العالم - زلال قران
عوامل پیدایش گناه دوچیزاست:
1 - اعتقادات باطله، (کفروشرک ونفاق و...).
2 - اعمال خلاف اوامرالهی ودستورات دین خداوند است.
از آنجا که گناه و معصیت جوهری اصیل و ذاتی است (نه عَرَضی و اعتباری) و به همین سبب بصورت نیروها واشعه های مضره در اطراف قلب آدمی پراکنده می شوند و چون که با ساختار فطری وذاتی اوسازگاری ندارند، مدام مَضرّات خود را متوجه صاحب خود می نمایند.
دقت وتامل وتعمق درحقیقت آیات زیر:
1– آیه 81 سوره مبارکه بقره:
« بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
ترجمه: (آری، هرکس اعمالی زشت اندوخت و کردار بدش ( قلب ) او احاطه نمود چنین کسانی اهل دوزخ اند و در آن آتش پیوسته معذّب خواهند بود).
2– آیه 90 سوره میارکه نمل:
« وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِهَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
ترجمه: (و کسانی که بدکار و زشت کردار آیند به رو در آتش جهنم افتند. (و به آنها خطاب شود که) آیا (این عذاب آتش دوزخ) جزآن است که جزای اعمال شماست).
انسان را به باور این حقیقت می رساند که:
وقتی کدورت های حاصل ازانجام گناهان وتخطی ازفرامین الهی واحکام شرع مقدس، قلب آدمی را احاطه نماید و برای محو و مستور کردن آنها اقدام موءثری صورت نپذیرد، او به ذلت وخواری و رسوائی وسیاه روئی درپیشگاه باعظمت الهی و آتش خشم و غضب خداوند قادر قهار و مخلد بودن درجهنم سوزان گرفتار خواهد شد.