معاون دبیرکل سازمان ملل: می توانیم به سوی راه حل سیاسی در سوریه حرکت کنیم

معاون دبیرکل سازمان ملل: می توانیم به سوی راه حل سیاسی در سوریه حرکت کنیم
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 19:29

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: اگر توجه مجدد منطقه‌ای به سوریه به عمل تبدیل شود، می‌توانیم شاهد افزایش حرکت به سوی راه حل سیاسی جنگ در این کشور از طریق مذاکره باشیم.

العالم ـ سوریه

خانم رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی روز پنجشنبه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد همکاری میان سازمان ملل و اتحادیه عرب گفت: در مورد سوریه، ما به نشست های عربی در امان و جده و قطعنامه تصویب شده در اجلاس جده توجه کرده ایم. این قطعنامه نشان دهنده اهمیت قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت (۲۰۱۵) است که تنها نقشه راه مورد توافق بین المللی برای حل مناقشه سوریه است.

دی کارلو ادامه داد: اگر توجه مجدد منطقه‌ای به سوریه به عمل تبدیل شود، می‌توانیم شاهد افزایش حرکت به سوی راه حل سیاسی جنگ در این کشور از طریق مذاکره باشیم.

وی یادآور شد: رسیدگی به سرنوشت بازداشت شدگان، ناپدید شدگان و مفقودان برای نزدیک شدن به صلح پایدار در سوریه ضروری است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که گام‌های معناداری در این راستا بردارند. ما از کشورهای عضو شورای امنیت می‌خواهیم که از تأسیس سازمانی که سرنوشت مفقودان را پیگیری می کند، حمایت کنند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در ادامه، با بیان اینکه در سودان جنگ در حال ویرانی زندگی غیر نظامیان و آینده کشور است، افزود: توافق جده که با میانجیگری عربستان سعودی و آمریکا در تاریخ ۲۰ می بدست آمد، امیدهای زیادی را ایجاد کرد.

وی افزود: اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین همچنان رو به وخامت است. ماه گذشته، شاهد تشدید تنش ویرانگر دیگری در غزه بودیم که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف و آسیب بیشتر به زیرساخت‌های شکننده شد.

به گزارش ایرنا، دی کارلو خاطرنشان کرد: اقدامات یکجانبه، از جمله گسترش شهرک سازی و خشونت علیه غیرنظامیان اسرائیلی و فلسطینی، همچنان تلاش های جمعی ما را برای تحقق راهکار دو کشوری تضعیف می کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: ما یک هدف مشترک با اتحادیه کشورهای عرب داریم و آن دستیابی به راهکار دو کشوری است که خواسته های ملی مشروع فلسطینی ها و اسرائیلی ها را در راستای قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل تحقق بخشد. این تنها راه صلح پایدار میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.

پربیننده ترین خبرها