اتحاد اپوزیسیون در ترکیه برای شکست اردوغان

اتحاد اپوزیسیون در ترکیه برای شکست اردوغان
دوشنبه 25 بهمن 1400 - 19:18

وخامت اوضاع اقتصادی ترکیه در نتیجه کاهش شدید ارزش پول ملی، تورم سرسام‌آورو و از سوی دیگر نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور، اردوغان را بر آن داشته تا سلسله تدابیری را با هدف احیای محبوبیت مردمی خود، که بسیار افت کرده است، اتخاذ کند.

العالم- کشکول

از جمله تدابیر اردوغان، که بسیاری از ناظران را متعجب کرده، بستن دفاتر گروه اخوان‌المسلمین- از معارضان دولت‌های قاهره و ابوظبی- و بستن رسانه‌های وابسته به آنها بود به این امید که همگرایی میان ترکیه با امارات و مصر و نیز عربستان سعودی ایجاد شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچینن خیز بلندی برای نزدیکی با رژیم صهیونیستی برداشت و از اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم برای سفر به ترکیه دعوت به‌عمل آورد؛ سفری که قرار است طی چند روز آینده انجام شود و آنکارا از این مجرا تل‌آویو را تشویق خواهد کرد که ترکیه را به عنوان کریدور خط لوله گاز سرقتی فلسطین برای صادرات آن به اروپا، قرار دهد.

اردوغان بر این باور است که نزدیکی به اسرائیل و جذب سرمایه‌گذاری‌های کشورهایی مانند امارات، ترکیه را در موقعیت بهتری در مقابل معارضان داخلی‌اش قرار خواهد داد که برای پایان دادن به سلطه و تک‌روی حزب حاکم "عدالت و توسعه" در میدان سیاسی ترکیه تلاش می‌کنند؛ سلطه‌ای، که به گفته معارضان، اصلی‌ترین عامل در ورود ترکیه به این مرحله اسف‌بار است.

در مقابل، به نظر می‌رسد مخالفان متوجه اهداف اردوغان از تدابیری که در آستانه برگزاری انتخابات اتخاذ کرده‌، شده‌اند؛ لذا رهبران شش حزب اپوزیسیون از جمله کمال قلیچدار اوغلو- رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق-، مرال آکشنر- رهبر حزب "خوب"-، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر اسبق و رهبر حزب المستقبل-، علی باباجان- رئیس حزب دموکراسی و النهضه- و کارا ملا اوغلو- رهبر حزب سعادت- و همچنین گلتکین اویصال- رهبر حزب دموکراسی- نشستی را در آنکارا به دور از چشم رسانه‌ها برگزار کردند که اولین اقدام از نوع خود در تاریخ سیاسی این کشور محسوب می‌شود.

پس از این نشست چندین ساعته، رهبران این احزاب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ترکیه عمیق‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی تاریخ خود را تجربه می‌کند و سیستم اجرایی کشور مقصر اصلی آن است.

این احزاب خواستار بازگرداندن سیستم پارلمانی و لغو فرد محوری در اداره کشور از طریق تقویت "اصل تفکیک قوا" شدند.

معارضان ترکیه به خوبی می‌دانند که شرایط کشور مانند گرانی، بی‌ثباتی نرخ لیر و افزایش تورم که شهروندان را به ستوه آورده است، باعث گرایش مردمی به سمت آنها شده لذا طی افزون بر یک سال است که آنها برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار می‌شوند. با این حال، دولت آنکارا برگزاری انتخابات زودهنگام را رد، و تلاش می‌کند اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشد.

ناظران سیاسی در ترکیه بر این باورند که اقدامات اخیر اردوغان در بهبود جایگاه او در داخل کشور هیچ‌گونه تاثیری نخواهد داشت؛ زیرا اردوغان شخصیتی آشفته و بی‌ثبات دارد و امارات نیز هرگز تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ترکیه قرار نمی‌دهد و روابط ناآرام ابوظبی و اردوغان موید این واقعیت است. همچنین اسرائیل همپیمانی قابل اعتماد نیست که و بارها به سمت تاثیرگذارترین طرف سیاسی در ترکیه متمایل شده است.

پربیننده ترین خبرها