لبنان نشست‌های فعالان بحرینی مخالف آل خلیفه در بیروت را لغو کرد

لبنان نشست‌های فعالان بحرینی مخالف آل خلیفه در بیروت را لغو کرد
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 23:18

وزیر کشور لبنان شامگاه امروز پنجشنبه خبر داد که قرار بود فعالان بحرینی مخالف رژیم آل خلیفه دو نشست در بیروت برگزار کنند، ولی به دستور وی، این نشستها برگزار نخواهد شد.

العالم - لبنان

گروههای سیاسی بحرینی مخالف رژیم آل خلیفه قصد داشتند در روزهای 22 و 25 بهمن ماه جاری، نشستهایی را در بیروت، تحت عناوین «حق سیاستمدار در انقلاب بحرین» و « بحرین؛ بی عدالتی و تاریکی» برگزار کنند.

دفتر «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان شامگاه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد، این فعالیتها در صورت برگزاری می‌تواند موجب «آزردگی مقامات رسمی بحرین» و کشورهای عربی خلیج فارس شود و در نتیجه، در تلاشهای رسمی دولت لبنان برای تقویت روابط با کشورهای عربی، خلل ایجاد کند؛ به ویژه اینکه کویت نیز اخیرا طرحی را برای حل اختلاف میان لبنان و این کشورها ارائه کرد.

سایت رسمی وزارت کشور لبنان به نقل از مولوی گزارش داد، دولت لبنان در قبال طرح کویت، متعهد شده است که از هر گونه حمله لفظی یا اقدام عملی علیه کشورهای عربی، جلوگیری کند. لذا پس از مشورت با نجیب میقاتی، نخست وزیر این تصمیم گرفته شد. جلسه گروههای بحرینی قرار بود در هتل «الساحه» بیروت برگزار شود.

بر اساس این بیانیه، بسام مولوی با ارسال دو نامه به اداره کل نیروهای امنیت داخلی و اداره کل امنیت عمومی به مسئولان هتل ابلاغ کرده که بدون کسب مجوز قانونی، گروههای بحرینی نباید در هتل اقامت داشته باشند و اقدامات لازم برای جمع آوری اطلاعات درباره برگزار کنندگان، دعوت کنندگان و دعوت شدگان صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین اواخر آذر ماه گذشته با بسام مولوی گفت‌وگوی تلفنی داشت. پس از این تماس، این مقام لبنانی به مدیر کل امنیت این کشور دستور داد تا «تمامی اقدامات و تدابیر لازم برای بیرون کردن اعضای غیر لبنانی جمعیت "الوفاق" بحرین را اتخاذ کند». وزیر کشور لبنان علت صدور این دستور را برگزاری نشستی مطبوعاتی در تاریخ یازدهم دسامبر اعلام کرده بود که حزب الوفاق آن را برپا کرد.

وزیر کشور لبنان به همتای بحرینی خود اطمینان داد که بیروت بر «تضمین امنیت و ثبات کشور بحرین و رد قاطعانه این امر که لبنان بستری برای نفرت‌پراکنی یا دشمنی با کشورهای عربی به ویژه اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] نباشد»، پافشاری دارد.

لبنان در حالی به فشارهای منامه تن می‌دهد که روابط دولت این کشور با برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مدتی است که متشنج شده و به‌رغم وساطت طرفهای مختلف به ویژه «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه به حالت عادی باز نگشته است.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی دولت لبنان اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

فارس

پربیننده ترین خبرها