هنیه در گفت‌وگو با العالم: توافق ایران و عربستان علیه رویکردهای صهیونیستی است/ تقویت مقاومت از محورهای دیدارهای تهران/ کرانه باختری یک جبهه تمام عیار در برابر اشغالگران است/ پشتیبانی گردان‌های القسام از سرایا‌القدس در نبردها علیه صهیونست‌ها/ حماس آماده اجرای کامل توافق الجزایر است/ زمان بزن در رو گذشت

هنیه در گفت‌وگو با العالم: توافق ایران و عربستان علیه رویکردهای صهیونیستی است/ تقویت مقاومت از محورهای دیدارهای تهران/ کرانه باختری یک جبهه تمام عیار در برابر اشغالگران است/ پشتیبانی گردان‌های القسام از سرایا‌القدس در نبردها علیه صهیونست‌ها/ حماس آماده اجرای کامل توافق الجزایر است/ زمان بزن در رو گذشت
پنج‌شنبه 1 تير 1402 - 22:16

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو اختصاصی با العالم اظهار داشت: توافق جمهوری اسلامی و عربستان بازتابی بر منطقه و پرونده‌های مهم و مسئله فلسطین دارد و این علیه رویکردهای رژیم صهیونیستی است که می خواهد منطقه در حالت ضعف و فرسایش باشد

العالم - فلسطین اشغالی

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب در گفت وگوی زنده با شبکه تلویزیونی العالم درباره سفر هیات بلندپایه این جنبش به تهران در این برهه زمانی تصریح کرد: سفر من به تهران دارای ابعادی مهمی در سایه تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی است و ما روابط قوی با برادران‌مان در جمهوری اسلامی داریم، همچنین این سفر بازتاب مهمی در سطح فلسطین داشته است.

بررسی نقش مقاومت در کرانه باختری و غزه

هنیه با اشاره به قوت گرفتن مبارزه نیروهای مقاومت کرانه باختری با اشغالگران اظهار داشت: ما در تهران نقش مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه در مقابله با اشغالگران صهیونیستی را مورد بحث قرار دادیم، پرونده مقاومت و مسجد الاقصی و قدس در جریان دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی مطرح شد، تحولات منطقه به ویژه توافق‌هایی که شاهد آن هستیم خصوصا توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان و صحبت درباره آشتی‌های بیشتر با کشورهای منطقه در گفت و گوهای ما با مقامات بلندپایه منطقه‌ای مطرح بود.

دیدار میان جنبش حماس و جهاد اسلامی مقاومت در فلسطین را تقویت می کند

اسماعیل هنیه درباره دیدار حماس و جهاد اسلامی در تهران گفت: دیدار با برادرانمان در جهاد اسلامی، دیداری برادرانه و به طور طبیعی بین دو جنبش بوده است، ما دیدارهای مداوم و مستمر در کرانه باختری و نوار غزه داریم و در سفر اخیر در مصر نیز دیدار میان رهبران دو جنبش انجام شد.

وی افزود: سفر دو هیات در زمان مشترک و به میزبانی سردار قآانی به تهران انجام شده است، این دیدارها مقاومت ملت فلسطین را تقویت می کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار داشت: اینکه چگونه می توان پروژه مقاومت و استواری مردم فلسطین را تقویت کرد و با نقشه های اسرائیل در بیت المقدس و مسجد مبارک الاقصی مقابله کرد و همچنین نقش مردم فلسطین در خارج از سرزمین فلسطین در پروژه آزادی چیست، از موضوعات مورد بحث برادرانه و سازنده و مسولانه ما در دیدارها در تهران بود.

هنیه وضعیت منطقه در ده سال گذشته را یک موقعیت طلایی برای اسرائیلی ها دانست و اظهار داشت: منطقه وارد یک واقعیت ژئوپلیتیکی و همچنین یک واقعیت داخلی شد که در آن پرونده های تنش‌زای زیادی از نظر روابط متقابل بین کشورهای منطقه و کشورهای عربی و کشورهای اسلامی به وجود آمد و این فرصت مساعدی را برای دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ ایجاد کرد که تصمیم به معامله قرن، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم اسرائیل گرفت و اشغالگران توافق سازش با برخی دولت های اسلامی بست. همه اینها با سوء استفاده از این وضعیت منطقه ای بود، همانطور که گفتم شرایط منطقه ای طلایی برای اسرائیل وجود داشت و پیامدهای آن، پیامدهای منفی برای امت اسلامی منطقه بود.

توافق تهران و ریاض علیه رویکردهای رژیم صهیونیستی است

وی درباره توافق ایران و عربستان و تغییر شرایط منطقه‌ای گفت: امروز می‌بینم که توافق جمهوری اسلامی و عربستان بازتابی بر منطقه و پرونده‌های مهم و مسئله فلسطین دارد و این علیه رویکردهای رژیم صهیونیستی است که می خواهد منطقه در حالت ضعف و فرسایش باشد لذا ما با خرسندی زیاد به این توافق بین دو کشور مسلمان بزرگ می‌نگریم و امکان از سرگیری با مصر و توسعه روابط با ترکیه شاهدیم و ما در برابر یک فرصت مناسب در منطقه برای سازماندهی وضعیت آن هستیم.

کرانه باختری همواره در قلب میدان بوده است

اسماعیل هنیه، با اشاره به افزایش رویکرد مقاومت در کرانه باختری گفت: کرانه باختری همواره در قلب میدان بوده است و مقاومت در کرانه باختری در حال افزایش است و ما مشاهده کردیم که نبرد در جنین چگونه انجام شد و گردان‌های شهید عزالدین قسام چگونه علیه صهیونیست‌ها چند روز پیش در شهرک صهیونیست‌نشین عملیات انجام دادند، کرانه باختری یک جبهه تمام عیار در برابر رژیم صهیونیستی است.

هماهنگی سطح بالای مقاومت در نوار غزه

اسماعیل هنیه درباره هماهنگی مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه گفت: هماهنگی و همکاری در نوار غزه بسیار بالاست که از طرف اتاق عملیات مشترک مقاومت صورت می گیرد و این اوج عملیات میدانی مشترک به شمار می رود.

وی افزود: نبرد اخیر ثارالاحرار در داخل این اتاق عملیات مشترک انجام شد و عزالدین قسام از برادران جهاد اسلامی پشتیبانی کرد و آنها در خط مقدم با اشغالگران مقابله کردند، در کرانه باختری اتاق عملیات مشترک مثل غزه نیست اما سطح هماهنگی بین برادران القسام و سرایاالقدس انجام می گیرد اما مشارکت بسیاری از گروه‌ها را در عرین الاسود را شاهد هستیم.

همه فلسطین یک عرصه و میدان واحد است

هینه خاطرنشان کرد: ارزیابی من درخصوص هماهنگی در کرانه باختری، این است که در حال افزایش است و چه بسا به نوعی به سطح همکاری نوار غزه خواهد رسید، همه فلسطین یک عرصه و میدان واحد است، ملت فلسطین یک ملت واحد و متحد است و ثابت کرده است که با یکدیگر همبستگی و حمایت می کند و اگر بخشی از ملت در جایی آزار ببنید، بقیه این ملت از آن بخش حمایت و پشتیبانی می کنند، نبرد سیف القدس را دیدیم که همه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و اراضی 48 وارد عمل شدند.

قراردادی برای مبادله اسرا با اشغالگران بسته نشده است

اسماعیل هنیه درباره اسیران فلسطینی و مسئله تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و قرارداد مبادله اسیران گفت: تاکنون قراردادی به خاطر موضع اشغالگران بسته نشده است زیرا به خواسته های ما تن نداده‌اند، فقط در صورت موافقت با خواسته‌های ما، قرارداد وجود خواهد داشت و ما خواسته های خود را به مصر به عنوان میانجی اعلام کردیم و اگر به این خواسته ها اسرائیل تن دهد، قراردادی انجام خواهد شد.

هر حمله از سوی اشغالگران به شدت پاسخ داده خواهد شد

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره پاسخ مقاومت به جنایت‌های اشغالگران گفت: زمانی که اشغالگران فکر می کردند که می توانند حمله کنند اما هزینه نپردازند گذشت؛ امروز آنها می دانند که اگر حمله‌ای کنند پاسخ خواهند گرفت، یورش اشغالگران به جنین 24 ساعت نگذشته بود که گردان‌های عزالدین قسام پاسخ دادند و صهیونیست‌ها را به هلاکت رساندند.

تشکیلات خودگردان پاسخی جدی به تلاش‌ها برای پایان اختلافات نداده‌اند

اسماعیل هنیه درباره گام‌های فلسطینی ها برای پایان دادن به اختلافات داخلی گفت: پایان اختلاف و تحقق وحدت و آشتی ضروری است و برای آن آماده هستیم اما متاسفانه برادران ما در تشکیلات خودگردان فلسطین پاسخ جدی به این تلاش ‌ها نداده‌اند، آخرین مورد اعلامیه الجزایر بود که یک اعلامیه کامل برای آشتی بود، من اعلام می کنم که آماده اجرای این توافق به طور کامل هستیم تا وحدت و سازماندهی داخلی فلسطین و راهبرد دفاعی در برابر اشغالگران ایجاد گردد.

اشغالگران به دنبال الحاق اراضی کرانه باختری هستند

وی افزود: اشغالگران برای الحاق اراضی کرانه باختری تلاش می‌کند و همین امر آشتی داخلی بین فلسطینی ها را برای مقابله یکپارچه با آن ضروری می کند، برادران در تشکیلات خودگردان به مشارکت با حماس و سایر گروه‌های فلسطینی متقاعد نشده‌اند. همانطور که گفتم ما آمادگی کامل برای برون رفت از این وضعیت و مقابله یکپارچه در برابر اشغالگران داریم، اگر تصمیم گیری فلسطینی ها از اراده خارجی خارج شود، آشتی می تواند صورت گیرد.

وابستگی به تصمیمات خارجی باعث تداوم بلاتکلیفی سیاسی می‌شود

جای هیچ توجیهی وجود ندارد تصمیمی که با منافع عالی مردم فلسطین در تضاد باشد، گرفته شود، هر جا که منفعت مردم و آرمان ما اقتضا کند، باید تصمیم گرفته شود. گره زدن تصمیمات داخلی به تصمیم طرف‌های خارجی و یا معادلات خارجی و جناحی راهی نیست که ما را به اهداف و آرمان ملی فلسطین برساند، بلکه باعث می شود ما در گمراهی و بلاتکلیفی سیاسی باقی بمانیم. باید تصمیماتی که در جریان وقوع انقلاب‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش ملی گرفته می‌شود مستقل و در جهت منافع ملت باشد، نه در راستای منافع دیگری. طبعا اگر تصمیمات اصلی و رسمی فلسطین تحت فشارهای خارجی گرفته شود، روی اوضاع داخلی فلسطین تاثیر منفی می گذارد.

ممکن است تعداد بیشتری از اسرای اسرائیلی در سبد مقاومت قرار بگیرند

به دلیل مواضع رژیم صهیونیستی، تا بدین لحظه هیچ گونه تواففی بر سر تبادل اسرا بین فلسطین و اسرائیل صورت نگرفته است. از طرفی، ما مصمم هستیم که هرگونه توافق در این خصوص باید مطابق با خواسته ها ما باشد. مطالبات ما روشن و مشخص است و خواسته‌ها خود را به مصر به عنوان کشور میانجی اعلام کرده‌ایم. در صورت موافقت دشمن صهیونیست با این درخواست‌ها، آماده معامله هستیم، اما قبل از آن هیچ معامله ای امکانپذیر نیست و اگر رژیم صهیونیستی به لزوم توافق با ما متقاعد نشود، آنگاه بازوان مقاومت قوی است و ممکن است تعداد بیشتری از نظامیان اسیر اسرائیلی در سبد مقاومت قرار بگیرند.

زمان بزن در رو گذشت

یقیناً زمانی که رژیم اشغالگر اسرائیل بدون دادن تاوان تصمیم به تجاوز می‌گرفت، گذشته است. مقاومت امروز این آمادگی را دارد که به رژیم اشغالگر پاسخ و به حیات خود ادامه ‌دهد. چندی پیش دشمن اقدام به ترور برادران ما و فرماندهان سرایا القدس در نوار غزه کرد، اما چند روز بعد اتفاقاتی در جنین افتاد و 24 ساعت نگذشت که گردان های القسام به این جنایت پاسخ دادند و تعدادی از صهیونیست‌ها و شهرک نشینان کشته شدند. بنابراین این یک پیام روشن به اسرائیل است که هیچ تجاوز، ترور، تعرض به بیت المقدس یا هرگونه سوء استفاده از اسرای ما بدون پاسخ نخواهد ماند.

پربیننده ترین خبرها