در نشست چهارجانبه در مسکو مطرح شد :

تاکید بر لزوم پایان دادن به حضور غیر قانونی ترکیه در خاک سوریه / تاکید بر مبارزه با تروریسم و عدم دخالت در امور داخلی این کشور

تاکید بر لزوم پایان دادن به حضور غیر قانونی ترکیه در خاک سوریه / تاکید بر مبارزه با تروریسم و عدم دخالت در امور داخلی این کشور
سه شنبه 15 فروردين 1402 - 21:45

معاون وزیر امور خارجه سوریه و رئیس هیئت سوری در نشست چهارجانبه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو تاکید کرد که اعلام رسمی ترکیه درباره خروج همه نیروهای خود از کامل اراضی سوریه و آغاز عقب نشینی از اراضی سوریه “دروازه برقرار مجدد ارتباط بین دو طرف” خواهد بود.

العالم - سوریه

معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که بازگشت اوضاع در شمال شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت سابق خود مستلزم حفظ حاکمیت ملی و وحدت سوریه و خروج همه نیروهای غیر قانونی و مبارزه با تروریسم و اعمال مجدد حاکمیت ملی دولت سوریه بر همه اراضی خود است.

ایمن سوسان در نشست چهارجانبه معاونان وزیران امور خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو گفت: سوریه طی 12 سال گذشته در معرض جنگ تروریستی مورد حمایت برخی از کشورهای غربی و منطقه ای قرار گرفته است و براساس گزارش های سازمان ملل تروریست ها از بیش از صد کشور از طریق کشورهای همسایه وارد خاک سوریه شدند.

سوسان ادامه داد: از دوستان روسی و ایرانی ما بابت کمک به سوریه در مقابله با تروریسم تشکر می کنیم قدردان حمایت های آنان از ما طی این سال ها هستیم.

معاون وزیر امور خارجه سوریه بیان کرد: کشورهای دیگری هست از اوضاع ناشی از جنگ سوء استفاده کردند وبدون هرگونه دعوت یا هماهنگی با دولت قانونی سوریه نیروهای خود را به صورت غیر قانونی وارد خاک سوریه و از گروه های تروریستی در سوریه نیز حمایت کردند.

ایمن سوسان ادامه داد: حضور نظامی غیرقانونی در اراضی سوریه چه در شمال شرق سوریه یا شمال غرب آن یا در هرجای دیگری با قانون بین المللی در تناقض است و اهداف و أصول منشور سازمان ملل متحد و همه قطعنامه های مربوطه شورای امنیت را نقض می کند.

سوسان خاطر نشان کرد: هیچ قانونی حقی به هیچ کشوری می دهد که حاکمیت کشورهای دیگر را نقض و در اراضی کشورهای دیگر بدون کسب موافقت دخالت نظامی کند.

سوسان ادامه داد: وجود خطرات تروریستی مستلزم همکاری و هماهنگی با دولت ذیربط برای مقابله با آن است و سوریه بارها آمادگی خود را برای همکاری براساس احترام به حاکمیت ملی و وحدت اراضی سوریه اعلام کرد.

دکتر ایمن سوسان تاکید کرد که سوریه به پیش نگاه می کند نه به عقب، سوریه براساس أصول ملی خود و تاکید آن بر منافع مردم سوریه و تحقق امنیت و ثبات در این منطقه با گفتگو و ایجاد پل های ارتباط بین همه کشورها حتی با کشورهایی که نقش های منفی طی سال های بحران داشتند و ایجاد بهترین روابط با کشورهای همسایه در راستای تحقق منافع ملت های آن از جمله ترکیه هست.

دکتر ایمن سوسان با اشاره به مرزهای طولانی سوریه و ترکیه گفت: زلزله که سوریه و ترکیه در معرض آن قرار گرفتند تاکید کرد که سیاست نمی تواند حقایق تاریخ و جغرافی یا منافع مشترک و پیوندهای عمق بین دو مردم دولت سوریه و ترکیه را لغو کند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه همچنین به استقبال سوریه از تلاش های دوستان روسی و ایرانی برای برقراری مجدد ارتباط بین سوریه و ترکیه اشاره و بیان کرد: دستیابی به این هدف مستلزم شرایطی هست و یک اراده و گفتگوی جدی برای دستیابی به این هدف باید وجود داشته باشد.

سوسان گفت: ما تا الان هیچ نشانه مثبتی در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا مبارزه با تروریسم و ​​از بین بردن آن در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب ندیده ایم. ترکیه حتی به تفاهماتی که در چارچوب آستانه یا با طرف روسیه حاصل شده بود، پایبند نبود.

سوسان از آمادگی سوریه برای هماهنگی با دوستان روسی و ایرانی و طرف ترکی درباره عملیات عقب نشینی نیروهای ترکیه از سوریه و ورود ارتش عربی سوریه به این مناطق جهت تضمین این عملیات و اطمینان از عدم تسلط گروه های جدایی طلب یا تروریستی بر آن خبر داد.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطر نشان کرد: مبارزه با همه اشکال تروریسم چه “داعش” یا “جبهه النصره” یا گروه های تروریستی وابسته به آنها یا گروه های وابسته به حزب کارگران کردستان باشد تا از بین بردن کامل آن یک منفعت مشترک برای همگان است.

وی ادامه داد: مبارزه با تروریسم نمی‌تواند انتخابی باشد، نمی شود که خواستار مبارزه با حزب تروریستی کارگران کردستان باشیم و در عین حال از «داعش» و «جبهه‌النصره» و دیگران در منطقه کاهش تنش در ادلب حمایت ‌کنیم. همه این گروه های تروریستی تهدیدی برای سوریه و سایر کشورها هستند و باید در همه مناطق با آنها مبارزه کرد وباید حاکمیت دولت سوریه بر این مناطق اعمال شود.

وی افزود: سیاست‌های اشتباه برخی از کشورها از ابتدای بحران برای تضعیف دولت سوریه همان چیزی است که منجر به حضور شبه‌نظامیان و گروه‌های جدایی‌طلب در شمال شرق سوریه شده است که وضعیت بی‌ثبات و کنترل نشده در آن منطقه را به وجود آورده است. رسیدگی به این وضعیت در ابتدا مستلزم بازگرداندن وضعیت در شمال شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت قبلی آن است. همه اینها تنها با حفظ حاکمیت، ووحدت و تمامیت ارضی سوریه و خروج تمامی نیروهای غیرقانونی و اعمال مجدد حاکمیت دولت سوریه بر تمام سرزمین هایش قابل تحقق است.

سوسان توضیح داد: مسئولیت کنترل مرزها بین کشورهای همسایه یک مسئولیت مشترک است و با همکاری انجام می شود نه با اقدامات یکجانبه و مداخله نامشروع.

نشست چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه امروز سه شنبه با حضور معاونان وزرای خارجه 4 کشور در مسکو برگزار شد. یکی از محورهای گفتگو در نشست امروز تمایل ترکیه برای عادی سازی روابط با سوریه بود.

پربیننده ترین خبرها