العالم - زلال قرآن
بطور کلی اذکار تعقیبات نماز، با اشتغال فکر و ذهن انسان به اسماء جمال و کمال و جلال حضرت حق سبحانه و تعالی و تأمل و تدبُر در آنها، از یک طرف عظمت و کبریائی خداوند علیّ عظیم را در پیش چشم دل انسان مجسم می کند و از طرف دیگر حقارت آدمی را در برابر او آشکار می سازد، که حاصل آن خضوع و خشوع در برابر ذات اقدس الهی و دل بریدن از تمام ماسویالله است، و همین امور هستند که موجب تثبیت آثار نماز در وجود نماز گزار می گردند.
در چنین حالتی است که نمازگزار در فراز دیگری از تعقیبات مشترک نماز می گوید:
« آلّلهُمَّ اَهدِنی مِن عِندِکَ، وَاَفِضّ عَلَیَّ مِن فَضلِکَ، وَاَشُرعَلَیَّ مِن رَحمَتِکَ، وَاَنزِل عَلَیَّ مِن بَرَکاتِکَ، سُبحانَکَ لا الهَ اِلّا اَنتَ، اِغفِرلی ذُنُوبی کُلَّها جَمیعَاً، فَاِنّهُ لایَغفِرُاَلذُنوبَ کُلَّها جَمیعَاً اِلّا اَنتَ، اَللهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ مِن کُلِّ خَیرِاَحاطَ بِهِ عِلمُکَ، وَاعوذُ بِکَ مِن کُلِّ شَرِّ اَحاطَ بِهِ عِلمُکَ).
ترجمه: ( خداوندا: مرا از جانب خودت هدایت فرما، و از فضل و رحمت واسعهات به من عطا فرما، و از برکاتت بر من فرو بار، معبودی جز تو که پاک و منزهی نیست، خداوندا: همه گناهانم را ببخش، زیرا بجز تو کسی نمی تواند بخشده گناهانم باشد، خداوندا: کل خیراتی را که علم تو بر آنها احاطه دارد به من عطا کن، و از همه شروری که علم تو بر آنها احاطه دارد در امان بدار).
و به این شکل فقط به خدا توجه کرده و فقط از او استمداد می طلبد، و کسی که به این امر مهم توفیق یابد، وجود خویش را برای تحقق و تثبیت آیه « اِیّاکَ نَعبُدُ وَ ایّاکَ نَستَعین» آماده می کند، و این مهمترین اثری است که از نماز باید در وجود نمازگزار تثبیت گردد.