نخست‌وزیر سوئد ماه نوامبر استعفا می‌کند

نخست‌وزیر سوئد ماه نوامبر استعفا می‌کند
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 17:07

پس از جنجال‌های فراوان، نخست‌وزیر سوئد در نهایت اعلام کرد که در ماه نوامبر (سه ماه دیگر) از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

العالم - اروپا

پس از جنجال‌های فراوان، «استفان لوفون» نخست‌وزیر سوئد امروز (یکشنبه) اعلام کرد که در ماه نوامبر (آبان ماه) از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لوفون امروز طی سخنرانی تابستانی خود در شهر «اکرشبریا» تصریح کرد که پاییز امسال در جلسه حزبی خود از نخست‌وزیری و ریاست حزب سوسیال دموکرات استعفا می‌کند.

وی در این خصوص توضیح داد: «به کمیته اجرایی حزب (سوسیال دموکرات) و ریاست کمیته انتخابات اعلام می‌کنم که می‌خواهم سمت ریاست حزب را در کنگره حزبی در ماه نوامبر ترک کنم و همچنین قصد دارم از پست نخست‌وزیری نیز استعفا کنم».

حدود دو ماه پیش پارلمان سوئد از دادن رأی اعتماد به لوفون که قدرت را در سال 2014 به دست گرفته بود، امتناع ورزید و لوفون در آن زمان با اعلام استعفا از رئیس پارلمان سوئد درخواست کرده بود که برای تشکیل دولت جدید تلاش کند.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، لوفون پیش از این اعلام کرده بود که حزب خود را در کارزار انتخاباتی سال آینده میلادی رهبری خواهد کرد اما با این حال امروز تأکید کرد: «تصمیمات در طول زمان کامل می‌شوند. من ۱۰ سال ریاست حزب و هفت سال نخست‌وزیر را برعهده داشتم. سال‌های فوق‌العاده‌ای بود اما همه چیز به پایان رسیده است».

کنگره حزب سوسیال دموکرات که در آن رهبر بعدی حزب انتخاب می‌شود بین سه تا هفتم نوامبر (۱۲ تا ۱۶ آبان ماه) سال جاری میلادی برگزار می شود. نامزد این حزب سپس باید برای کسب سمت نخست‌وزیری سوئد از پارلمان رأی اعتماد دریافت کند تا بتواند جانشین لوفون شود.

پیش از این لوفون در پی بحرانی پس از انتخابات سال ۲۰۱۸ در سوئد، موفق شد پس از چهار ماه مذاکره در نهایت در ماه ژانویه ۲۰۱۹، دولت ائتلافی تشکیل دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها