بررسی آخرین تحولات اوکراین در ویژه برنامه العالم

بررسی آخرین تحولات اوکراین در ویژه برنامه العالم
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 17:21

کارشناسان تاکید کردند روسیه در پی برقراری امنیت در مرزهای خود است.

العالم _ اوکراین

احمد منیر؛ مشاور سابق دولت سوریه در تحلیل حمله روسیه به اوکراین به العالم گفت: رئیس جمهور روسیه فردی است که همه پیش بینی ها را برای هر اتفاقی در آینده در نظر گرفته است.

احمد منیر تاکید کرد: تصمیم برای حمله به اوکراین نمی تواند بدون برنامه اتخاذ شده باشد زیرا بین روسیه، آمریکا و اروپا برای سال های طولانی توافقات امنیتی وجود داشته است و این در حالی است که آمریکا و پیمان ناتو این توافقات را نادیده گرفته و خواسته اند اوکراین را وارد پیمان ناتو کنند تا از پشت به روسیه خنجر بزنند و از طریق استقرار سامانه های موشکی وگسترش پایگاه های نظامی و موشکی، امنیت روسیه را تهدید کنند.

مشاور سابق دولت سوریه تصریح کرد: یکی از توافقات روسیه با آمریکا و پیمان ناتو این بوده که اوکراین وارد این پیمان نشود.

وی اقدام پوتین را در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک برای تامین امنیت کشورش دانست.

اولویت موسکو از حمله به اوکراین تامین امنیت ملی خود است

احمد الحاج علی، روزنامه نگار هم تحولات پیش بینی نشده در پرونده اوکراین را امکان پذیر دانست و گفت فرماندهان میدانی روس تا حدی دست نگه داشته اند تا به برخی از گروه های نازی که ممکن است تهدیدی برای امنیت روسیه باشند، فرصت بازنگری در مواضع خود بدهند.

وی افزود: اولویت اصلی عملیات روسیه، تامین امنیت شهرهای بزرگ و خلع سلاح ارتش اوکراین است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می رود.

الحاج علی در خلال پوشش خبری ویژه برای شبکه خبری العالم درمورد عملیات نظامی روسیه در اوکراین افزود: امنیت اطراف شهر خارکیف که بزرگترین شهر اوکراین است، تامین شده است، با این حال فرماندهان روس هنوز تصمصم نگرفته اند وارد این شهر شوند که ساکنان آن به زبان روسی مسلطند زیرا امیدوارند نیروهای مسلح اوکراین به درخواست های آنان برای همکاری پاسخ دهند و این در حالی است که این نیروها با نیروهای روسی برخورد مثبت داشته اند به گونه ای که از شدت درگیری ها بین دو طرف کاسته است.

این روزنامه نگار تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به توزیع گسترده سلاح بین مردم در کی‌یف پایتخت، با نوعی مقاومت مردمی روبرو شویم و این در حالی است که گروه های افراطی نازی نزدیک برخی از مناطق مسکونی و خدماتی تجمع کرده اند که مانعی بر سر راه پیشروی نیروهای مسلح روسیه محسوب می شوند.

در همین حال اوراغ رمضان از مرکز مطالعات استراتژیک اوراس گفت: نیروهای روسی تلاش می کنند از محور شمال شرقی و غربی شهر کییف وارد آن شوند، با این حال به سبب مقاومت شدید نیروهای مسلح اوکراین هنوز موفق به این کار نشده اند.

اوراغ رمضان در خلال پوشش ویژه خبری برای شبکه العالم درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین افزود: نیروهای روسیه تلاش می کنند زیرساخت هایی مانند پمپ بنزین ها، انبارهای مهمات و مواضع دفاعی را منهدم کنند.

رمضان افزود: نیروهای روسیه توانسته اند بخش‌هایی از شهر خارکیف را در شمال شرق اوکراین به کنترل خود درآورند و این در حالی است که نیروهای اوکراینی تلاش می کنند حملات روسیه را دفع کنند. نیروهای روسیه تلاش می کنند با تصرف خارکیف راه را برای حمله به کی‌یف، پایتخت هموار کنند.

رمضان گفت: تصرف پایتخت اوکراین، بیش از آنکه اهمیت نظامی داشته باشد، اهمیت سیاسی دارد زیرا مسکو در صورت تسلط بر آن می تواند مقامات اوکراین را وادار به عقب نشینی و تسلیم کند و نیروهای اوکراینی به همین دلیل به شدت از پایتخت دفاع می کنند.

عبدو اللقيس کارشناس روابط بین الملل نیز درباره موضع ترکیه در این بحران گفت: ترکیه تلاش می کند از طریق کنترل تنگه های بسفر و داردانل که برای روسیه حیاتی هستند، همزمان هم از این کشور و هم از اتحادیه اروپا باج خواهی کند.

عبدو اللقیس افزود: رئیس جمهور ترکیه قصد دارد در مقابل بستن این تنگه ها به روی روسیه، از اتحادیه اروپا باج خواهی کند و آن را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: طرف روسی در این مرحله، از دیگر طرف ها قوی ‌تراست زیرا می‌تواند در صورت بسته شدن این تنگه‌ ها، آنها را به زور باز کند و نیروهای ترکیه نخواهند توانست در برابر آن مقاومت کنند.

عبدو اللقیس تاکید کرد در این مرحله اگر اوضاع بحرانی شود، طرف روس بیشتر زیان خواهد دید با این حال آرامش خود را حفظ خواهد کرد و خسارت های سنگینی به دیگر طرف ها وارد خواهد کرد، همان گونه که پوتین هشدار داد که هر کشوری مداخله کند، شاهد نوعی ویرانی خواهد بود که در طول تاریخ هرگز مشاهده نکرده است.

پربیننده ترین خبرها