بازتاب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در شبکه‌های اجتماعی

بازتاب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در شبکه‌های اجتماعی
شنبه 12 تير 1400 - 21:25

خروج نیروهای امریکایی از پایگاه هوایی بگرام در افغانستان، بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی پیدا کرده است.

العالم ـ داغ های مجازی

کاربران شبکه های اجتماعی تاکید کردند که پایگاه هوایی بگرام که نیروهای اشغالگر آمریکایی از آن خارج شدند، بزرگترین پایگاه نظامی در افغانستان است که به زندان مخوف خود شهرت دارد.

کاربران دیگری اظهار داشتند که اکثر حملات نیروهای آمریکایی طی دو دهه گذشته برای قتل کودکان و تخریب مساجد در افغانستان از پایگاه هوایی بگرام صورت می گرفت.

یکی از کاربران عکسی از صفحه نخست مجله آمریکایی تایم در سال 2001 با عنوان "آخرین روزهای طالبان" را منتشر کرد و نوشت: امروز پس از 20 سال اخرین نظامی امریکایی پایگاه هوایی بگرام، بزرگترین پایگاه نظامی افغانستان را ترک می کند و البته عقب نشینی با مذاکرات صورت گرفت.

یکی دیگر از کاربران در واکنش به خروج نیروهای امریکایی، توییت کرد: امروز بگرام و فردا بغداد.

کاربر دیگری نیز نوشت: این خواست خداوند است که اعلام عقب نشینی از پایگاه بگرام همزمان با روز هلاکت دونالد رامسفلد قاتل بیگناهان و مخرب عراق و مهندس اشغال عراق و افغانستان باشد.

کاربران همچنین اشاره کردند که نیروهای آمریکایی در پایگاه بگرام در افغانستان بنا به دستور رامسفلد جنایتکار، ملت افغانستان را با وحشیگری سرکوب می کردند.

پس از گذشت 20 سال از اشغال افغانستان، نیروهای اشغالگر آمریکایی و نیروهای ناتو روز جمعه پایگاه هوایی بگرام را به نیروهای افغان تحویل دادند. پایگاه هوایی بگرام هفتمین پایگاه نظامی است که به افغان ها واگذار می شود.

آمریکایی ها از بگرام به عنوان مرکزی برای بازداشت و بازجویی و گردآوری زندانیان قبل از انتقال به گوانتامو استفاده می کردند. نیروهای آمریکایی تعداد بسیار زیادی از بازداشت شدگان را در این پایگاه زندانی می کردند؛ چنانکه شبکه سی بی اس آمریکا در گزارشی در سال 2011 از این پایگاه به عنوان " گوانتاناموی دیگر" یاد کرده است.

در سال 2009، احداث بازداشتگاه "باروان" به اتمام رسید تا جایگزین مراکز بازداشت در بگرام باشد. بدین ترتیب بگرام بازداشتگاه اصلی افرادی گشت که آمریکایی ها در افغانستان دستگیر می کردند تا دیگر نیازی به ارسال آنها به گوانتانامو نباشد.

طی سالهای گذشته گزارش های متعددی از شکنجه بازداشت شدگان در بگرام و محروم کردن آنها از خواب و تحقیر جنسی و آویزان کردن از سقف و نبود محاکمات عادلانه منتشر شد. تعداد بازداشت شدگان در بگرام در سال 2005 بالغ بر 450 نفر بود و پس از احداث پایگاه باروان، این تعداد از مرز 3 هزار نفر در سال 2011 گذشت که 18 برابر تعداد بازداشت شدگان در گوانتانامو است. از زمانی که باراک اوباما در ژانویه 2009 به ریاست جمهوری رسید، تعداد بازداشت شدگان در باروان 5 برابر افزایش یافت.

پربیننده ترین خبرها