العالم - زلال قرآن
با معرفت النفس است که انسان می تواند زوایای بسیار پیچیده روح خود و قوای موجود در آن را به درستی بشناسد و با درک دقیق میزان تاثیر مثبت و منفی هر یک آن در تامین سعادت حقیقی دنیا و آخرت خویش و از حقیقت آنها آگاه گردد و با ایجاد توازن و اعتدال بین قوا، آنها را در جهت فلاح و رستگاری خویش سامان دهد و با مراقبت دائم از حالات خود می تواند میزان نفوذ هر یک از صفات رذیله و حمیده را در وجود خویش مورد ارزیابی قراردهد و برای تقویت صفات حسنه و تضعیف صفات خبیثه برنامه ریزی درستی داشته باشد، و برای تحقق این مهمترین امر زندگی خود باید بکوشد به باور قلبی و قطعی این حقیقت برسد که: کلام الله (قرآن) که نور است و کلام انبیاء و اولیاء الهی بخصوص حضرت محمد(ص) و حضرات معصومین (ع) که حامل نور و هدایتگر انسان بسوی نورالانوار و ذات اقدس الهی اند، بهترین و غنی ترین منابع در معرفت النفس هستند، و معرفت به حقایق کلام آنهاست که به انسان توفیق می دهد تا هم عوامل تسهیل کننده راه کمال و هم عوامل تسریع کننده در وصول به آن را و هم موانع اصلی که در مسیر دستیابی به آن وجود دارند را به خوبی بشناسد و در جهت بهره مندی هر چه بهتر و بیشتر از عوامل تسهیل و تسریع کننده امر کمال و برای مصونیت هرچه بیشتر از خطر هواهای نفسانی و شیاطین جنی وانسی چاره اندیشی کند، لذا لازم است با بصیرت، دقت، عقلانیت و در کمال صبر و استقامت و با رعایت تقوا و حدود الهی تلاش کند روز به روز به قدرت علم و معرفت و درک خویش از حقایق عالم و حقایق وجود خویش بیافزاید و با وسعت بخشیدن به میدان جاذبه های علمی، هرچه بیشتر و بهتر خود را در مسیر وصول به قرب الهی قرار دهد.