آتش بس جدید و ادامه درگیری در سودان/ سازمان ملل درباره رسیدن سودان به "نقطه شکننده" هشدار داد

آتش بس جدید و ادامه درگیری در سودان/ سازمان ملل درباره رسیدن سودان به
دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 - 13:26

مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه درباره رسیدن سودان به «نقطه‌ای شکننده» هشدار داد.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود تمدید رسمی آتش‌بس طی دیروز برای 72 ساعت دیگر ، امروز (دوشنبه) درگیری شدید بین ارتش سودان و شبه نظامیان واکنش سریع بار دیگر آغاز شد. این در حالی است که سازمان ملل نیز هشدار داد وضعیت بشردوستانه به «نقطه شکننده» رسیده است.
از زمان آغاز نبردها در 15 آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون پیشین او، محمد حمدان دقلو که فرماندهی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع را بر عهده دارد، بیش از 500 نفر کشته شده اند.
میلیون‌ها سودانی در مناطق مختلف پایتخت در خانه‌های خود با کمبود مواد غذایی، آب و برق مخفی شده‌اند و صدای پرواز هواپیماهای جنگی، بمباران و آتش سنگین ضدهوایی در خارطوم به گوش می‌رسد.
یکی از ساکنان خارطوم روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «هواپیماهای جنگی بر فراز جنوب خارطوم در حال پرواز هستند و ضدهوایی ها به سمت آنها شلیک می کنند.» شاهد دیگری گفت او نیز صدای «تیراندازی شدید» را در منطقه می‌شنود.
برهان و دقلو درباره آتش‌بس‌های متعدد و شکننده، بارها به توافق رسیده‌اند و آخرین آتش‌بس رسمی را طی دیروز (یکشنبه) 72 ساعت تمدید کرده‌اند. هر یک از طرفین به کرات، طرف مقابل را به خاطر نقض آتش‌بس مقصر می‌داند.
میلیون‌ها سودانی در کشورشان گرفتار شده‌اند، جایی که امدادگران نیز در میان کشته‌شدگان به چشم می‌خورند، زیرساخت‌های بشردوستانه غارت شده‌است و گروه‌های کمک‌رسان خارجی وادار به توقف تمام عملیات‌های کمک‌رسانی خود شده اند.
در عین حال، مارتین گریفیث، مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، گفته است که به منطقه می‌رود تا به «امدادرسانی فوری به میلیون‌ها نفری که یک‌شبه زندگی‌شان زیر و رو شده است» کمک کند.
وی در این خصوص گفت: «وضعیت انسانی در حال رسیدن به نقطه شکننده است. کالاهای ضروری برای بقای مردم در مراکز شهری که بیشترین آسیب را دیده اند، به ویژه خارطوم، کمیاب شده است.»
او افزود: «هزینه حمل و نقل در مناطق آسیب‌دیده به طور تصاعدی افزایش یافته است و آسیب‌پذیرترین افراد نمی‌توانند به مناطق امن‌تر بروند.»

پربیننده ترین خبرها