دوازده سال پس از انقلاب؛ تونس در کدام نقطه ایستاده است؟!

دوازده سال پس از انقلاب؛ تونس در کدام نقطه ایستاده است؟!
يکشنبه 25 دی 1401 - 19:34

پس از دوازده سال از انقلاب تونس، کارشناسان معتقدند این کشور تا رسیدن به اهداف اولیه انقلاب همچنان فاصله دارد.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان مسائل تونس می گویند تونس قبل از انقلاب در حالت خفقان به سر می برد و این کشور توسط سیستم فاسد اداره می شد که همه چیز را در انحصار خود در آورده و وضعیت بدی را رقم زده بود.

کارشناسان مسائل تونس بر این باورند که امید مردم تونس در داشتن کشوری توسعه یافته اقتصادی که از آزادی بیان برخوردار باشد از بین رفته و دلیل شکست انقلاب تونس را بهره برداری از انقلاب توسط گروه‌های خارجی و داخلی و هدایت آن بر اساس منافع آنان می دانند.

کارشناسان مسائل تونس اعلام کردند اقدامات قیس سعید در 25 ژوئیه 2021 در چارچوب یک پروژه ملی به منظور ایجاد تحول محسوس در صحنه سیاسی تونس بوده است، اما خفقان ده سال گذشته قبل از قدرت گرفتن سعید و ناتوانی او در انجام اصلاحات، نداشتن مشاوران قوی از مهمترین دلایل شکست این پروژه بود.

کارشناسان مسائل تونس، کودتا خواندن اقدامات سعید در 25 ژوئیه 2021 را به دلیل عدم تمایل قیس سعید به سوار شدن بر قطار عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل، یک اتهام سیاسی از سوی طرف های خارجی دانستند.

کارشناسان مسائل تونس معقتدند مردم تونس امروز نه با مخالفان و نه در مسیر قیس سعید هستند، بنابراین سعید در یک تنگنای بزرگ قرار دارد و باید در همه گزینه های مورد نیاز برای ایجاد یک دولت نجات اقتصادی تجدید نظر کند.

رهبران حزب کار و دستاورد به نوبه خود معقتدند انقلاب تونس در سال 2011 نقطه اوج یک مسیر مبارزاتی چندین دهه در مبارزه با استبداد بود، و مردم تونس مردمی صلح طلب هستند و حتی در انقلاب خود نیز از اسلحه استفاده نکردند. و دولت را سرنگون نکرد، به گونه ای که برای گرفتن قدرت از زین العابدین بن علی قانون اساسی اجرا شد.

رهبران حزب کار و دستاورد، اقدام رئیس جمهور تونس در 25 ژوئیه 2021 را یک کودتای واقعی می دانند، زیرا اقدامات وی خارج از چارچوب قانون اساسی (طبق بیان آنها) بود.

انها خاطرنشان کردند: اقشارمختلف تونس برای بزرگداش انقلاب 14 ژانویه در خیابان 12 حبیب بورقیبه علیرغم اختلافاتشان در برون رفت از بحران با یکدیگر متحد شدند.

رهبران حزب کار و دستاورد معتقدند راه حل بحران تونس نه دادگاه، قوه قضائیه و انحصار قدرت در دست یک نفربلکه صندوق رأی است.

برخی فعالان سیاسی به نوبه خود می گویند که مردم تونس سال 2011 برای تغییروضعیت، تغییر رژیم، آزادی، عزت، آزادی فلسطین و حمایت از مقاومت قیام کردند.

فعالان سیاسی بر این باورند که اپوزیسیون تونس توسط عوامل خارجی هدایت می‌شود و آمریکا در حال حمله شدید به رژیم تونس و پروژه 25 جولای قیس سعید رئیس جمهوری تونس است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها