العالم - زلال قرآن
روح که مبدا پیدایش حیات انسانی و حقیقت و اصل وجود او است، دارای دو جنبه نفسانی و عقلانی و دو گروه قوای بسیار قوی تحت عنوان، قوای نفسانی (قوای شهویه و غضبیه و وهمیه)، و قوای عقلانی ( قوای فکر و اندیشه تعقل و تدبر و...) است.
هر یک از این جنبه ها بدلیل کشش ها و گرایش های ذاتی و ویژه خود، به زندگی آدمی جهتی خاص می بخشند، چنانکه جنبه نفسانی روح، بواسطه قوای در اختیار خود و برای هر چه بهتر عمل کردن به وظائف ذاتی خویش، آدمی را به سوی دنیا و کسب لذت از مواهب گوناگون و عدیده آن می کشاند، و جنبه عقلانی روح توسط قوای خاص خویش انسان را بسوی خدا دعوت می نماید و می کوشد او را از گرفتار شدن در چنگال نفسانیات نجات دهد.
چرا که عقل هدایت کننده انسان به سوی خیرات، دعوت کننده بسوی خدا، و بشارت دهنده به سوی بهشت رضوان الهی است، و نفس امّاره سوق دهنده او به جانب مواهب مادی و لذت های حاصل از آنها و نتیجه نهائی عملکرد آن غفلت از خدا و قیامت و سعادت حقیقی انسان است.