ادامه طمع ورزی آمریکا به نفت یمن

ادامه طمع ورزی آمریکا به نفت یمن
پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 - 22:03

کارشناسان اقدام آمریکا را در تعیین سفیر جدید در یمن به منظور سهم خواهی از ذخیره نفتی یمن می دانند. 

العالم _ یمن

کارشناسان امور یمن معتقدند طمع ورزی سعودی و کشورهای ائتلاف متجاوز به ثروت نفتی یمن روز به روز بیشتر می شود. در این میان آمریکا نیز در پی این است که سهم خود را از این ثروت سرشار تصاحب کند و به همین امید، استیون هریس فاگین را به عنوان سفیر جدید خود در یمن منصوب کرده است تا این موضوع را به طور مستقیم پیگیری کند و چه بسا به ذخیره نفتی بزرگی در یمن دست یابد.

به گفته کارشناسان، یمن به وسعت ذخایر نفتی مشهور است و حجم این ذخایر از همه ذخایر نفتی سعودی و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس به اضافه ذخایر نفتی جنوب عراق بیشتر است.

آن گونه که می بینیم، بحران اوکراین مشکل کمبود نفت و گاز را در سراسر اروپا و نیز در آمریکا تشدید کرده است به گونه ای که در پی منابع جدید و ارزان انرژی هستند تا آن را غارت و برای پر کردن شکاف کمبود انرژی که روز به روز عمیق تر می شود، روی آن سرمایه گذاری کنند.

منابع نفتی در یمن این کشور را در فهرست ذخایر نفتی، در رتبه 29 جهان قرار داده است. این کشور 106 میدان نفتی دارد. 13 میدان از این تعداد، شاهد عملیات اکتشافی، 12 میدان در حال تولید و 81 میدان به عنوان مناطقی هستند که در آن عملیات اکتشاف و حفر چاه صورت می گیرد. این در حالی است که شمار شرکت های فعال در زمینه اکتشاف و تولید در یمن 18 شرکت خارجی از آمریکا، فرانسه و کره جنوبی است.

تا کنون فقط 20 درصد از ثروت نفتی یمن استخراج شده و در بیش از 80 درصد از مناطق استخراج و عملیات اکتشاف صورت نگرفته است.

برخی می گویند یمن روی دریایی از نفت غوطه ور است که از کرانه شرقی قاره آفریقا مقابل سواحل یمن گسترش یافته است.

سفیر جدید آمریکا اعتبار نامه خود را در قصر ریاست جمهوری در عدن به محمد العلیمی رئیس آنچه شورای رهبری یمن وابسته به سعودی نامیده می شود، تحویل داد.

طبق اعلام پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، استیون هریس فاگین دیپلماتی کهنه کار است که چندی پیش در منصب معاون رئیس هیئت دیپلماتیک آمریکا در بغداد پایتخت عراق مشغول به کار بود. وی همچنین مدتی در منصب مشاور سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در بروکسل خدمت کرده است.

از آغاز تجاوز سعودی و همپیمان اماراتی اش به یمن در راستای اجرای اهداف مشهور صهیونیستی آمریکایی در سال 2015، نیروهای ائتلاف متجاوز بر میدان های نفتی یمن مسلط شدند و مانع ادامه عملیات اکتشاف و حفاری شدند به گونه ای که بیشتر فعالیت های حفاری چاه های نفت در این کشور متوقف شد و در نتیجه تولید نفت یمن 40 درصد کاهش یافت و بخش نفتی این کشور متحمل خسارات سنگین شد. ائتلاف متجاوز در همین حال به چاه های نفتی در یمن حمله کرد تا این کشور را از بخش گسترده ای از میلیاردها دلار در سال محروم کند.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در یکی از سخنرانی های خود رژیم سعودی و اماراتی را به سرقت نفت و ثروت یمن متهم کرد و گفت: ما همه منابع را در اختیار داریم. مقدار زیادی نفت داریم، برخی آن را استخراج کردند، مقدار زیادی از آن سرقت می شد و درآمد حاصل از فروش آن گم می شد، مقداری دیگر نیز استخراج نشد تا فرصت سرقت آن برای رژیم سعودی تحت نظارت شرکت‌های آمریکایی و غربی و همچنین رژیم امارات فراهم شود.

امروزه این فرصت به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین و افزایش قیمت نفت به وجود آمده است، زیرا پیش بینی می شود قیمت هر بشکه نفت امروز پنجشنبه به بالاترین سطح خود یعنی 118.57 دلار در هر بشکه برسد، در حالی که قیمت بنزین معمولی دیروز چهارشنبه به رکورد 4.67 دلار در هر گالن رسید.

پیشتر، دولت صنعا، عربستان سعودی را به ممانعت از عملیات اکتشاف و حفاری با هدف سیطره بر ذخایر نفتی و تبدیل مراکز نفتی به پایگاه‌های نظامی متهم کرده بود.

احمد دریس، وزیر نفت یمن مارس 2021 گفت که ائتلاف سعودی اقدام به تبدیل میادین و مراکز نفتی به پایگاه‌های نظامی کرده است به همین دلیل سیطره ائتلاف بر بخش نفت، بودجه دولتی را از ۷۵ درصد درآمدش محروم کرده است.

این در حالی است که طمع ورزی ها در یمن به سعودی منحصر نمی شود بلکه امارات نیز به ثروت یمن چشم طمع دارد. مسئولان و تحلیلگران یمنی می گویند امارات تلاش می کند بر همه بنادر منطقه مسلط شود و جزیره سقطرای یمن را در منتها الیه خلیج عدن از آن خود کند و بر مسیر دریانوردی به سمت آفریقا اشراف پیدا کند.

امارات با سیطره بر بندر عدن، در عمل حاکم مطلق گذرگاه های آبی در سراسر منطقه خواهد شد و همین مسئله باعث شد این کشور تمام قد در جنگ یمن مشارکت کند.

همه این مسائل نشان دهنده علت تجاوز کشورهای عضو ائتلاف سعودی به یمن و حمایت کامل آمریکا از آنها است. این تجاوز در شش سال تجاوز به یمن، 45 میلیارد دلار خسارت فقط به بخش نفت و بخش معدن این کشور وارد کرده است.

مقامات دولت صنعاء در همین حال ائتلاف سعودی را به مصادره بیش از پنج میلیارد دلار از درآمدهای صادرات نفت یمن متهم کرده اند یعنی پس از آنکه بر میدان های نفتی در استان های جنوبی و شرقی یمن مسلط شدند.

همین موضوع محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن را واداشت تا خواستار آن شود که سعودی درآمدهای نفتی یمن را به این کشور بازگرداند.

پربیننده ترین خبرها