زلال قرآن (2033)؛

فلسفه ترتیب در وضو چیست؟

فلسفه ترتیب در وضو چیست؟
يکشنبه 16 بهمن 1401 - 14:38

العالم - زلال قرآن

در کتاب علل الشرایع با سندی که حدیث معراج رسول الله (ص) را نقل می کند، خداوند عزّوجل خطاب به حبیب و نبیّ گرامی خود حضرت محمد ابن عبدالله (ص) فرمود: « ای محمد (ص)، طهارت کامل شرط نظرکردن به مقام عظمت و کبریائی من است، پس با آب طهور که از ساق راست عرش من سرازیر است، صورتت را بشوی، و چون می خواهی با دو دستت مصحف کلام مرا دریافت کنی ( و عالِم بر سرّ و خفیات گردی)، با این آب ابتدا دست راست و سپس دست چپ خود را تا آرنج بشوی، و چون می خواهم از برکت و نعمت عظمای عِلم لایتناهی خود تو را بهره مند سازم، با باقی مانده آب وضویت (رطوبت دست هایت)، ابتدا سرخود را مسح کن، و چون می خواهم تو را به جائی وارد کنم که پای هیچ مخلوقی به آنجا نرسیده، پس بعد از مسح سر، با رطوبت آب وضویت ابتدا پای راست و سپس پای چپ خود را مسح نما تا لایق عروج به چنین مقامی شوی».

طهارت حاصل ازاین وضو بود که باذن الله تعالی، رسول الله (ص) را شایسته ملاقات با جبرئیل امین در« سِدرَةُ اَلمُنتَهی» و «جَنَةُ اَلمَاءوی» و رؤیت آیات کُبری الهی مذکور در سوره نجم نمود.

آیات 5 تا 18 سوره مبارکه نجم :

« عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ . ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَىٰ . وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ . ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى . فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ . فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ . مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ . أَفَتُمَارُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ . وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَىٰ . عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَىٰ . عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ . إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَىٰ . مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ . لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ»

ترجمه: [فرشته] بسیار نیرومند به او تعلیم داده است. (۵) [همان که] دارای درایت و توانمندی شگفتی است، پس [به آنچه که مأمور انجامش می باشد] مسلط و چیره است. (۶) در حالی که در افق اعلا بود. (۷) سپس نزدیک رفت و نزدیک تر شد (۸) پس [فاصله اش با پیامبر] به اندازه فاصله دو کمان گشت یا نزدیک تر شد. (۹) آن گاه به بنده اش آنچه را باید وحی می کرد، وحی کرد. (۱۰) آنچه را دل [پیامبر] دید [به پیامبر] دروغ نگفت [تا او را درباره حقیقت فرشته وحی به وهم و خیال اندازد، بلکه به حضور و شهودش یقین کامل داشت.] (۱۱) آیا در آنچه [به حقیقت] می بینید با او به سختی مجادله و ستیزه می کنید؟ (۱۲) و بی تردید یک بار دیگر هم او را دیده است (۱۳) نزد سدره المنتهی، (۱۴) در آنجا که جنت الماوی است. (۱۵) آن گاه که سدره را احاطه کرده بود آنچه [از فرشتگان، نور و زیبایی] احاطه کرده بود. (۱۶) دیده [پیامبر آنچه را دید] بر غیر حقیقت و به خطا ندید و از مرز دیدن حقیقت هم درنگذشت. (۱۷) به راستی که بخشی از نشانه های بسیار بزرگ پروردگارش را دید. (۱۸)

لذاست که این سنت رسول الله (ص) به هنگام وضو برمسلمین واجب شد تا در پرتو ملکه طهارت حاصل از وضوی حقیقی، موانع وصول به قرب الهی را از سر راه خویش برداشته و بتوانند از رحمت بی کران الهی برخوردار گردند. ان شاءَالله.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها