نگرانی محافل بین المللی و منطقه ای از تحولات تونس

نگرانی محافل بین المللی و منطقه ای از تحولات تونس
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 10:18

تصمیمات رئیس جمهوری تونس، واکنش هایی را برانگیخته که بیشترشان بر مذاکره برای برون رفت از بحران اجماع دارند؛ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: این سازمان همه گروههای تونس را به خویشتن داری دعوت می کند.

العالم - تونس

تصمیمات رئیس جمهوری تونس مردم را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرده در کشوری که در آن دموکراسی رو به پایان است، اجماع سازمان های مختلفی بر برقراری دموکراسی، تاکیدی بر ضرورت اقدام گروه‌های تونسی برای مذاکره جهت عبور از بحران است.

گروههای زیادی در دنیا نیز از تبعات اقدامات غافلگیر کننده رئیس جمهوری ابراز نگرانی کردند، اتحادیه اروپا نیز گروههای سیاسی فعال را به احترام به قانون تشویق کرد و از همه گروههای تونس خواست به قانون اساسی و حاکمیت قانون احترام گذارده و به آرامش و پرهیز از خشونت برای حفظ ثبات کشور روی بیاورند .

دیمتری بیسکوف سخنگوی کرملین نیز در اظهاراتی خلاصه گفت: کشورش تحولات تونس را دنبال می کند و امیدوار است چیزی ثبات و امنیت مردم تونس را تهدید نکند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز با ابراز نگرانی از حوادث تونس، ابراز امیدواری کرد تونس در کمترین زمان ممکن به نظام قانون اساسی بازگردد و اینکه تمایلی به سخن گفتن درباره کودتا ندارد و وضعیت را با سفیر تونس بررسی خواهد کرد. این نهاد هم چنین از امادگی خود برای ورود به مذاکره خبر داد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز گفت: حفظ دستاوردهای دموکراتیک تونس برای منطقه و هم چنین تونس اهمیت زیادی دارد.

وزارت خارجه قطر نیز از همه گروههای بحران تونس خواست دوراندیش بوده و از افزایش بحران ها پرهیز کنند و ابراز امیدواری کرد گروههای تونسی برای عبور از بحران به مذاکره روی بیاورند.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی به سعید گفت: تلاش برای حفظ همبستگی داخلی و حفظ وطن، معیاری واقعی برای همه اقدامات است.

خلفیه حفتر ژنرال بازنشسته لیبی نیز گفت: تونس پس از انتفاضه علیه اخوان از بزرگترین مانع توسعه خود نجات یافت .

پربیننده ترین خبرها