشند، فشاری مضاعف بر رژیم اشغالگر اعمال کرده است.

فشارهای آمریکا در عرصه نظامی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا صورت گرفت. آمریکا می خواهد از طریق پرونده هسته ای ملت ایران را به تسلیم وادارد؛ اما روشن شد که این شیوه را نمی توان با ملت ایران در پیش گرفت؛ زیرا این ملت با اقتدار در هشت سال جنگ تحمیلی که تمام قدرتهای غرب و شرق در آن مشارکت کردند، ایستادگی و مقاومت کرد اما سرتسلیم فرود نیاورد؛ حال آنکه جمهوری اسلامی ایران در آن زمان دولتی نوپا بوده است.

توافق هسته ای.. برنامه جامع اقدام مشترک

در 20 جولای 2015 شورای امنیت قطعنامه 2231 را به تصویب رساند که به موجب آن برنامه جامع مشترک(برجام) را تایید کرد. شورای امنیت تاکید کرد که این برنامه نقطه عطفی در نحوه نگاهش به مساله هسته ای ایران است و برای برقراری روابطی جدید با ایران ابراز تمایل کرد.

شورای امنیت همچنین تصریح کرد که این برنامه به برپایی همکاری طبیعی با ایران در عرصه اقتصادی و تجاری تشویق خواهد کرد. و محدودیت هایی دارد که تقریبا بر تمام کشورهای جهان اعمال می شود. کشورهای عضو به موجب ماده 25 منشور سازمان ملل ملزم به پذیرش قطعنامه های شورای امنیت و اجرای آن هستند.

خروج ترامپ از توافق و وقت کشی بایدن

پس از اقدام دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در خروج از توافق هسته ای به منظور حفظ منافع رژیم اشغالگر، جو بایدن رییس جمهور جدید این کشور نیز همان شیوه ترامپ در پرونده هسته ای را در پیش گرفت و می کوشد تا از این پرونده برای بهره برداری به نفع "اسراییل" از طریق اعمال فشارهای شدید علیه ایران و نقض قطعنامه 2231 استفاده کند. حال آنکه برنامه جامع مشترک حاصل تلاشهای دیپلماتیک فراوان به منظور یافتن راه حلی جامع برای مساله هسته ای ایران در تاریخ 14 جولای 2015 با مشارکت روسیه والمان و چین و فرانسه و انگلیس و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران بود.

اقدام ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای اقدامی غیرقانونی و مغایر با قطعنامه های بین المللی بود. امروز نیز بایدن می کوشد با ابقای بخشی از تحریم ها علیه ایران، بر سر تلاشهای احیای توافق هسته ای مانع تراشی کند. در حالی که انتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از دولت آمریکا خواست تا تمام تحریم ها علیه ایران را مرتفع سازد.

مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل به خروج یکجانبه و غیرقانونی و غیرمنطقی و بدون دلیل امریکا از توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: تواق هسته ای مثل یک در نیست که هر کسی هر وقت خواست خارج شود و هروقت خواست وارد شود. تمام اعضای شورای امنیت این امر را به خوبی می دانند. حسین امیر عبداللهیان معاون ویژه رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرف آمریکایی در مذاکرات می خواهد بخش بزرگی از تحریم ها را باقی نگه دارد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به وجود اختلافات بزرگ میان واشنگتن و تهران درخصوص بازگشت به توافق هسته ای اشاره کرد. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی پس از نشست شورای امنیت درباره ایران گفت: طرف آمریکایی به سیاست فشارهای شدید علیه ایران و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ادامه می دهد. وی افزود: واشنگتن به نقض قطعنامه بین المللی از طریق حفظ یک جانبه تحریم ها و تحریم تسلیحاتی ایران ادامه می دهد.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین اظهار داشت که برخی نشانه ها حاکی از احیای توافق هسته ای است. وین شاهد عملیاتی برای احیای برنامه جامع مشترک است. مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت: طرف های دیگر باید تصمیماتی سخت برای احیای توافق اتخاذ کنند نه ایران.

آمریکا باید تضیمن ارائه کند

مجید تخت روانچی روز گذشته در اختتامیه نشست شورای امنیت که به منظور بررسی یازدهمین گزارش سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، گفت: ارائه تضمین از سوی آمریکا مساله ای بدیهی و ضروری است. مساله ارائه تضمین از سوی آمریکا اصلی بدیهی به شمار می آید که طی سال های اخیر بر آن تاکید کردیم. آمریکا در سال گذشته تلاش کرد تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند و مکانیسم ماشه را فعال کند؛ اما در شورای امنیت با شکست سختی روبرو شد.

وی افزود: این امر نشان می دهد که کشورهای عضو شورای امنیت به خوبی می دانند که تلاش های آمریکا نادرست، مذموم و مغایر با قطعنامه های بین المللی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها