بيوگرافی| بافل طالبانی

بيوگرافی| بافل طالبانی
جمعه 16 مهر 1400 - 18:56

بافل طالبانی سال 1973 در بیروت متولد شد، وی فرزند بزرگ جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق و رئیس فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است.

العالم - عراق

بافل طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان یکی از احزاب سیاسی سکولار لیبرال است که اواسط دهه هفتاد تشکیل شد و شعار حق تعیین سرنوشت و دموکراسی و حقوق بشر را برای مردم کُرد عراق سر داد.

اطلاعاتی از تحصیلات وی در دست نیست، وی پیش از همکاری با پدرش در لندن بود و آموزش رسمی نظامی را با نیروهای ویژه تیپ خارجی فرانسه و انگلیس گذراند.

سال 2003 پس از جنگ عراق به کردستان بازگشت و نقش رسمی خود به عنوان رئیس یگان اطلاعات اتحادیه میهنی کردستان را بر عهده گرفت.

سال 2004 گروه مبارزه با تروریسم را که نیروهایش از نیروهای پیشمرگه مسلح وابسته به دولت منطقه کردستان بودند را تاسیس و رهبری کرد که حامی نیروهای چند ملیتی عراق بودند .این گروه در ابتدا بر مبارزه با گسترش القاعده در عراق تمرکز داشت.

در همان سال نام وی با ماموریت مبارزه با جاسوسی گره خورد که به کشته شدن عبدالله قصر عضو دفتر سیاسی گروه کومله منجر شد.

سال 2010 برای حمایت از منافع سیاسی اتحادیه میهنی کردستان از خدمت تمام وقت نظام استعفا داد و اواسط سال 2010 به گروه مبارزه با داعش پیوست.

پیشینه سیاسی:

وی پس از ترک فعالیت نظامی ،در مجتمع خانواده سلیمانیه مشغول به کار شد وی علیرغم قدرت بالا در استفاده بهینه از اختلافات حزبی به نفع کردستان عراق، به تنظیم قرارداد و عامل ثبات سیاسی در حزب مشهوراست .

بافل هم چنین در پیشرفت سیاسی برادرش قباد طالبانی نقش داشت به گونه ای که قباد معاون نخست وزیر کردستان عراق شد.

سال 2016 بافل رئیس نهاد تصمیم گیری اتحادیه میهنی کردستان بود و همراه هیات اتحادیه میهنی برای مذاکرات به ایران آمد.

وی به آرام کردن تنش های اتحادیه میهنی کردستان و بازگرداندن فرماندهی مشترک اتحادیه میهنی کردستان با جنبش التغییر معروف است .

بافل در همه پرسی استقلال منطقه کردستان در سپتامبر 2017، میانجی روسای عالی رتبه دولت منطقه کردستان عراق و دولت بغداد و جامعه جهانی بود و علیرغم موافقت نیروهای اصلی فعال داخل و خارج، راهکار جایگزینی برای رای گیری به تاخیر افتاده ارائه داد اما مسعود بارزانی درنهایت با این راهکار مخالفت کرد.

پربیننده ترین خبرها