نخستین نشست پارلمان جدید تونس در سایه اختلاف و دودستگی شدید

نخستین نشست پارلمان جدید تونس در سایه اختلاف و دودستگی شدید
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 14:42

پارلمان منتخب تونس در حالی بنا به تصمیم رئیس‌جمهور این کشور دوشنبه (22 اسفند ماه) نخستین نشست خود را برگزار کرد که اپوزیسیون پارلمان جدید را غیرقانونی توصیف کرده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند برگزاری نخستین نشست پارلمان جدید تونس نشان می‌دهد قیس سعید، رئیس‌جمهوری این کشور در تصمیم خود برای اجرای نقشه راهی که ۲۵ جولای ۲۰۲۱ تدوین کرده، مصمم است.

کارشناسان سیاسی تصریح کردند رئیس‌جمهور تونس سازو کار مشخصی برای نقشه راه پیشنهادی ندارد و همین امر این کشور را به سمت هرج و مرج سوق خواهد داد؛ زیرا پارلمان فاقد احزاب واقعی است لذا، چشم‌انداز سیاسی این کشور مبهم به نظر می‌رسد.

کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه تونس طی سال‌های اخیر در وضعیت احتضار سیاسی به‌سر می‌برد، تصریح کرده اند پارلمان جدید تونس با مشارکت ضعیف مردمی انتخاب شده لذا این پارلمان با چالش بزرگی روبه‌رو است.

کارشناسان سیاسی از سوی دیگر می گویند، به دلیل نبود محدودیت‌ها و یا مقررات خاص، پارلمان جدید فرصتی طلایی برای وضع قوانین دارد؛ زیرا این پارلمان با توجه به ساختار حاکم، یا تونس را در تمام عرصه‌ها به جلو خواهد برد و یا آن را در هرج و مرجی بزرگ‌تر فرو خواهد برد.

کارشناسان بر این باورند که اپوزیسیون در تونس برنامه سیاسی یکپارچه‌ای در رویارویی با تدابیر قیس سعید ندارد لذا تا کنون موفق نشده‌اند مردم را علیه برگزاری نخستین نشست پارلمان جدید بسیج کنند.

آنان خاطرنشان می کنند که ملت تونس از وضعیت سیاسی کشور احساس یاس می‌کند در حالی‌که رئیس‌جمهور و اپوزیسیون دیگر قادر نیستند مردم را به طرف خود جلب کنند.

به گفته این کارشناسان، تونس با شبح ورشکستگی مواجه است؛ زیرا تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی در کشور برای شهروندان عادی غیرقابل تحمل شده است.

آنها می گویند اقتصاد تونس وابسته به وام‌های خارجی است لذا در آینده نزدیک کشور با مشکلات اقتصادی پیچیده‌ای مواجه خواهد شد و احتمال شورش موسوم به شورش گرسنگان در یان کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، پارلمان تونس از ۷۰ سال پیش نه به مطالبات مردم پاسخ داده و نه طرحی اقتصادی یا اجتماعی واقعی که کشور را به سمت پیشرقت سوق دهد، ارائه داده است.

پربیننده ترین خبرها