استقبال گسترده شهروندان ترک از انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

يکشنبه 7 خرداد 1402 - 13:37

خبرنگار العالم در استانبول گزارش داد شمار کسانی که برای انداختن آرای خود به صندوق به حوزه های رأی‌گیری در مدارس و نقاط دیگر در استانبول و دیگر استان های ترکیه به سمت مراکز رأی گیری می روند، لحظه به لحظه افزایش می یابد.

العالم - ترکیه

خبرنگار العالم گزارش داد؛ رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه تصریح کرده است که نتایج انتخابات با توجه به استقبال گسترده مردم و منحصر شدن رقابت بین دو طرف، احتمالا همین امروز اعلام می شود لذا عملیات شمارش آرا سریعتر و راحت تر از دور اول خواهد بود. وی به نقل از وزیر کشور ترکیه گفت که بیش از 600 مأمور، تأمین امنیت انتخابات را بر عهده داشتند و حتی شورای عالی انتخابات، برای کسانی که قادر به خروج از خانه خود نیستند، اقدام به ارسال صندوق رأی به منازل مردم کرده است تا همه ملت ترکیه در این انتخابات شرکت کرده باشند. وی آمار مشارکت را بسیار بالا ارزیابی کرده است.

خبرنگار العالم در آنکارا نیز گفت شمار زیادی از شهروندان ترکیه در این انتخابات شرکت کرده اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به ورود قریب الوقوع قلیچ دار اوغلو به یکی از حوزه های رأی گیری، تدابیر امنیتی خاصی در همان حوزه در نظر گرفته شده است.

خبرنگار العالم همچنین گزارش داد احمد ینار، رئیس کمیته عالی انتخابات ترکیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره زمان اعلام نتیجه گفت که این کمیته به طور جدی در صدد رفع ممنوعیت از انتشار نتایج انتخابات تنها چند ساعت پس از بسته شدن صندوقهاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مخالفان در دور اول انتخابات، در آنکارا و استانبول و ازمیر، پیروز شده بودند و مدعی هستند که می توانند در دور دوم هم اکثریت را در شهرهای بزرگ به دست آورند.

گفتنی است؛ امروز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه - که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و رقیب وی، کمال قلیچ‌داراوغلو در ان رقابت می کنند – برگزار می شود.

مراکز رأی گیری رأس ساعت 8 صبح به وقت محلی باز شده و در ساعت 5 عصر بسته می شوند. حدود 64 میلیون نفر در دور دوم انتخابات، آرای خود را به صندوق می اندازند که حدود 3.5 میلیون نفر از آنها ترک های مقیم خارج هستند که چند روز پیش آرای خود را به صندوق انداخته اند.

طبق نظرسنجی ها، اردوغان که نتوانست در دور اول، اکثریت را به دست بیاورد، به میزان 53.7 درصد از رقیب پیش خواهد افتاد و پیروز انتخابات خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها