باشاغا: اجازه نمی دهیم لیبی تجزیه شود / دولت ما با اجماع مردم تشکیل می‌شود

باشاغا: اجازه نمی دهیم لیبی تجزیه شود / دولت ما با اجماع مردم تشکیل می‌شود
يکشنبه 9 مرداد 1401 - 10:40

فتحی باشاغا، نخست وزیر منتخب مجلس نمایندگان لیبی، پایبندی خود را بر حفظ یکپارچگی و وحدت این کشور تکرار کرد.

العالم - ليبی

نخست وزیر منتخب مجلس نمایندگان لیبی شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: مااجازه نمی دهیم لیبی تجزیه شود، دولت ما با اجماع مردم لیبی تشکیل شد و در این مسیر هرگز از زور استفاده نخواهیم کرد.

باشاغا که بیش از ده روز در شهر مصراته سکونت دارد و با تحویل وزارت کشور دولت وفاق ملی به نخست وزیری دست یافته، گفت: «ما نه به دلیل اعتقاد به شایستگی دولتی که زمام امور را به دست گرفته، بلکه به دلیل اعتقاد به اصل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، پست های دولتی را دوستانه تحویل دادیم.

وی تداوم حضور عبدالحمید الدبیبه در قدرت با استفاده از اسلحه را نوعی استبداد و دیکتاتوری دانست و تاکید کرد آن را هرگز نخواهد پذیرفت.

نخست وزیر منتخب مجلس نمایندگان لیبی خطاب به مخالفان دولت خود افزود: شما جزء جدایی ناپذیر لیبی هستید، ما برای انتقام یا تسویه حساب نیامده ایم، بلکه برای سامان بخشیدن به کشوری آمده ایم که منابع، ثروت، حاکمیتش به تاراج رفته، ما برای بازگرداندن احترام به شهروندان رنج کشیده لیبیایی آمده ایم."

وی افزود: برخی به منافع شخصی خود می اندیشند که این انتخاب و تصمیم آنهاست اما ما لیبی را به دست دلالان و فاسدان نمی سپاریم. لیبی یک کشور محترم، مدنی، دموکراتیک و مستقل خواهد بود.

وی در پایان گفت: "زمان را برای بازجویی یکدیگر تلف نخواهیم کرد، زیرا کشور در خطر است و نمی تواند درگیری های بیشتری را تحمل کند، حرف من واضح است. ما دست خود را به سوی همه دراز می کنیم. هر که وطن و ثبات می خواهد ما با او هستیم. ."

گفتنی است دولت باشاغا ماه مارس رای اعتماد مجلس نمایندگان را به دست آورد، اما زمام قدرت را در طرابلس، پایتخت کشور، جایی که دولت دبیبه در آن مستقر است، به دست نگرفت زیرا الدبییه قدرت را فقط به گروه مورد نظر خود تحویل می دهد.

برخی ناظران نسبت به ازسرگیری جنگ پس از دو سال آتش بس در لیبی به ویژه باوجود بسیج حامیان دو دولت در روزهای گذشته در غرب لیبی وعدم اجماع بر سر قوانین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به تعویق افتاده از سال گذشته، بیمناک هستند.

گفتنی است باشاغا شهر سرت را به عنوان مقر موقت دولت خود انتخاب کرده، اما اصرار دارد وارد طرابلس شود جایی که الدبیبه کنترل نهادهای حیاتی کشور و در راس آن بانک مرکزی لیبی و شرکت ملی نفت را بر عهده دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها