یأس و سرخوردگی ساکنان سرزمین های اشغالی در مواجهه با انتخابات جدید

یأس و سرخوردگی ساکنان سرزمین های اشغالی در مواجهه با انتخابات جدید
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 22:31

ناظران معتقدند ساکنان سرزمین‌های اشغالی در مواجهه با انتخابات جدید دچار احساس یأس و سرخوردگی شده‌اند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت در انتخابات به ثبات سیاسی منجر نمی‌شود و تنها نتیجه آن، روی کار آمدن دولت‌هایی شکننده و متزلزل است.

العالم - سرزمین های اشغالی

پس از فروپاشی دولت نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در تاریخ اول نوامبر، احزاب و ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای پنجمین بار در طول چهار سال از سال 2019 و برای بیست و پنجمین بار از زمان ایجاد این رژیم، خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده می کنند.

این در حالی است که برخلاف معمول هیچ شور و شوقی در سرزمین های اشغالی برای این انتخابات دیده نمی شود.

ناظران علت این سردی و سستی را احساس یأس و سرخوردگی بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌دانند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که شرکت در انتخابات به ثبات سیاسی منجر نمی شود و تنها نتیجه آن، روی کار آمدن دولت‌هایی شکننده و متزلزل است که با اغلبیت بسیار اندک، از احزاب متضاد تشکیل می شوند، احزابی که دشمنی با حزب یا احزابی دیگر آنها را وادار به ائتلاف می کند و در نتیجه با اندک اختلافی بین این احزاب، کار به سقوط دولت منجر می شود.

این در حالی است که قانون انتخابات و تشتت سیاسی و حزبی در سرزمین های اشغالی مانع این شده است که حیات سیاسی اسرائیل به دوران احزاب کار یا لیکود یا حتی کادیما بازگردد که به این معنی است که هر حزبی به کل احزاب نیاز دارد به گونه ای که ممکن است یک کرسی، حزبی را به قدرت برساند یا آن را از قدرت ساقط کند.

این معضل به مشکل بزرگی در سرزمین های اشغالی تبدیل شده است یعنی به قدرت رسیدن اغلبیت ضعیفی که از 61 عضو تجاوز نمی کند یعنی نصف به علاوه یک و در نتیجه چنین دولت هایی نمی‌توانند در برابر مخالفت ها یا سلب رأی اعتماد پایداری کنند.

در این میان حزب راست اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو رهبر مخالفان دولت و نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نخواهد توانست بیش از 57 کرسی به دست آورد که به این معنی است که همچنان به دست کم چهار کرسی دیگر نیازمند است.

در همین حال فراکسیون چپ متشکل از احزاب ژنرال ها و ساعر، لاپید و لیبرمن و نیز حزب کار و میرتس نیز نخواهد توانست بیش از 53 کرسی به دست آورند و در نتیجه چاره ای جز ائتلاف با احزاب عربی ندارد هرچند حزب چپ از چنین ائتلافی می ترسد زیرا باعث ضعف دولت می شود.

محافل صهیونیست در چنین شرایطی مهم ترین مشکل را حضور نتانیاهو در صحنه می دانند زیرا حضور او موجب اختلاف شدید و در نتیجه تشکیل دولتی با اغلبیت بسیار اندک می شود، دولتی ائتلافی متشکل از احزاب ناهمگون که صرفا برای جلوگیری از به قدرت رسیدن نتانیاهو ائتلاف می کنند و در نتیجه با کوچک ترین اختلافی سرنگون می شوند.

این محافل تنها راه را برای برون رفت از چنین مشکلی، کنار رفتن نتانیاهو از صحنه سیاسی می دانند، در غیر این صورت ساکنان سرزمین های اشغالی باید در انتخابات های پی در پی شرکت کنند.

این در حالی است که احزاب مخالف دولت از جمله شخص نتانیاهو خواستار آن شده اند که انتخابات یک ماه زودتر از موعد مقرر برگزار شود زیرا نگرانند با قطعی نشدن نتایج و تشکیل نشدن دولت جدید، دولت یائیر لاپید هرچند به عنوان دولت موقت، طولانی تر و در نتیجه قدرت و شانس او برای حضور در صحنه سیاسی بیشتر شود.

در این میان تمایل دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دولت لاپید شانس او را افزایش داده است به ویژه اینکه بایدن سفر خود را به سرزمین های اشغالی دو هفته به تاخیر انداخت تا لاپید و نه نفتالی بنت در رأس دولت باشد و از وی استقبال کند.

ناظران با این حال تاکید می کنند که فرصت برای تحولات در صحنه سیاسی اسرائیل زیاد است زیرا اتفاقات بسیاری ممکن است در این فرصت روی دهد از جمله چالش ها در مرزهای شمالی و نیز پرونده ترسیم مرزهای آبی با لبنان و میدان های گازی در دریای مدیترانه و نیز چالش های روز افزون در کرانه باختری و نوار غزه و چه بسا درگیری هایی که از یک جبهه فراتر رود و به جبهه‌های مختلف کشیده شود و همه اینها بر نتایج انتخابات تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است قدرت را در اختیار دولت وحدت ملی قرار دهد و چه بسا دولتی با دو رأس تشکیل شود که امکان دارد نتانیاهو تشنه قدرت یکی از این دو رأس باشد.

پربیننده ترین خبرها