خلأ سیاسی سریلانکا در بحبوحه بحران اقتصادی ادامه دارد

خلأ سیاسی سریلانکا در بحبوحه بحران اقتصادی ادامه دارد
دوشنبه 20 تير 1401 - 12:23

سریلانکا در بحبوحه اعتراضات گسترده مردم همچنان روزهای نا‌آرامی را از سر می‌گذراند.

العالم - اسیا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، سریلانکا امروز (دوشنبه) برای دومین روز پیاپی در خلأ سیاسی به سر می برد و رهبران مخالف هنوز در مورد اینکه چه کسی باید جایگزین رهبران اخراج‌شده این کشور شوند، رهبرانی که محل سکونت آنها توسط معترضان خشمگین از مشکلات اقتصادی کشور اشغال شده است، به توافق نرسیده اند.
معترضان در اقامتگاه رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا، دفتر ساحلی وی و خانه رسمی نخست وزیر باقی ماندند که روز شنبه آنها را در اختیار گرفتند و خواستار کناره گیری دو رهبر شدند. این بزرگترین و پر حادثه ترین روز اعتراضات در سه ماه گذشته در اطراف منطقه اداری در کلمبو - پایتخت - بود.
معترضان روز دوشنبه در همان مناطق ماندند و گفتند تا زمانی که استعفاها رسمی شود به حضور خود ادامه خواهند داد.
رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر، روز شنبه گفت که با تشکیل دولت جدید، سمت خود را ترک خواهد کرد و ساعاتی بعد رئیس پارلمان گفت که راجاپاکسا - رئیس‌جمهور - روز چهارشنبه از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.
محل اختفای رئیس‌جمهور مشخص نیست اگرچه روز یکشنبه بیانیه‌ای از سوی دفتر وی منتشر شد که بر مبنای آن، او دستور توزیع فوری یک محموله گاز پخت و پز را به مردم داده است، و این نشان می‌دهد که او هنوز در حال فعالیت است. فشار بر هر دو نفر افزایش یافته است زیرا رکود اقتصادی باعث کمبود شدید اقلام ضروری شده و مردم را برای به دست آوردن غذا، سوخت و سایر مایحتاج دچار مشکل کرده است.
رهبران احزاب اپوزیسیون درباره تشکیل یک دولت جایگزین فرا‌حزبی بحث و گفتگو کرده‌اند. تشکیل این دولت، نیاز فوری کشور ورشکسته برای ادامه بحث با صندوق بین المللی پول برای برنامه نجات محسوب می شود.
اودایا گامانپیلا، یک قانون‌گذار گفت که اپوزیسیون اصلی جبهه متحد خلق و قانونگذارانی که از ائتلاف حاکم راجاپاکسا جدا شده اند، گفتگوهایی داشته اند و توافق کرده اند که با یکدیگر همکاری کنند. رهبر اصلی اپوزیسیون، ساجیت پرماداسا و دولاس آلاهاپروما، که وزیر راجاپاکسا بود، برای ریاست جمهوری و نخست وزیری پیشنهاد شده اند و از آنها خواسته شده است تا پیش از دیدار با رئیس پارلمان در اواخر روز دوشنبه درباره نحوه تقسیم مناصب تصمیم گیری کنند.
گامانپیلا گفت: «ما نمی توانیم در شرایط هرج و مرج باشیم. امروز باید به نوعی به اجماع برسیم.»
سریلانکا به کمک هند و سایر کشورها متکی است در حالی که رهبران آن می کوشند با صندوق بین المللی پول در مورد کمک مالی مذاکره کنند. ویکرمسینگه به تازگی گفت که مذاکرات با صندوق بین المللی پول پیچیده است زیرا سریلانکا اکنون یک کشور ورشکسته است.
سریلانکا در ماه آوریل اعلام کرد که بازپرداخت وام های خارجی را به دلیل کمبود ارز خارجی متوقف می کند. کل بدهی خارجی این کشور بالغ بر 51 میلیارد دلار است که باید 28 میلیارد دلار آن را تا پایان سال 2027 بازپرداخت کند.
تظاهرات ماه‌های اخیر به زوال سلسله سیاسی راجاپاکسا، که در بیشتر دو دهه گذشته بر سریلانکا حکومت می‌کرده است، منجر شده است. معترضان او و اطرافیانش را به سوء مدیریت و فساد متهم می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها