زنگ خطر برای موجودیت رژیم صهیونیستی در پی مخالفت ها با تصمیم دادگاه عالی

زنگ خطر برای موجودیت رژیم صهیونیستی در پی مخالفت ها با تصمیم دادگاه عالی
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 22:52

ناظران معتقدند با توجه به شکاف عمیق بین دادگاه عالی رژیم صهیونیستی و گروهی از اعضای کابینه این رژیم بر سر مخالفت دستگاه قضایی با انتصاب "آریه درعی" به عنوان وزیر داخلی، زنگ خطر واقعی برای موجودیت این رژیم به صدا درآمده است.

العالم _ تحلیل روز

در گذشته یعنی چند سال قبل، تصمیمات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از دید افکار عمومی ساکنان سرزمین های اشغالی پذیرفتنی و غیرقابل اعتراض و انتقاد بود.

هنگامی که برخی در سرزمین های اشغالی می خواستند یک موضوع قانونی پیچیده را حل و فصل کنند، به تصمیمات دادگاه عالی به عنوان عالی ترین مرجع قضایی استناد می کردند.

با این حال، آنچه به تازگی در رژیم صهیونیستی روی داد و عده ای در تصمیم دستگاه قضایی درمورد آریه درعی وزیر داخلی رژیم اشغالگر تردید کردند، زنگ خطر واقعی برای این رژیم به صدا درآمد به گونه ای که نمی توان از آن جلوگیری کرد.

دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت انتصاب آریه درعی رئیس حزب شاس و وزیر داخلی را به سبب محکومیت قبلی وی به اتهام کلاهبرداری، مردود اعلام کند، تصمیمی که عده ای به آن اعتراض و در آن شک و تردید کردند.

با توجه به شکاف عمیق بین اعضای ائتلاف حاکم و اپوزیسیون، هم اکنون بحرانی بزرگ، کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو را تهدید می کند، بحرانی که پس از بحران‌ های پی در پی گذشته، از اوضاعی آشفته در رژیم صهیونیستی خبر می دهد.

بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم مذهبی پس از تصمیم دادگاه، از جلسه بیرون آمد و گفت: آنچه اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد که ده نفر (که مقصود قاضیان دادگاه عالی است،) بر مردمی که ما را انتخاب کرده‌اند، برتری دارند و این کابینه سقوط نخواهد کرد.

این سخن نشان دهنده خطری است که موجودیت رژیم اشغالگر و تفکیک قوا را در آن تهدید می کند. دلیل درستی چنین سخنی این است که ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم اشغالگر هشدار داده است که اجرا نشدن تصمیم دادگاه عالی، تهدیدی برای موجودیت "اسرائیل" و تداوم آن است.

به گفته ناظران، نبرد بر سر تصمیم دادگاه عالی به ویژه با توجه به درخواست اپوزیسیون برای برپایی تظاهرات در شامگاه شنبه با هدف سرنگونی کابینه نتانیاهو، به خیابان ها کشیده خواهد شد.

نتانیاهو در حالی وارد چرخه قدرت خواهد شد که با معضلی بزرگ روبرو است و آن این است که حق در دادگاه عالی از آن کیست؟ اصلاحاتی که وزیر دادگستری مطرح کرده است و برخی از اعضای حزب لیکود با آن مخالفند، به معنای مصونیت قوانینی است که کنیست در برابر دادگاه عالی تصویب می کند و اگر این اتفاق بیافتد، اکثریت اعضای کنیست به حوزه های بزرگ تری در دو قوه اجرایی و قانونگذاری تجاوز خواهند کرد.

این در حالی است که نتانياهو امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند این است که خود را از شر اتهامات درمورد فساد مالی و سوء استفاده از قدرت که متوجه او است و حیات سیاسی او را تهدید می کند، برهاند و بر همین اساس از شکاف عمیقی که در این رژیم روی داده است، استقبال می کند زیرا آن را قایق نجاتی برای رهایی از خطری می داند که متوجه او است و این در حالی است که حفظ قدرت برای نتانیاهو از همه چیز حتی از موجودیت "اسرائیل" مهم تر است.

پربیننده ترین خبرها